DaBit schreef: ↑03 okt 2022 17:02 En dat we nog geen universeel wisselsysteem hebben waarbij we bij het 'tankstation' gewoon modules uitwisselen van, zeg, 50x50x10cm waarbij je betaalt voor de lading, slijtage en winst snap ik eigenlijk ook niet. Een systeem verzinnen en bouwen waarbij je boven een soort van smeerput rijd waarna een stuk mechaniek de lege(re) modules verwijdert en verse plaatst kan toch niet superlastig zijn.
Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Moderator: Moderators
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
Nee, maar da's met Tesla, of eigenlijk meneer Musk, wel vaker zo...janplastiek schreef: ↑03 okt 2022 17:15 Tesla maakte daar in 2013 reeds een event van, later niets meer van gehoord.
Het is ook niet Tesla die dat moet doen. En Nio ook niet. Er moet een EN-norm komen voor de modules, met gestandaardiseerde afmetingen, spanningen, mechanische en elektrische interface, bla. Dan kun je het in ieder geval al Europabreed uitrollen.
Nadeel van zo'n ruilsysteem is infrastructuur en kip/ei.
Voordeel is snel weer op pad, lagere kosten voor aanschaf EV, je kunt een hele klap van die modules ook laden als er (te)veel aanbod aan groene energie is. Een laadfabriek bouwen naast een kerncentrale; scheelt veel kilo's koper leggen. Wat in opslag ligt gebruiken om pieken in vraag te bufferen. Of zelfs wat er in de auto zit; als die accu toch niet van jou is en iemand anders de energie betaalt vind je het vast ook niet zo heel erg als die accu een keer bijspringt om de netbelasting te reguleren. Vrachtwagentje vol met die modules bij een concert zetten ipv een viezelgenerator.
Veel, heel veel mogelijkheden om van ons landje een betere plek te maken. En imho een zeker een beter plan dan ergens een paar containers met ijzerfosfaatcellen neerzetten met een hekje er om heen en een logo van een energieboer. Of nog erger, zo'n onderbemeten powerwall bij alleen het deel van de bevolking die het betalen kan.
Dan koop je prive-batterijmodules en laat je ze zitten. Vrijheid, blijheid. Kan dan ook los van de autofabrikant. Zolang ze maar aan de norm voldoen. Werkt met penlight-batterijtjes ook prima. Kun je nog eens ooit je huidige modules verkopen of aan de muur hangen als lokale opslag, en andere kopen met meer capaciteit. Of je vult 2 van de 'module-slots' onder je auto met je eigen batterijen omdat dat zat is voor woonwerk, en als je op vakantie gaat vul je de resterende 8 sloten met wisselmodules voor extra bereik.
Maar als ik even de naive modus aan zet: als ze de energiekosten plus kostprijs gedeeld door levensduur rekenen dan ben je met wisselen niks duurder uit dan met kopen.
Probleem is dat een of andere selderijstengelvretende gladjakker wel gaat verzinnen dat een abonnementje hier en extra kostenpostje daar 'moet'. Nouja, dan moeten die lui in Brussel/Straatsburg maar eens laten zien dat ze meerwaarde hebben. Dat is ze met mobiele telefoons tenslotte ook gelukt. En daarvoor heeft ook niet iedereen een mast in de tuin staan trouwens; daar betaal je ook maandelijks voor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
En winst moet ook een percentage zijn, anders gaat het snel te slecht met je. Stel je voor dat je er een vast getal per eenheid voor instelt, straks wordt alles duurder en gaat het omgekeerd evenredig slechter met jou. Moet je van narigheid je gojibessen of soja latte laten staan.
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
Als de eis is dat de modules moeten voldoen aan EN12345-6:2023 'Form, fit and function of light electric vehicle energy modules' dan is het heel kort door de bocht een kwestie van onkruid wieden en de markt z'n werk te laten doen.
