G68 en dubbelzijdige bewerking

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

Langzaam maar zeker raak ik vertrouwd met mijn Sorotec CNC machine met EdingCNC. Na de nodige werkstukjes en uitprobeersels ben ik begonnen met waar ik de machine voor heb bedoeld, namelijk gitaren bouwen.

Een Stratocaster body is prima geslaagd. Deze is ook dubbelzijdig gefreesd, waarbij ik door middel van pinnen de boven en onderkant bij draaien heb kunnen uitlijnen.

Met de dubbelzijdige bewerking van de nek loop ik echter tegen een probleem aan. De voor en achterkant zijn een aantal millimeter van elkaar verschoven. Zie onderstaande twee foto's

24584

24586

Vanwege de lengte van de nek moet ik het hout voor de nek diagonaal op het freesbed plaatsen.

24583

Voor het laden van de G-code maak ik gebruik van de G68Rx macro in Eding CNC (F3 - F9) om de verdraaiing te bepalen, vervolgens frees ik de voorkant en frees ik de pin locaties in het werkstuk en offerplaat. Na het omdraaien van het werkstuk met uitlijning door de pinnen, frees ik de achterkant op exact dezelfde manier die ik bij de body heb gebruikt (die weliswaar zonder G68 rotatie is gefreesd).

Helaas zijn de voorkant en achterkant vervolgens niet uitgelijnd? :?: :?: :evil:

De kopse kanten zijn wel uitgelijnd.

De G-code is gegenereerd met Fusion360. De simulatie van beide setups van voor en achterkant samen in Fusion 360 laten een prima resultaat zien.

24587

Wie weet waar het hier misgaat en kan me op weg helpen? :idea:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is je ruwe materiaal exact dezelfde maat als dat je in cam opgeeft?
En leg je dat vervolgens na omdraaien exact op dezelfde plek terug.
Elk foutje in uitrichten zie je dubbel terug.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door serum »

Toevallig g10l20 niet aangevinkt staan in de opties?

Eding klungelt/kloot/prutst standaard wat in g92, waarbij ik mij dergelijke onverklaarbare ellende goed voor kan stellen.

Met dat vinkje aan werkt het allemaal een stuk voorspelbaarder is mijn ervaring.

Hugo heeft ook een zeer valide punt.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 nov 2022 22:39 Is je ruwe materiaal exact dezelfde maat als dat je in cam opgeeft?
En leg je dat vervolgens na omdraaien exact op dezelfde plek terug.
Elk foutje in uitrichten zie je dubbel terug.
Ik heb het werkstuk twee keer proberen te frezen. De eerste keer heb ik de facing bewerking binnen de setup gedaan. Ik had onvoldoende vertrouwen dat de stock volgens rest machining zou werken, dus in de 2e poging heb ik het ruwe materiaal op exacte dikte gebracht zoals in de CAM en bovenkant werkstuk gelijk gemaakt aan bovenkant ruwe materiaal. Beide met hetzelfde resultaat.

Il ben vrij zeker dat de uitlijning met pinnen goed werkt. Met de body was aansluiting boven en onderkant ook naadloos. De verschuiving kan volgens mij geen onnauwkeurigheid in de uitvoering zijn.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

serum schreef: 12 nov 2022 23:15 Toevallig g10l20 niet aangevinkt staan in de opties?

Eding klungelt/kloot/prutst standaard wat in g92, waarbij ik mij dergelijke onverklaarbare ellende goed voor kan stellen.

Met dat vinkje aan werkt het allemaal een stuk voorspelbaarder is mijn ervaring.

Hugo heeft ook een zeer valide punt.
Die g10l20 ben ik al verschillende keren in fora tegengekomen, maar kon ik onvoldoende wegwijs in worden wat de betekenis ervan is.

Na opbouw van de machine heb ik schermprintjes van mijn EdingCNC setup gemaakt. Hierin heb ik inderdaad g10l20 niet aangevinkt staan.

23881

Ik zal voor de zekerheid morgen op de CNC Nuc dat nog een keer controleren.

Wat doet deze g10l20 optie en wat zou de relatie met G68 kunnen zijn?

In de CAM setup van bovenkant en onderkant wijzig ik niets meer aan het WCS, behalve dat ik start met z0 = bovenkant ruw materiaal en in de setup erna z0 = offerplaat. Op deze manier is mijn referentie altijd hetzelfde werkstuk oppervlakte.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door H.C »

vermoed dat een nulpunt niet juist ligt
als je nu eerst een van die 6 gaten maakt & daar een dowelpin in. Dat ook uw nulpunt is & ook uw draaipunt.
minder kans op fouten ? (denk ik...maar ben daar niet goed in :) )
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door serum »

In standaard vorm zet Eding de nulpunten in een g92 interpretatie. (Verschuiving van alle werkstuknulpunten, g54,55,56,57 etc) erg onoverzichtelijk/onlogisch.

