4de as rotary toolpath maken

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

4de as rotary toolpath maken

Bericht door K.J. »

Ik ben in bezit van een 4de as, en gebruik voor Fusion 360 voor CADCAM werk.
Nu heeft Fusion een extension voor 4de as werk, ik heb deze gebruikt destijds voor het creëren van een rotary toolpath, maar de demotijd is verlopen.
Het kopen van een extension á € 1.600,- kan voor mij niet uit want zoveel 4de as werk heb ik niet.

Ik wil een kaarsenstandaard maken, het frezen van het contour zou ik ook kunnen doen met behulp van de 3D parallel functie waarbij ik de 4de as elke keer een hoekverdraaiing laat maken, maar het mooiste is toch om een rotary toolpath te maken.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft hoe je zelf "eenvoudig" een rotary toolpath kunt schrijven?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je Y-as stap en dir signalen naar de 4e as sturen. (Dus eigenlijk in de settings Y aan andere poorten toewijzen)
Is even wat rekenwerk zodat de puls per mm (omtrek) ook weer klopt, maar daarna gaat het prima.
En je moet eigenlijk toch een andere configuratie maken voor de toewijzing van de step/dir signalen, dus daar kan die andere stap resolutie mooi bij.
En je Y-as staat toch stil boven de hartlijn van die 4e as.

(resp. X-as als je 4e as ergens anders ligt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door andrefc101 »

Misschien beetje rare vraag, maar een controller die 4 assen aankan, zou dat niet handig zijn?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 05 nov 2022 17:04 Misschien beetje rare vraag, maar een controller die 4 assen aankan, zou dat niet handig zijn?
Inderdaad Andre, een hele rare vraag. :lol: ;-)
Maar waarschijnlijk heeft ie een controller voor 4 assen. Ik begrijp uit het verhaal dat Fusion geen 4e as ondersteunt in de gratis versie. En dan is de goedkoopste oplossing om de boel in XY uit de postprocessor te laten komen en de pulsjes die normaal voor de Y-as zijn door te sturen naar de 4e as.

Misschien volgende week es een boompje over op zetten ? (in wijk en aalburg)

Een controlller die XY kan mappen op een cilinder zou ook wel leuk zijn, en is eigenlijk niet heel spannend totdat je weer iets aparts wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 nov 2022 17:17
andrefc101 schreef: 05 nov 2022 17:04 Misschien beetje rare vraag, maar een controller die 4 assen aankan, zou dat niet handig zijn?
Misschien volgende week es een boompje over op zetten ? (in wijk en aalburg)
Goed plan Hugo ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door Ballegooijen »

Ik zit er aan te denken om DeskProto te kopen voor het maken van toolpaden voor mijn (toekomstige) 4e as. Lijkt best een degelijk programma en ook betaalbaar.

https://www.deskproto.com/?gclid=Cj0KCQ ... 0ZEALw_wcB
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door serum »

Deskproto lijk mij een prima keuze, zeker voor zakelijk gebruik.

Ook in Fusion kan je eea voor je 4e as. Weet niet of je die gebruikt? Ik heb een postprocessor voor Eding icm een 4e as voor Fusion.

Dit is geen plek voor aanbiedingen van illegale software.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door P1-Engineering »

In Eding zit de functie om van een ''vlak toolpath'' een rotary toolpath te maken. Zie pagina 76 van de handleiding.
Heb dit zelf nog niet gebruikt en weet ook niet of dit je verder helpt maar wellicht dat iemand hier er wel ervaring mee heeft?.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door Hessel Oosten »

XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door XL500SZ »

Zit er niet ook een gratis optie voor 4e as werk in Fusion? Is misschien niet zo uitgebreid als de functies achter de paywall naar misschien is het genoeg.

Wrap toolpath dacht ik.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door K.J. »

Dank voor het meedenken, de optie zoals aangegeven door Hugo is nog het proberen waard.
Deskproto kan ook zeker, maar die zal ik zakelijk moeten aanschaffen. Ook al is dit een privé project.
@Serum, hoe bedoel je plek voor illegale software?
Ik vraag niet naar illegale oplossingen alleen hoe ik met een beetje handigheid dit kan oplossen.
De wrapfunctie van Fusion kan heel veel maar daarmee kun je geen cilinders rondom bewerken, dat is echt alleen voor pockets etc.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: 4de as rotary toolpath maken

Bericht door spikee »

Betaalde fusion is ook niet gek duur als dit maar voor een maand is b.v. Er zijn wel mogelijkheden om op je account volledige fusion te krijgen voor een stuk minder geld. Wel niet geheel volgens de regeld. Maar wel een stuk goedkoper. Voor de hobby is dat wel een optie.

Overigens kan je ook gewoon een nieuw acc aanmaken bij fusion, krijg je weer 30 dagen trial.
Plaats reactie