Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

De platen zijn gisteren bij Andre gefreesd, ik kan ook daar weer mee verder.
Ik heb intussen ook mijn huisbaas gesproken, die halve meter uitbreiding van mijn schuur is geen probleem, had ik eigenlijk ook niet verwacht.
De uitbreiding zal wel pas ergens volgend voorjaar gaan gebeuren maar ik heb nu wel een goede plek voor de nieuwe machine in gedachten, eigenlijk precies de plek van de BF25 nu.

We hebben het ook nog over de energiekosten gehad, zijn contract is 75% vast en 25% variabel. Dat betekent dat het waarschijnlijk wel iets zal stijgen, maar niet echt dramatisch. Ik ga ook de hele kosten in een spreadsheet stoppen om zo een duidelijk en actueel beeld te hebben van de kosten, dat is er nu niet, ook niet bij mijn huisbaas. Het vaste contractdeel loopt in ieder geval nog tot eind 2023 ongewijzigd door.
Voor wat betreft de gaskosten is het onduidelijker, daar gaat hij morgen eerst zelf contact over opnemen met de leverancier maar ook dat is grootverbruik en ligt waarschijnlijk ook voor langere tijd vast.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Portje »

Waarmee heb jij die profielen aan mekaar gelijmd Ben?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Portje schreef: 03 okt 2022 13:43 Waarmee heb jij die profielen aan mekaar gelijmd Ben?
MS Polymeer.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

benkr schreef: 14 sep 2022 17:11 Vanmiddag ging ik de schuur in met het idee 'ik ga de PC aan de gang helpen' maar dat hoefde niet, hij deed het weer helemaal, ik ben de hele middag aan het zagen frezen en boren geweest zonder eenig teken van problemen. Wel had ik bij het eerste werkstukje dat de nulpunten (werkstukcoordinaten) die ik even van tevoren had ingesteld zo rond de 5 en 6 mm verschoven waren in X- en Y richting, waarom is onduidelijk.
Aan de ene kant roep ik nu gelukkig werkt het weer, aan de andere kant heb ik het gevoel dat Murphy zich nog wel gaat melden op een moment dat het echt niet uitkomt. Maar iets wat niet fout gaat kun je moeilijk repareren.
Vanmiddag was ik bezig met een freesklus, voor de portalfrees natuurlijk, toen Murphy weer langskwam, midden in de klus opeens weer een melding dat er een probleem is, daarna is de PC dood. Ga nu dus maar een nieuw voedingkje halen, inderdaad zo'n ATX stekkerding.
Het lijkt er op dat ik nog niet eens veel moet gaan slopen.
ATX voeding BF25.jpg
Ik heb wel de Z-as een flink stuk af kunnen maken, alles past, alleen denk ik dat de brug ietsje lager moet gaan worden, maar dat bepaal ik pas wanneer alles ook echt beweegt.
Portaalfrees in aanbouw.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 07 okt 2022 21:45 Ik heb wel de Z-as een flink stuk af kunnen maken, alles past, alleen denk ik dat de brug ietsje lager moet gaan worden, maar dat bepaal ik pas wanneer alles ook echt beweegt.
Zou het niet mogelijk zijn om de montage van de brug op de poten zo uit te voeren dat wanneer een hogere portaal gewenst is je er vulblokken tussen kan zetten?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 okt 2022 06:24
benkr schreef: 07 okt 2022 21:45 Ik heb wel de Z-as een flink stuk af kunnen maken, alles past, alleen denk ik dat de brug ietsje lager moet gaan worden, maar dat bepaal ik pas wanneer alles ook echt beweegt.
Zou het niet mogelijk zijn om de montage van de brug op de poten zo uit te voeren dat wanneer een hogere portaal gewenst is je er vulblokken tussen kan zetten?
Dat was versie 1, maar dat kostte me veel te veel Y-as ruimte dus ben ik daar vanaf gestapt. In dat ontwerp zaten de 'poten' achter de portaalbalk en kostte dat daarom best veel extra ruimte. Als ik ze voor de portaalbalk zou zetten kost dat weer ontzettend veel X-as ruimte ook geen goed idee dus.
En in de praktijk denk ik dat de lengte of werkbereik van de Z-as nu goed is.
Ik denk wel dat er een soort van verhoging gaat komen die ik kan gebruiken om een bepaald deel van het bed te verhogen en daardoor de stijfheid op dat moment kan verbeteren, dat is dan ook meteen de ruimte voor een eventuele 4e as want die gaat er denk ik wel komen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 okt 2022 06:24
benkr schreef: 07 okt 2022 21:45 Ik heb wel de Z-as een flink stuk af kunnen maken, alles past, alleen denk ik dat de brug ietsje lager moet gaan worden, maar dat bepaal ik pas wanneer alles ook echt beweegt.
Zou het niet mogelijk zijn om de montage van de brug op de poten zo uit te voeren dat wanneer een hogere portaal gewenst is je er vulblokken tussen kan zetten?
Wat natuurlijk wel kan is dat ik van die verticale stukken een tweede kortere versie maak die ik kan omwisselen met de lange versie, dat is denk ik best wel snel te doen, alleen moet dan het portaal wel weer opnieuw uitgelijnd worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik ben gisteren even op pad geweest voor zo'n klein voedingkje, hij had precies dezelfde én eentje die er echt een stuk degelijker uitziet, ik mocht ze beiden hebben voor dezelfde prijs, voor mij was de keuze snel gemaakt.
Mini ATX voeding.jpg
We zijn momenteel allebei stikverkouden, even een dag of twee rust houden en dan kan ik weer aan de hobby.