Het werkt voor benzine en diesel ook. We kunnen bij elk tankstation in Europa euro95 die voldoet aan EN590 & co in onze tank mikken en daar een basisprestatie van verwachten, en tankstations die 5 euro voor een litertje vragen met maandelijks abonnement erbij zijn snel klaar met verkopen. Ik zou niet weten waarom het voor een legoblokje batterij ipv een liter dooie dino niet zou werken. Na een beginperiode met wat problemen, maar dat hoort erbij.
Het werkt voor benzine en diesel ook. We kunnen bij elk tankstation in Europa euro95 die voldoet aan EN590 & co in onze tank mikken en daar een basisprestatie van verwachten, en tankstations die 5 euro voor een litertje vragen met maandelijks abonnement erbij zijn snel klaar met verkopen. Ik zou niet weten waarom het voor een legoblokje batterij ipv een liter dooie dino niet zou werken. Na een beginperiode met wat problemen, maar dat hoort erbij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- kawarider
- Donateur
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
- Locatie: Drongelen
- Contacteer:
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
Zou inderdaad mooi zijn als daar een of andere standaard in kwam. Maar als het nog niet lukt een standaard stekker te organiseren, hoe moet dat dan met het accupakket?
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
Accupak change 10 minuten ?
Over een aantal jaar als deze nieuwe accutechnologie betrouwbaar blijkt (600kW laadcapaciteit watergekoeld), dan heb je ook een volle accu.
(400 tot 600 km range).
De ontwikkelingen staan niet stil, ik zie meer heil in sneller en betrouwbaarder laden dan allerlei extra gewicht door losse accupacks.
Dus meer geld stoppen in infrastructuur.
https://medium.com/predict/volvo-just-e ... d78d747af9
Over een aantal jaar als deze nieuwe accutechnologie betrouwbaar blijkt (600kW laadcapaciteit watergekoeld), dan heb je ook een volle accu.
(400 tot 600 km range).
De ontwikkelingen staan niet stil, ik zie meer heil in sneller en betrouwbaarder laden dan allerlei extra gewicht door losse accupacks.
Dus meer geld stoppen in infrastructuur.
https://medium.com/predict/volvo-just-e ... d78d747af9
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
Embarrassed. Wat een heerlijke zin om zo'n artikel te beginnen. Een trend die mij de laatste jaren steeds vaker opvalt.
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
Ja moet je even doorheen lezen. Het gaat natuurlijk over die nieuw ontwikkelde accu-celstructuur.
Volgend jaar al in de e-Volvo's , ben benieuwd of ze betrouwbaar genoeg zijn.
Volgend jaar al in de e-Volvo's , ben benieuwd of ze betrouwbaar genoeg zijn.
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
En waar is de infrastructuur geschikt om in zo'n korte tijd zo'n grote hoeveelheid stroom te leveren?
Het stroomnet is nu overal al overbelast.
Zie meer heil in verwisselbare brandstofcellen, geen degradatie en geen lithium of andere metalen die nagenoeg niet te blussen zijn.
Het stroomnet is nu overal al overbelast.
Zie meer heil in verwisselbare brandstofcellen, geen degradatie en geen lithium of andere metalen die nagenoeg niet te blussen zijn.
Laatst gewijzigd door assink op 04 okt 2022 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
Die infrastructuur moet zowiezo aangepakt worden inderdaad.
Maar puur voor de discussie, verwisselbare accupacks moeten toch ook opgeladen worden ?
Maar puur voor de discussie, verwisselbare accupacks moeten toch ook opgeladen worden ?
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
Ja, maar dat is uit te smeren over een X aantal uren.
Moet je nagaan als je 10 auto's tegelijk op wilt laden met zo'n stroom. Dan gaat ergens anders het licht uit met het huidige stroomnet.
Neem aan dat je weet wat dat doet met de stroomsterkte, en de dikte van kabels, transformators en de rest van de infrastructuur?
Moet je nagaan als je 10 auto's tegelijk op wilt laden met zo'n stroom. Dan gaat ergens anders het licht uit met het huidige stroomnet.
