alternative transistor gezocht
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
alternative transistor gezocht
kan iemand mij helpen met het zoeken en of om nummeren van 2 darlington power transistoren?
deze worden gebruikt in een ontsteking
ik heb zelf al wat zitten googelen maar kan er weinig over vinden.
free image hosting
deze worden gebruikt in een ontsteking
ik heb zelf al wat zitten googelen maar kan er weinig over vinden.
free image hosting
Re: alternative transistor gezocht
Kijk even naar de "TIP162", behuizing is wel anders.
Waar zit deze onsteking in ?
Kan je niet beter overstappen naar een nieuwer systeem ?
Waar zit deze onsteking in ?
Kan je niet beter overstappen naar een nieuwer systeem ?
Re: alternative transistor gezocht
Ik weet niet of ik het goed zie, maar ik geloof te zien dat die dingen een stuk of 4, 5 of 6 pootjes hebben, ik heb zoiets wel eens ooit gezien, maar dat is lang geleden. Ik geloof niet dat het darlington transistoren zijn, eerder heel speciaal gemaakte dingen waar je nu niet meer aan gaat komen.
Re: alternative transistor gezocht
Ik kan hierover geen informatie vinden. In mijn oude ontsteking (elektuur bouwpakket) zaten BU208A (NPN) met dezelfde TO3 behuizing. Die heb ik nog wel ergens liggen. Dat is wel geen darlington!
edit
Inderdaad, veel pootjes, die heb ik nog nooit gezien. Weer wat geleerd.
edit
Inderdaad, veel pootjes, die heb ik nog nooit gezien. Weer wat geleerd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: alternative transistor gezocht
Probeer het eens op het eevblog forum, daar zitten de elektronici.
Probeer wel even de pinnen te tellen, het zouden twee transistoren in 1 behuizing kunnen zijn maar voor hetzelfde geld een custom ding.
Probeer wel even de pinnen te tellen, het zouden twee transistoren in 1 behuizing kunnen zijn maar voor hetzelfde geld een custom ding.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: alternative transistor gezocht
allereerst bedankt voor de snelle reacties.
de ontsteking zit in begin jaren 80 kawasaki z1000 modellen.
overstappen op een modernere ontsteking kan, maar deze zijn veel gevoeliger en gaan sneller stuk.
vandaar dat ik deze ontsteking wil repareren/namaken.
helaas heb ik slechte ervaringen met aftermarket onderdelen. het kost vaak veel geld en is snel stuk.
per eenheid zitten er 6 pootjes aan.
de gele en blauwe en 2 zwarte draaden komen van de pulsgevers af.
rood is de voeding.
grijs is de massa.
zwart is de uitgang naar bobine een.
groen is de uitgang naar bobine 2
hier onder nog wat documentatie uit het werkplaatshandboek
image uploader
naast mijn werk/hobby zijn oude motoren ook een van mijn hobby's.
hier onder een van de laatste projecten. deze is nog niet voltooid en zit momenteel nog in de test fase.
de ontsteking zit in begin jaren 80 kawasaki z1000 modellen.
overstappen op een modernere ontsteking kan, maar deze zijn veel gevoeliger en gaan sneller stuk.
vandaar dat ik deze ontsteking wil repareren/namaken.
helaas heb ik slechte ervaringen met aftermarket onderdelen. het kost vaak veel geld en is snel stuk.
per eenheid zitten er 6 pootjes aan.
de gele en blauwe en 2 zwarte draaden komen van de pulsgevers af.
rood is de voeding.
grijs is de massa.
zwart is de uitgang naar bobine een.
groen is de uitgang naar bobine 2
hier onder nog wat documentatie uit het werkplaatshandboek
image uploader
naast mijn werk/hobby zijn oude motoren ook een van mijn hobby's.
hier onder een van de laatste projecten. deze is nog niet voltooid en zit momenteel nog in de test fase.
Re: alternative transistor gezocht
pieter dr200,
Die Z1000 staat er netjes bij !
Gezien je omschrijving denk ik dat het een Kawasaki "custom" part is.
Denk niet dat er darlington bestaat waar je direct je sensor aan koppelt.
Dan je vervroegings curve, heb het vermoeden dat dit niet alleen mechanisch te realiseren is.
Denk dat er ook een deel elektronisch gebeurt.
Je zou ook dit forum kunnen proberen:
https://www.circuitsonline.net/forum
En dan onder Voertuigelektronica.
Zitten ook een aantal automotive mensen met motorfiets kennis.
Die Z1000 staat er netjes bij !
Gezien je omschrijving denk ik dat het een Kawasaki "custom" part is.
Denk niet dat er darlington bestaat waar je direct je sensor aan koppelt.
Dan je vervroegings curve, heb het vermoeden dat dit niet alleen mechanisch te realiseren is.
Denk dat er ook een deel elektronisch gebeurt.
Je zou ook dit forum kunnen proberen:
https://www.circuitsonline.net/forum
En dan onder Voertuigelektronica.
Zitten ook een aantal automotive mensen met motorfiets kennis.
Re: alternative transistor gezocht
Gewoon nieuwsgierig, al een oplossing gevonden ?
