roughing

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

roughing

Bericht door kitman »

Als ik roughing gebruik doet het programma volgens mij niet automatisch finishen.
Nu maak ik 2 G codes met vb roughing 1 en een met roughing 0.
Kan het programma dat ook in 1 keer via een ingave veld.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: roughing

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat is de vraag?

Als je roughing toepast dan gaat ie niet finishen nee... als je een bewerking aanmaakt en routing kiest, dan kun je em het beste met een overmaat proggen, daarna een kopie van die bewerking maken, roughing uitzetten, en de overmaat op 0 zetten.. meer dan dat is het niet, was het niet, en zal het ook nooit worden..
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: roughing

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 03 dec 2022 16:10 Wat is de vraag?

Als je roughing toepast dan gaat ie niet finishen nee... als je een bewerking aanmaakt en routing kiest, dan kun je em het beste met een overmaat proggen, daarna een kopie van die bewerking maken, roughing uitzetten, en de overmaat op 0 zetten.. meer dan dat is het niet, was het niet, en zal het ook nooit worden..
Hij is verbaal weer helemaal de oude, zo kennen we hem weer.
Lichamelijk zal ook wel ver goed komen, kost alleen wat meer tijd denk ik, dat snelle herstel was toen wij allemaal nog jong waren.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: roughing

Bericht door Bjornski1976 »

Roughing is vrij vertaald ruwe bewerking oid. Met andere woorden het is geen fijne maar ruwe afwerking.

Een finishing pass is hiervan de (fijne) nabewerking, althans dat is wat Google me vertelde.

Dus wat je doet is een ruwe bewerking en een mindere ruwe bewerking :mrgreen:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: roughing

Bericht door kitman »

Ik dacht dat het misschien in 1 programma te zetten was en dat bij einde programma automatisch naar finishing kon gaan.
Wij deden dat altijd al zo, maar dacht iets te missen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: roughing

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het is maar net wat jij een programma noemt..

Ik kan me vergissen, maar volgens mij haal jij de begrippen "programma" en " bewerking" door elkaar...

Bij mij bestaat een programma al snel uit 8 bewerkingen.. ruwfrezen en nafrezen..en dat met 1 gereedschap, omdat ik nog geen automatische wisselaar heb.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: roughing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien voegt dit plaatje nog iets toe.
2022-12-04 09_19_12-CamBam+ behuizing2.jpg
Zoals Arie zegt, het zijn 2 bewerkingen, die komen in 1 G-code bestand en als dat gefreesd wordt gaat het meestal goed.
En zo kun je nog meer bewerkingen toevoegen, gaatjes boren, tekst graveren, wat je maar kunt verzinnen.
Kan met 1 frees of met meerdere gereedschappen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: roughing

Bericht door kitman »

Dat bedoelde ik, een programma waar al deze bewerkingen in zit, nml roughing en finishen.
Nu doen we dat met aanpassen frees diameter, alles via Cambam.
Dus 2 aparte groepen G code, die ook elk apart in de machine worden geladen.
Niet dat dit een probleem is, maar ik stelde mij de vraag.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: roughing

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe meer je uitlegt, hoe minder ik ervan begrijp..

Aanpassen freesdiameter?.. waarom dan?.. wat ben je in vredesnaam aan het doen dan?..

"Alles via Cambam".. ja.. eh.. what else.. dit forumdeel gaat toch over cambam?..

2 aparte groepen G-code, die ook elk apart worden geladen?.. als in 2 bestanden? Waarom zou je?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: roughing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kitman schreef: 04 dec 2022 11:06 Dat bedoelde ik, een programma waar al deze bewerkingen in zit, nml roughing en finishen.
Nu doen we dat met aanpassen frees diameter, alles via Cambam.
Dus 2 aparte groepen G code, die ook elk apart in de machine worden geladen.
Niet dat dit een probleem is, maar ik stelde mij de vraag.
Wij vinden het wel een probleem als je 2x een G-code in je machine moet laden. :lol:

Dat is precies wat ik probeer te laten zien, 1 CamBam aktie, 2 bewerkingen, 1 of 2 tools naar keuze, 1 G-code file naar je machine.
Alles achter elkaar frezen met 1 frees, of als je voor 2 frezen gekozen hebt een gereedschap wissel en 2 frezen gebruiken.
Je vult gewoon in wat je wilt, wat je in de boomstructuur invult aan gereedschap wordt automatisch in een onderliggende bewerking gebruikt, of je moet in die bewerking een ander tool opgeven, dan gebruikt ie die.

Niks geen aparte groepen, gewoon compleet maken dat programma. Dus je even verder verdiepen hoe je dat aanpakt. En de gerichte vragen heeft Arie zeker een antwoord op. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: roughing

Bericht door kitman »

Die laatste regel is belangrijk, alleen wilde ik graag weten of het wel kan.
Dus studeren maar.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: roughing

Bericht door FSSF »

Is de oplossing niet gewoon eenvoudig de meerdere bewerkingen selecteren (cntrl), rechter muisknop en programma opslaan? Of is dat niet wat je bedoelt...?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: roughing

Bericht door Arie Kabaalstra »

FSSF schreef: 04 dec 2022 18:36 Is de oplossing niet gewoon eenvoudig de meerdere bewerkingen selecteren (cntrl), rechter muisknop en programma opslaan? Of is dat niet wat je bedoelt...?
Die bewerkingen staan per part gegroepeerd.. dus gewoon rechtsklikken op de partnaam, create g-code.. en klaarrrr..
Meer dan dat is het niet, was het niet, en zal het ook nooit worden..

Maar gezien het gegeven dat de T.S. de begrippen "bewerking" en "programma" nog met elkaar verward, zal dit al wat hoog gegrepen zijn :lol:
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: roughing

Bericht door kitman »

Dacht het niet.
Als je copieert en plakt moet je toch eerst een tweede bundel G codes ( finish ) maken om die te plakken aan de eerste ( roughing ).
De vraag was/is of je bij Cambam bij het maken van de G codes in 1 keer ergens kan invullen dat er eerst moet geruwd moet worden en dan finishing.
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat bij sommige Cam programma's dat wel kan.
Dus de 2de post was het antwoord.
Bedankt.
Plaats reactie