Neem aan dat je weet wat dat doet met de stroomsterkte, en de dikte van kabels, transformators en de rest van de infrastructuur?
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
In den beginne was er chaos. Zo werkt dat nou eenmaal altijd. Volgens mij zijn die laadstekkers ook aardig richting CCS aan het gaan en word de rest uitgefaseerd. Maar dat is allemaal precies waar die meneren en mevrouwen in Brussel/Straatsburg kunnen en moeten laten zien dat ze toch ook wel waarde hebben. Infrastructuur is een overheidstaak.
Overigens wel iets om op te letten bij aanschaf van een 2e hands EV; die ChaDeMo-stekker van de oudere Leafs bijvoorbeeld, die is vandaag de dag al een probleem aan het worden. En met het beperkte bereik van die dingen kan ervoor om moeten rijden best voor klamme handjes zorgen.
Dan nog. Als iedereen die nu met z'n auto bij het tankstation komt straks een 600kW laadpunt nodig heeft, ugh. Dan kun je naast elk laadstation een centrale bouwen.
Aan de andere kant: of ik nou 4x 150kW palen nodig heb waar 30 minuten lang aan gekleefd word of 1x 600kW waar 7,5 minuut aan gekleefd word; in beide gevallen moet er 600kW ergens vandaan komen.
Die accumodules hebben hetzelfde probleem, maar die kun je nog in een schip of goederentrein stoppen en transporteren naar een gunstige laadplek als de elektra-aanvoer te krap is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- kawarider
- Donateur
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
- Locatie: Drongelen
- Contacteer:
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
Dat vermogen wat gevraagd wordt bij die laadpunten is bizar, en dat begint nog maar. Inmiddels zie ik ook andere laadstations dan de superchargers en die worden ook best bezocht. Batterijen zullen hier toch echt die pieken op moeten gaan vangen verwacht ik. Dat gaat het stroomnet nooit trekken.
Enne, op vakantie in Kroatie eens bij die laadpalen gekeken. Daar zie je stekkers die je hier niet tegenkomt. Nog een lange weg te gaan dus.
Enne, op vakantie in Kroatie eens bij die laadpalen gekeken. Daar zie je stekkers die je hier niet tegenkomt. Nog een lange weg te gaan dus.
Re: Gebruikte elektrische auto kopen
We gaan wel zien hoe het gaat maar die laadstations komen dan natuurlijk dicht bij de grote stroomvoorzieningsknooppunten en niet in de wijk.
Nu de ACM op zijn vingers getikt is en de politiek ook begrijpt dat ze jaren hebben lopen slapen komt er nu eindelijk wat beweging in de funding naar de energiemij'en toe om de infrastruktuur te vergroten.
Alleen zal dat in de wijken natuurlijk niet lekker gaan (straten open) dus de grootverbruikers zullen dicht bij de hoofdtakken moeten komen.
Ik denk niet dat de hoeveelheid kW's het probleem is (wordt aan gewerkt) maar meer de infrastructuur (kabels). Dus dan maakt het wel degelijk uit namelijk in de doorstroom van het aantal ev's per uur.Aan de andere kant: of ik nou 4x 150kW palen nodig heb waar 30 minuten lang aan gekleefd word of 1x 600kW waar 7,5 minuut aan gekleefd word; in beide gevallen moet er 600kW ergens vandaan komen.
Alsjeblieft zeg, de hele energietransitie is er juist voor om minder uitstoot te produceren en dan ga je schepen, vrachtwagens inzetten ?Die accumodules hebben hetzelfde probleem, maar die kun je nog in een schip of goederentrein stoppen en transporteren naar een gunstige laadplek als de elektra-aanvoer te krap is.
Wat dacht je van de hele logistieke ellende er om heen of je komt aan met een lege accu maar de volle accu's zijn op ?
Alsof je nu met een lege accu van je boormachine naar de DHZ zaak rijdt om een nieuwe volle te halen :)
Nee dan maar aan de waterstof ook al heeft dat ook veel uitdagingen.