Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door WillyH »

kawarider schreef: 04 okt 2022 13:17
Laden, maatje van me heeft een KIA EV6 gehad en na drie maanden weer verkocht. Waarom? Op papier laadt hij sneller dan een Tesla. In de praktijk niet. Waarom niet? Tesla gaat het pakket al voorverwarmen tijdens het rijden. Bij de laadpaal knalt alles er vol in. KIA begint dan met voorverwarmen met als gevolg dat de Tesla toch sneller weg is.
Ik lees toch andere ervaringen, in minder dan 20 minuten 55kW laden is best mogelijk met de EV6, die heeft trouwens 800V batterijen. Maar wat zijn de omstandigheden? De batterij leegrijden tot 4% en dan laden tot 100%? Het laatste stukje tussen 80 en 100% duurt even lang dan van 10% naar 80%.
Ja, koud van de parking en 500 meter verder snelladen lukt ook een Tesla niet. Overigens is Kia nu ook de software aan het uitrollen om de batterij pre-conditioning of voorverwarmen mogelijk te maken. Het is ook maar de vraag hoeveel kW je wenst op te offeren aan het sneller laden. Niet vergeten dat de grote meerderheid van EV rijders gewoon thuis laden aan 11kWh of zelfs (veel) minder. Dan is die snelheid ook niet spannend meer.
Ik hoor wel meer dat de verwachtingen aan de laadstations vaak overschat worden, bij alle EV-merken. Er zijn nogal wat plaatsen met snelladers die hun capaciteit verminderen naargelang het aantal EV die er aangekoppeld zijn. Niet elke plaatselijke structuur is er op berekend om 250 tot 350 kWh te leveren per wagen.
Ach, geen slecht woord over Tesla hoor, zie mijn eerste post in deze topic. Ieder zal zijn eigen merk wel wat prefereren.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Klopt, Tesla bepaalt de hoogte van de lat. En andere merken gaan op sommige vlakken daar overheen. Die KIA is natuurlijk niets mis mee, meer mis met dat maatje van me. Beetje zeiksnor is het wel :lol: In ieder geval is er veel veranderd de laatste jaren. Elektrisch rijden is te doen voor iedereen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 05 okt 2022 15:33 In ieder geval is er veel veranderd de laatste jaren. Elektrisch rijden is te doen voor iedereen.
Hoe kom je daar nou bij?
Doorsnee Nederlander wil een (station)wagon om met zijn familie en alle spullen naar het zuiden te kunnen rijden in de zomer.
ICE kost dat nieuw 30-35k€
EV kost dat minstens het dubbele.
Tweedehands is er niets.
Hoeveel doorsnee nederlanders ken jij die even 60k€ voor een ev op tafel kunnen leggen ?
Maar als je bedoeld elektrisch rijden met een fiets dan geef ik je gelijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Kjelt, sorry. Klopt ook weer. Gaat me om het technische verhaal. Met een EV is tegenwoordig goed naar het zuiden te rijden. Prijzen komen ook wel zodra modellen aan de onderkant uitgebreid gaan worden. Model3 was voor ons net te doen, Model S nog niet bijna. Model 2 schijnt eraan te komen als echte marktbreker. Hoewel het moeilijk zal worden het succes van de 3 te overtreffen.

Nu nog wat range met een aanhanger...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 05 okt 2022 17:23 Nu nog wat range met een aanhanger...
Die aanhanger zelf een accupack en motor aandrijving geven ;-)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Haha, ja, dat lees je ook wel eens. Geen slecht idee. Goede communicatie met de auto is dan wel belangrijk.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Swake »

Of gewoon een kabeltje en die extra batterij aan de wagen aansluiten.

Zoiets:
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Sven »

Kjelt schreef: 05 okt 2022 15:58 Hoe kom je daar nou bij?
Doorsnee Nederlander wil een (station)wagon om met zijn familie en alle spullen naar het zuiden te kunnen rijden in de zomer.
ICE kost dat nieuw 30-35k€
EV kost dat minstens het dubbele.
Tweedehands is er niets.
Hoeveel doorsnee nederlanders ken jij die even 60k€ voor een ev op tafel kunnen leggen ?
In de sommetjes zoals ik ze nu heb staan is het rijden in een van de voordeligst rijdende gebruikte ev's enorm veel goedkoper dan in de goedkoopst rijdende gebruikte brandstofauto (de mijne).