Ook de harmonic drive is vandaag afgeleverd, ik heb vanmiddag daar al een ontwerp van een behuizing voor gemaakt, komt helemaal goed.
Ik moet alleen nog een klauwplaatje ergens vandaan toveren, maar ook dat zal wel goed komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik ben geveld door een stevige verkoudheid, afgelopen dinsdag dacht ik dat het beter ging, toen heb ik wat in de schuur geklooid, o.a. de nieuwe voeding in de BF25 besturing gemaakt, die werkt weer perfect. (hoop ik)

Ik heb wel hele dagen achter mijn PC doorgebracht, ik heb de behuizing voor de 4e as helemaal getekend, ik denk zelfs dat die eerder klaar zal zijn dan de machine waar deze voor bedoeld is.
4e as.JPG
Ik heb geloof ik maandag nog een klein 3 klauwtje gescoord op Marktplaats, was gelukkig ook nog in Tilburg, dus ook dat kan er op.

Omdat ik nu dus eigenlijk niets te doen heb achter de PC zit ik er aan te denken of het geen goed idee is om die 4e as te gaan voorzien van een klein controllertje waardoor ik het ding ook 'stand-alone' kan gebruiken, b.v. op mijn boor / freesmachine.
Ik heb zoiets al eens eerder gemaakt voor een kennis (daar kreeg ik het SwissTec draaibankje voor retour) lijkt me eigenlijk wel een zinnige toevoeging voor dit project.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door DaBit »

Ik zou die riemschijf die de klauw aandrijft frezen op dat grote grijze deel. HTD5M laat zich met een 3mm freesje frezen. Dan heb je een mooi grote overbrenging en het scheelt de aanschaf van een veeltandige schijf (die nog niet helemaal goedkoop zijn)

[edit]
(oh, wacht even, jij hebt al een harmonic drive. Dan is dat minder zinvol. Corona hier, dus ook niet 100% fris)
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Dat grote grijze ding is de harmonic drive. Was er ooit eentje met aangebouwde servomotor.
Hoewel kennelijk nooit echt gebruikt was die wel overleden, ik heb die motor er toen compleet afgesloopt. Was nog best wel een klus, was echt een geheel met dat grijze aluminium. Hele ding in de Emco en eigenlijk blikje voor blikje er afgepeld.
Ik heb nog wel zitten denken aan een kruislager om de hele drive op te monteren, dan zou ik het ding op twee manieren kunnen aandrijven, 1. de hele harmonic drive rond laten draaien (eigenlijk wat jij voorstelde) of 2. zoals het nu getekend is, op de ingaande as van de harmonic drive, je hebt dan een 100 : 1 vertraging. Dan zou het een soort van mini draaibankje worden voor gebruik op de tafel van de portaalfrees, ook wel leuk.
Harmonic drive CHA-20.JPG
Dat rose stuk is er nu dus helemaal af.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb net mijn 4e as klaar met een ali 79XL 10 mm tandriem. Van alle riemen heb ik heb liggen, heb ik blijkbaar de meest elastische gekozen, een waardeloos ding. Dit heeft mij aan het denken gezet. De volgende versie wordt met een brede riem met staal koorden versterkt. Zeker als de as niet extern vast gezet wordt, wil je zo min mogelijk elastiek in de riem. Ik lock dat ding van mij pneumatisch en heb er eigenlijk geen last van (wordt alleen statisch gebruikt) maar het stoort mij.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik had vandaag weer eens zo'n dag dat eigenlijk niets goed wilde gaan maar uiteindelijk toch wel een paar dingen kunnen frezen.

Ik zit al een paar dagen te klooien met een werkstuk wat aan 2 kanten bewerkt moet worden waarvan één kant bewerken probleemloos gaat, maar als ik het dan omdraai krijg ik het niet goed gepositioneerd t.o.v. het reeds gefreesde deel aan de onderkant, ik kan er niet achter komen wat ik precies verkeerd doe. Vanavond maar weer opnieuw door de CAM module gehaald, overmorgen maar weer proberen.

Als laatste wilde ik aan een gefreesde plaat een soort van flens frezen, zou probleemloos moeten kunnen maar daarstraks even niet.
Het CAMmen was niet helemaal goed gegaan, wat resulteerde in een 10 mm frees die volgas mijn werkstuk in liep en ook nog even een hoekje van de klem meenam, dat heeft de frees niet overleefd dus. Toen ik de frees had vervangen en alles weer opnieuw had ingesteld dacht ik het probleem verholpen te hebben, maar eigenlijk gebeurde er weer precies hetzelfde, ook die gloednieuwe frees volgas het materiaal in. Ik balen natuurlijk, weer een dure frees naar de kloten, maar dat bleek mee te vallen, die heeft het overleefd. Toen was voor mij de lol er af, ik heb de machine uitgezet en ben naar binnen gegaan. De gesneuvelde frees was er toch eentje van richting 75 Euro die ik al best lang in gebruik had, jammer dus.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Goudgele »

Balen zeg. Kon je dit niet voorzien in de simulatie?
Plaats reactie