Bf25 koolborstels

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Bf25 koolborstels

Bericht door spikee »

Goedendag, de laatste tijd wat problemen met de bf25. Is een nieuw fenomeen dat ineens is ontstaan. Na een uur gebruik o.i.d. dan vliegt de aardlek uit. Nadat het 1x gebeurt is dan is het om de pasr minuten weer raak.

Ik heb het gevoel dat dit komt omdat de koolborstels op zijn /te kort zijn waardoor er geen goed contact is met de rotor met grotere vonken al resultaal. En misschein wel om de x tijd een flash over.

Gisteren motor nog uit elkaar gehaald, intern niks mis mee. Ook niet met de printplaat. En de boestels nog omgedraaid. Dat leek te helpen voor 1 a 2 uur maar daarna begon het verhaal weer.

Had nof een ventilator bove op de motor geplaatst en nu blijft het geheel lekker koel dat was voorheen een ander verhaal.

Vraag nu is waar haal ik nieuwe koolborstels vandaan voor de bf25? Dan kan ik kijken of die weer goed gaat lopen.
FreesKever
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door FreesKever »

Buitelaar levert ook reserve onderdelen voor hun machine's.

Borstels omdraaien is een slecht idee. Het is juist de bedoeling dat de borstels inslijten op de kollector, zodat het goed past. Borstels zijn vervangbaar, als het collector het begeeft is het einde motor (of je brengt hem naar pakistan, ik heb op youtube gezien dat ze hem daar kunnen repareren).

Koolborstels kunnen ook gaan vonken als ze b.v. klemmen in hun geleiding en daardoor niet goed kontact maken.

Maar de aardlek vliegt er normaal gesproken niet uit door vonkende borstels. Het is wel mogenlijk dat b.v. stof dat van de borstels afkomt een geleidende laag begint te vormen, eventueel warmte afhankelijk.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door hfjbuis »

Het kan ook zijn dat je schakelaar, stekker, verlengsnoer niet geschikt is voor de gevraagde stroom. Ook een slecht contact veroorzaakt dit. Er ontstaan vonken, plastic gaat verbranden, dat geeft roet, die gaat geleiden e.e.a. afhankelijk van de temperatuur en dan is het feest.

Dus stopcontacten stekkers en controleren en indien mogelijk de machine rechtstreeks op een "ander" stopcontact/groep aansluiten.

Lost dit niets op, dan de kast openmaken en de bekabeling goed inspecteren. Met de stroom eraf aan elke kabel aansluiting trekken en elke geschroefde connector natrekken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Aardlek springt er wel uit als de koolborstel dansen door een niet rondlopende collector, en dat kan bij de beste merken voorkomen. (in mijn geval een Siemens servo motor)
Ik heb jarenlang last van zoiets gehad zonder de oorzaak te ontdekken.
Uiteindelijk de motor gedemonteerd. Kabelbreuk bij de collector en die slingerde ook nog. Of het een met het ander te maken had weet ik niet.
Kabelbreuk gerepareerd, collector lopend gedraaid, inmiddels draait die motor toch al weer jaren zonder problemen.
7314
De breuk is na even speuren goed te zien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door spikee »

Interessant. Het rare is dat de boel het weer 2 uur goed deed zonder probelemen nadat ik de motor gedemonteerd had en daarna de koolborstels omgedraaid had.

Deze motor zal minder dan 30 draaiuren hebben en de collector zelf zag er goed uit.

Had ook al andere stekkerdoos gepakt maar dat loate het probleem ook niet op. Die doet het overigens prima met 2200w compressor er op of 3kw lasapparaat. Dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Al zal ik wel eens de contactdoos aan de muur eens opendraaien om te kijken of het daarbinnen nog allemaal proper is.

Ik zal eens beginnen met koolborstels. Als dat het niet oplost dan inderdaad eens naar andere opties kijken.

Een universeel motor hierop monteren is ook niet zo gemakkelijk helaas.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door benkr »

De borstels zijn maar een klein deel van het probleem, het stof van die versleten borstels komt vooral terecht op de borstelhouders die ook nog bloedheet worden door het verminderde contact. Daardoor gaan de borstelhouders vervormen en dus minder goed passen wat er voor zorgt dat de borstels nog minder goed worden aangedrukt, daardoor nog meer warmte ontwikkeling en vervorming. Uiteindelijk vormt zich een koolspoor van de borstel of het contact naar de metalen deksel waar die borstelhouder in zit en heb je aardsluiting. Dus dat stof echt goed weghalen, de borstelhouders goed controleren op vervorming en goed bewegen van de borstels in de houder, eventuele smeltvervorming weghalen of nieuwe borstelhouders plaatsen en het loopt weer een tijd goed, maar het blijft een terugkerend probleem. Probleem is om de juiste borstelhouders te vinden, die dingen zijn niet breed te koop, ik heb er wel eens eentje zelf gemaakt omdat ik er niet aan kon komen, je moet wat op zo'n moment.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door HD13 »

Zoals benkr al aangaf, aardsluiting door koolstofdeeltjes.
Wil je dit goed schoonmaken dan zul je het anker uit de motor moeten halen.
En opppassen waarmee je het schoonmaakt.
Er zijn oplosmiddelen die ook de isolatielak van de wikkelingen aantast.