Met g10l20 zet hij daadwerkelijk de nulpunten in het huidig actieve werkstuk coördinatensysteem
(G54/55,56 etc).

Geen idee of dit het is, maar aangezien g68 alles draait zou het mij niet verbazen dat je hier met een g92 offset een foute/onvoorspelbare offset krijgt.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door H.C »

ja, maar de g68 draait aan het nulpunt (bij andere ctrl's kan je de x/y ook ingeven...mmm mss moeten we eens proberen in g code de g68 te gebruiken.

dus de vraag is...heeft 'm daar rekening mee gehouden?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk niet dat die G68 in dit geval de boel verziekt, daar kom je niet meer aan tussen boven en onder bewerking volgens mij, wat Serum zegt, daar heeft ie helemaal gelijk in, alleen voor nu denk ik niet dat je daar last van hebt.
Ik denk wel dat er in de opzet in Fusion en de uitvoer op je machine een verschil zit, waar je waarschijnlijk over heen kijkt.
Maar ik heb geen idee hoe je Fusion verteld dat je de onderkant wilt frezen, maar ergens zal je ook in fusion wel een nulpunt aan geven, en is dat voor boven en onder hetzelfde punt? En hoe zorg je er voor dat dat na omdraaien op de machine ook hetzelfde punt is?
Op wel coördinaat zet je de pennen waarop je het product uitlijnt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door andrefc101 »

Ik zou in iedere geval bij beide kanten het nulpunt op de pennen zetten, en sowieso de Z0 aan beide kanten ook hetzelfde.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

serum schreef: 13 nov 2022 00:17 In standaard vorm zet Eding de nulpunten in een g92 interpretatie. (Verschuiving van alle werkstuknulpunten, g54,55,56,57 etc) erg onoverzichtelijk/onlogisch.

Met g10l20 zet hij daadwerkelijk de nulpunten in het huidig actieve werkstuk coördinatensysteem
(G54/55,56 etc).

Geen idee of dit het is, maar aangezien g68 alles draait zou het mij niet verbazen dat je hier met een g92 offset een foute/onvoorspelbare offset krijgt.
G10L20 aanvinken is de oplossing!!!

Vanochtend, eigenlijk geen tijd, maar toch even een test stukje frezen.

G10L20 in EdingCNC aangevinkt.

Voor de zekerheid EdingCNC na wijziging nog een keer opnieuw opgestart.

G68 verdraaiing bepalen met de EdingCNC macro

Hierna het teststukje dubbelzijdig gefreesd met uitlijning hierboven geschreven met als resultaat een perfecte uitlijning van voor en achterkant!!

Ik zal later opnieuw posten met alle details en foto's, daar ontbreekt nu even de tijd voor. Wilde echter wel alvast laten weten dat de optie G10L20 aanvinken de oplossing was!!

Dank voor deze hint en oplossing. Erg fijn zo'n actief forum met enorme kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Perkeo schreef: 13 nov 2022 11:09 G68 verdraaiing bepalen met de EdingCNC macro
Doe je dat voordat je met de 1e zijde begint? of opnieuw nadat je de 2e kant boven hebt gelegd?

In je beschrijving lees ik slechts 1 keer vooraf, maar is dat ook echt zo?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door serum »

Mooi.. stuur maar een email naar Eding. Kan op de stapel, kan mij niet voorstellen dat je de eerste bent. G92 is een foutgevoelig wespennest

MI moet ie standaard aanstaan met een waarschuwing als je het wel wilt gebruiken. Of moet het geen G10L20 genoemd worden, maar 'overzichtelijk en logische nulpunten (hoogst aanbevolen)' heten.

Esdoorn bewerkt mooi hè? Ik word helemaal blij van hoe fijn dat afwerkt. Nog een tikkie fijner dan beuken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Kars-cnc »

Na het aanvinken van G10L20 wordt G92 niet meer gebruikt voor het nullen, maar de waardes worden wel verrekend in de nulpuntsberekening. Waarschijnlijk staan er nu nog waardes van voor het aanvinken van G10L20. Ik zou die even handmatig op nul zetten in het tabblad "Variables". Anders kun je alsnog weer voor verassingen komen als je files met G92 actief en niet actief door elkaar hebt (wat niet zo snel gebeurd, maar je weet het maar nooit).

Doe dat nul stellen van G92 direct na opstarten van Eding en voor het nullen van een werkstuk!
Daarna blijft het gewoon altijd op nul staan.
Plaats reactie