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: alternative transistor gezocht
dank u.Die Z1000 staat er netjes bij !
de vervroeging gebeurt bij deze motoren nog mechanisch. de sensor zelf is eigenlijk niets meer dan een magneetje die langs een spoeltje draait, vandaar dat die curve ontstaat.Gezien je omschrijving denk ik dat het een Kawasaki "custom" part is.
Denk niet dat er darlington bestaat waar je direct je sensor aan koppelt.
Dan je vervroegings curve, heb het vermoeden dat dit niet alleen mechanisch te realiseren is.
Denk dat er ook een deel elektronisch gebeurt.
inmiddels ben ik er wel achter dat het een custom onderdeel is, in feiten is het niks meer dan een signaal versterker.
ja en nee.Gewoon nieuwsgierig, al een oplossing gevonden ?
ter vervanging van de componenten ben ik eigenlijk niet veel verder gekomen, wel is er sinds kort een vervangende module te koop.
hier voor had ik er een dyna in zitten, maar deze gaan helaas snel stuk.
hier ben ik niet zo bekend mee, maar ik ga mij hier nog verder in verdiepen.Kan je niks met een msd unit?
Re: alternative transistor gezocht
Nog een paar merken om bij te kijken, huiswerk ?
https://www.carmo.nl/index.php?main_pag ... _1083_1224
Is gevestigd in Nederland, zou ze zeker een mailtje sturen.
Aan de overkant van kanaal.
http://www.boyerbransden.com
Geen idee hoe het met de Brexit werkt.
In Tsjechie:
https://www.ignitech.cz/en
Laat je niet afschrikken door de eenvoudige website.
Waarom gaat het Dyna spul stuk ?
Misschien even goed naar de spanningsregelaar en alternator spoelen en of verbindigen kijken.
Meeeste motorfiets spanningsregelaars zijn van het shunt type.
Dit type houd de spanning onder controle door alternator spoelen kort te sluiten, even simpel gesteld.
Als daar iets niet goed werkt en of een slechte verbindig in dit circuit hebt dan heb je kans op hoge spanningspieken.
En daar heeft veel elektronica een hekel aan.
https://www.carmo.nl/index.php?main_pag ... _1083_1224
Is gevestigd in Nederland, zou ze zeker een mailtje sturen.
Aan de overkant van kanaal.
http://www.boyerbransden.com
Geen idee hoe het met de Brexit werkt.
In Tsjechie:
https://www.ignitech.cz/en
Laat je niet afschrikken door de eenvoudige website.
Waarom gaat het Dyna spul stuk ?
Misschien even goed naar de spanningsregelaar en alternator spoelen en of verbindigen kijken.
Meeeste motorfiets spanningsregelaars zijn van het shunt type.
Dit type houd de spanning onder controle door alternator spoelen kort te sluiten, even simpel gesteld.
Als daar iets niet goed werkt en of een slechte verbindig in dit circuit hebt dan heb je kans op hoge spanningspieken.
En daar heeft veel elektronica een hekel aan.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: alternative transistor gezocht
tja carmo, daar zijn we bekend mee maar had ik niet aan gedacht.
goed bedrijf met goede service.
de boyerbransden ben ik ook bekend mee, maar deze zijn wat lastig af te stellen.
ignich ken ik niet, wel hun concurrent vape, daar komt over het algemeen echt wel kwaliteids spul vandaan.
waarom de dyna spullen kapot gaan weet ik niet direct.
op de groen/blauwe z1000 zaten dyna bobines, tijdens een toertocht zijn de bobines gesmolten.
terwijl er eigenlijk niks geks mee gedaan werd, ik reed toen gewoon op een n weg.
ik heb deze toen vervangen door vervangende bobines en hier rijd ik al jaren probleem loos mee.
op de rode z1000 is een van de pick up's door gebrand, ik had een storing in een stuurschakelaar waardoor het contact circa 2 min heeft aan gestaan. als het contact aan staat terwijl de motor niet loopt kan de bobine zijn spanning niet kwijt, dit is op zich een bekend probleem. daarbij komt dat de oude dyna pick up's een stuk groter waren en ook minder gevoelig waren hiervoor.
de originele ontstekingen van kawa hebben hier eigenlijk geen last van.
van beide motoren zijn de spanningsregelaars in orde, deze had ik al nagekeken.
goed bedrijf met goede service.
de boyerbransden ben ik ook bekend mee, maar deze zijn wat lastig af te stellen.
ignich ken ik niet, wel hun concurrent vape, daar komt over het algemeen echt wel kwaliteids spul vandaan.
waarom de dyna spullen kapot gaan weet ik niet direct.
op de groen/blauwe z1000 zaten dyna bobines, tijdens een toertocht zijn de bobines gesmolten.
terwijl er eigenlijk niks geks mee gedaan werd, ik reed toen gewoon op een n weg.
ik heb deze toen vervangen door vervangende bobines en hier rijd ik al jaren probleem loos mee.
op de rode z1000 is een van de pick up's door gebrand, ik had een storing in een stuurschakelaar waardoor het contact circa 2 min heeft aan gestaan. als het contact aan staat terwijl de motor niet loopt kan de bobine zijn spanning niet kwijt, dit is op zich een bekend probleem. daarbij komt dat de oude dyna pick up's een stuk groter waren en ook minder gevoelig waren hiervoor.
de originele ontstekingen van kawa hebben hier eigenlijk geen last van.
van beide motoren zijn de spanningsregelaars in orde, deze had ik al nagekeken.