Stel dat ik een vergelijkbare auto wil terugkopen als ik nu heb, waar ik 11 jaar in wil gaan rijden.
Dan heb ik aan het einde van die 11 jaar bedrag x uitgegeven aan belasting, brandstof en afschrijving.
Als ik daar mijn waarschijnlijk volgende auto tegenaan zet dan bespaar ik gedurende de 11 jaar het hele aanschafbedrag van de EV.

Dan blijft natuurlijk staan dat er nadelen zitten aan het overstappen en je moet het hele bedrag wel neer kunnen leggen.
En vooral in range ga ik er hard op achteruit, en daarmee ook de gemiddelde snelheid van een langere rit, omdat er laadtijd in komt te zitten.
Kar trekken kannie en daklast is "niet gedefinieerd".

En het is natuurlijk ook zo dat als iedereen tegelijk deze overstap wil maken dat het mislukt. Daar zijn idd niet genoeg tweedehandsjes voor...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Kjelt »

Zou kunnen in specifieke gevallen dat het goedkoper is, als je bv zelf zonnepanelen hebt.
Je weet wel dat rekeningrijden gaat worden ingevoerd en de wegenbelasting gaat vervangen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door serum »

Salderen zou 7 jaar geleden ook op de schop. (voor een vriend van de familie ook een reden om geen panelen te kopen, je verdiende ze immers nooit meer terug en als het dan al wat moest zijn, dan moest het op 2 cijfers achter de komma het meest rendabele systeem zijn). Na een paar maanden verwoed in de details te zijn verzand uiteindelijk toch maar geen keuze gemaakt. We hebben ze nu 8 jaar liggen en geen seconde spijt van de niet allerbeste keuze.

Maar compleet speculatief en vooruitlopend op het rekeningrijden;

Wat denk je dat met duurder gaat zijn? een oliefregat of een elecraglide? ;-)
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Ian »

Wel eens rekening gehouden met het feit
Dat er helemaal niet genoeg grondstoffen zijn om die accu's te maken
Om iedereen er mee te laten rijden?
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Tonybryden »

Mijn mening is dat we nog lang niet klaar zijn om elektrisch te gaan rijden.
Als er opeens heel veel mensen op accu gaan rijden en allemaal gaan laden smelten de kabels in de grond😀.
Het is duur rijden met elektrische auto's, krijg er maar eens een storing mee , dan kan de spaarpot leeg gemaakt worden.
We hebben op het werk al veel meer extra werk als we een schade moeten repareren.
Veiligheids maatregelen om aan de auto te werken ,extra uitlezen van de elektronica enz enz .
En dan de klagende klanten omdat ze niet de km halen zoals opgegeven.
Nee ik denk dat we nog een jaar of 10 verder moeten zijn voor de elektrische auto.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Sven »

Ian schreef: 07 okt 2022 20:40 Wel eens rekening gehouden met het feit
Dat er helemaal niet genoeg grondstoffen zijn om die accu's te maken
Om iedereen er mee te laten rijden?
Lithium is een van de weinige grondstoffen die we in de Eu juist wel hebben. Moeten alleen mensen voor verhuizen om dat te winnen, dat hebben we hier al in geen eeuwen gedaan.
Gaan we grond afgraven of co2 de lucht in blijven sturen?
Bij de huidige kilometers daalt onze co2 uitstoot door rijden met 75% als onze stroom van aardgas is gemaakt, en 100% als het groen is, al dan niet van ons zelf.

Van belasting naar rekening rijden. Is het aannemelijk dat ICE dan weer voordeliger wordt dan elektrisch rijden?

In mijn berekening ga ik uit van de huidige prijs van laden bij de anwb en de huidige prijs van diesel. Maar die zullen allebei vast weer in prijs veranderen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Sven, dan bedoel je toch niet dat dynamische tarief met uurprijzen? Salderen kun je dan namelijk niet en met pv is dat wel belangrijk. Zonder salderen verdubbelt grofweg je ROI.
Plaats reactie