Dan nog een puntje ook al genoemd, controleer of de collector wel netjes rond loopt, zo niet dan geeft dit overmatige slijtage aan de koolborstels.
Doen voordat je de motor uit elkaar haalt.
Koolborstels bestaan in verschillende hardheden.
Dus een type plaatsen welke de fabrikant ooit bedacht had.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door André-R »

De gelijkstroommotor van mijn bf30 was binnen een jaar kapot, kreeg wel snel een nieuwe motor. Van die nieuwe motor waren de koolborstel na 10 draaiuren al helemaal op. En dat viel niet onder garantie vlgs HBM, want het zijn slijtonderdelen ...tja.Wat al eerder was gezegd, koolborstels hebben vreschillende hardheden, zorg dat je de goede krijgt en zet ze er zorgvuldig in de motor en check ze regelmatig.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
FreesKever
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door FreesKever »

Een broer van mij heeft ook een BF25 of BF30 en als ik het me goed herinner heeft hij het 2x gehad dat de collector zo heet werdt dat de koolborstelbehuizing weg smolt. Zijn die motoren echt zo slecht? (Ik heb zelf een induktiemotor met frequentieregelaar op m'n RongFu (met ronde kolom) zitten.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door André-R »

Die motoren zijn niet bepaald geweldig, nee .
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door spikee »

is ook al de 2e motor. Eerste was snel kapot. Volgens mij komt dat vooral door overhitting.
Voordat de koolborstel op was had ik er een 120mm computer ventilator opgeschroefd en toen bleef de motor wel gewoon koel.

Ik heb nog maar een paar platen nodig. daarna zou ik eventueel wat groter onderhoud aan de bf25 kunnen doen. Nu is hij op een lastig moment kapot gegaan :(

Ik heb hbm eens gemailed voor nieuwe koolborstels.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door André-R »

Je zou inderdaad nog eens met een nieuw setje koolborstels en extra koeling kunnen proberen, met in je achterhoofd houdend dat je toch eens die motor moet gaan vervangen voor meer bedrijfs-zekerheid. Zoiets gaat altijd kapot midden in een klus en dat is zo verschrikkelijk balen. Ik merkte met nijn BF30 dat de hoofdspil al na 10min onbelast draaien behoorlijk warm werd tot 65-70 graden. Dat was ook vlgs HBM te warm, maar verder geen actie van hun kant. Ik heb de hele spil gedemonteerd, goed schoon gemaakt en echt goed vet erin gedaan en wonder boven wonder liep de machine echt mooi, en maakt ook nog eens meer toeren dan voorheen. Maar om op de motor terug te komen, is een servo misschien n iet een idee ? Qua inbouwmaat lijkt die me ongeveer hetzelfde formaat. ( https://nl.aliexpress.com/item/40000306 ... 6044.pic_4 )
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door hfjbuis »

André-R schreef: 31 okt 2022 09:46 Ik merkte met nijn BF30 dat de hoofdspil al na 10min onbelast draaien behoorlijk warm werd tot 65-70 graden.
Alle assen met conische of hoekcontact lagers lopen in het begin wat stroever en worden warm. Eenmaal ingelopen, moet dat voorbij zijn. Dat inlopen kan heel wat uurtjes duren. Hoe slijtvaster de lagers, hoe langer het duurt. Ook na deze periode worden deze lagers warmer dan "gewone" lagers. De lagers draaien onder voorspanning!

Nieuwe lagers moeten eerst in lopen om het vet goed te verdelen. Dat doe je onbelast op een langzaam toerental dat stapsgewijs verhoogd wordt. Daardoor wordt het vet warm en kan zich verspreiden. Een goede inloopprocedure verlengt de levensduur van de lagers.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door JanSr »

Misschien een vraag in de verkeerde richting:
Waarom een gelijkstroommotor? Een good old asychroom kooiankermotor is nauwelijks kapot te krijgen. En met een VFD erg goed te regelen.
Plaats reactie