BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door André-R »

Blij met mijn nieuwe freesmachiene een bf 46 vario die van fabriek uit al met KO spindels was voorzien. Nu is mijn hobbyruimte niet zo groot . ik zou , als de motor anders zou zitten, de machine anders neer kunnen zetten en daarmee economischer met mijn ruimte om kunnen gaan. Maar is dit wel een goed idee..? ik heb 2 foto's 1 in de huidge situatie en 1 wat ikzelf in gedachte had.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door DaBit »

Ja hoor, zolang er niks botst met de motor in de nieuwe positie is dat een prima idee. :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door André-R »

ok dank, ik dacht, als die tandriem langer wordt - en dat wordt hij- dan heb ik mogelijk meer kans op speling... maar als ik de motor aan de zijkant van de kolom zet scheelt dat 20 cm diepte, dan kan ik de machine een kwart slag draaien en dat scheelt in mijn geval weer kostbare vloeroppervlak
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door DaBit »

Idealiter pak je wel wat grotere riemschijven ja. 2x de diameter en alle speling/rek op je riem levert maar de halve verdraaiing van je kogelomloop op. De keerzijde is riemsnelheid en extra inertie van de grote schijven. Nu, BF46 gaat over kracht en niet over snelheid, dus van de extra inertie heb je weinig last. En van de maximale riemsnelheid ook niet.

Maargoed, grotere schijven kopen kan ook nog als deze niet voldoen, dat hoeft niet nu al.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door André-R »

P1030680.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door André-R »

Dan moet t zo ongeveer gaan worden. Motor zit op een 10 mm metalen plaat en heeft naast de kolom net genoeg ruimte. De bevestiging bij de spindel heb ik in de plaat sleuven gefreesd zodat ik de tandriem kan spannen
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kun je dat tandwiel op de motor as niet omdraaien, komt het riem gedeelte wat naar buiten, en loopt de riem niet tegen de staalplaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door André-R »

Dat heb je goed gezien.. dit was ik inderdaad al van plan. Ik heb toch besloten closed loop motoren erop te zetten, inmiddels al binnen. Maar mag ik zo vrij zij even wat te vragen , nu we over poelies hebben ? Op de motor zit een 22 tands poelie en op de KO spindel 32 tands . de spoed van de ko is 5 mm . dus elke hele omwenteling van de motor is 0.6875 omw van de spindel. toch ? 1 omw. van de motor betekent een verplaatsing van 3.4375 mm. Wat voor waarde voer ik dan in, in Edingcnc ? In de manual vind ik wel een voorbeeld , maar dat gaat over een direkt gekoppelde as..Mijn stappenmotpr drivers is een hbs86h
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door FreesKever »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 nov 2022 13:11 Kun je dat tandwiel op de motor as niet omdraaien, komt het riem gedeelte wat naar buiten, en loopt de riem niet tegen de staalplaat.
Ik zou 'm niet omdraaien.
Poelies dichter bij de lagers vermindert de belasting op de lagers. En omdat de riemen toch al flenzen hebben komt de riem toch ook al niet tegen de plaat.

Beetje achterafgeouwehoer, maar ik zou zelf in plaats an een plaat een koker gepakt. b.v. 100x50, en dan de poelies in de koker gestopt.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door André-R »

FreesKever schreef: 02 nov 2022 16:41
hugo stoutjesdijk schreef: 02 nov 2022 13:11 Kun je dat tandwiel op de motor as niet omdraaien, komt het riem gedeelte wat naar buiten, en loopt de riem niet tegen de staalplaat.
Ik zou 'm niet omdraaien.
Poelies dichter bij de lagers vermindert de belasting op de lagers. En omdat de riemen toch al flenzen hebben komt de riem toch ook al niet tegen de plaat.

Beetje achterafgeouwehoer, maar ik zou zelf in plaats an een plaat een koker gepakt. b.v. 100x50, en dan de poelies in de koker gestopt.
Dat van die koker is een goede optie,alleen heb ik die niet...was allang blij dat ik deze plaat uit een latei kon zagen.. ik maak er zeker nog een kap overheen
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door FreesKever »

Zo dacht ik vroeger ook.
Allemaal zoeken tussen wat ik heb liggen om wat bruikbaars te vinden...

Binnenkort ga ik vermoedelijk een bestelling plaatsen bij Limtrade.
Even kijken naar kokers daar. 100x40 van 600 lang kost daar ongeveer EUR 18 (inclusief zagen stralen & BTW, maar exclusief verzendkosten (EUR 10 t/m 30kg)

https://www.limtrade.nl/rechthoekige-koker-kgv-100-x-40

'k geef toe, 't is niet voor niets, maar hoeveel tijd ben je kwijt met zoeken tussen wat je hebt liggen, zagen en het maken van een kap?
Maar 't is gebeurd nu, en 't ziet er best functioneel uit :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF 46 vario cnc motor y as verplaatsen of toch maar niet ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan heb je dus een virtuele spoed van 3.4375mm en ga je daar mee aan de gang alsof de motor direct op die virtuele as zit.
Die 3.4375mm delen door het aantal stappen per omwenteling (200x microstap) geeft de verplaatsing per stap voor de besturing.
Ligt een beetje aan het systeem dacht ik. Soms geef je het aantal stappen per omwenteling op en de spoed, bij andere systemen geef je de verplaatsing per stap. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

Wel lastig monteren lijkt me de riem in een koker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie