Ferm md 350

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ferm md 350

Bericht door benkr »

keesijp60 schreef: 17 jun 2020 14:07 O ja als er eens een meeting is in Brabant, wil ik dat graag weten, zal wel na de coronacrisis zijn.
Op 1 oktober is er een regionale CNCzone Brabant meeting, daar komen dus vooral Brabanders heen maar ook wel mensen van buiten Brabant.
Je kunt je eventueel hier aanmelden:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 7&start=56

Naast deze regionale meetings is er ook jaarlijks een grote CNCzone meeting die toevallig ook in Brabant is, die is dit jaar gepland op 12 november in Wijk en Aalburg.
Of deze meeting ook dit jaar door zal gaan hangt vooral af van de ontwikkelingen rond het hele Corona gebeuren.
De meeting wordt hier op het forum aangekondigd, in een apart topic helemaal bovenaan het portaal.
Laatst gewijzigd door benkr op 22 sep 2022 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

Beste allemaal


Eeen vraag over de MD-350, ding draait prima, is niet zo slecht als ze zeggen, en nee het is geen dure schaubling of hoe deze heet, maar
ik gebruik het voor klein werk en met fietsbouw.

De tandwielen in de kast bij de snaren, dat is voor voeding en schroefdraad, echter de 2 tegen elkaar in draaiende tandwielen zitten zo dicht op elkaar dat ze het andere tanwiel met beide raken, resultaat vast zitten, en ook eng als het vast slaat, ik weet eigenlijk niet of dat stelbaar is, en ik kan wellicht een onderdeel missen of zo, kan iemand me helpen, met foto,s zo zo hoe dat nu eigenlijk zit?,

Mijn dank is groot, zie pic bij de pijltjes welke tandwielen dat zijn, het is voor voeding en ze draaien tegen elkaar in om de voeding om te keren of misschien linkse schroefdraad etc. op foto zie je wel meer ruimte tussen de 2 tandwielen wat ook moet om zaak niet kapot te laten draaien.

vrg kees
Bijlagen
ScreenHunter 1803.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ferm md 350

Bericht door hfjbuis »

Tandwielen horen niet tegen elkaar aan te lopen. Er moet voldoende speling zijn.
Niet elke tandwielcombinatie past. Op de draaibank is vast een overzicht te vinden waarin staat welke tandwielcombinatie voor welke overbrenging zorgt en hoe ze gepositioneerd moeten worden. Er zijn 2 bewerkingen die in de lijst staan. Draaien met een veelal kleine spoed 0.05..0.3 voor metaal. In kunststof kan een flink stuk zwaarder aangezet worden. Daarnaast zijn er tandwielcombinaties voor het maken van schroefdraad. Metrisch iet van 0.5.. 3 mm.

Op YouTube is veel te vinden o.a. deze



In de handleiding voor de draaibank staat meestal ook wel een hoofdstuk hier over. Heb je geen handleiding, googel dan op draaibank handleiding (lathe manual) en zoek een model dat lijkt op de ferm.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ferm md 350

Bericht door HD13 »

Zou er zelf een ring tussendoen om de tandwielen uit elkaar te houden.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

HD13 schreef: 21 sep 2022 22:41 Zou er zelf een ring tussendoen om de tandwielen uit elkaar te houden.
Ik dacht er al aan dat er een ring tussenhoort, deze 2 tegen elkaar draaiende tandwielen zitten nogal dicht tegen elkaar, tandwielen hebben wel verhoging om ze wat afstand te geven maar toch.

De tandwielen die ik er bij hebben zijn de originele en ik zag op een foto dat de md350 daar de tandwielen toch meer van elkaar af zaten.

Ik heb tandwielen voor inches en mm draad engebruik ze ook voor af te draaien als ik langere stukken moet doen. Hoe ik ze er in moet zetten dat weet ik wel, alleen raken ze dan de 2 tegenover ekkaar draaiende tandwielen, daarmee bedoel ik bij tandwielen grijpen aan, een volledig en de andere 1 mm of zo en ratelen dan, er moet meer speling zitten tussen deze tandwielen zoals ik had gezien.

Op de fuotube film zie ik dat ze maar een tandwiel gebruiken die uit de gearbox komt. Ik heb er 2 tegen elkaar in draaiend.

vrg ijpelaar
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ferm md 350

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 22 sep 2022 11:36 Op de fuotube film zie ik dat ze maar een tandwiel gebruiken die uit de gearbox komt. Ik heb er 2 tegen elkaar in draaiend.
Hoeveel tandwielen en de posities ervan, is afhankelijk van de overbrenging (pitch) die nodig is. Tegen elkaar draaiende tandwielen is gebruikelijk. Bij
mijn BF290 is dat bij elke pitch het geval.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ferm md 350

Bericht door benkr »

keesijp60 schreef: 17 jun 2020 14:07 O ja als er eens een meeting is in Brabant, wil ik dat graag weten, zal wel na de coronacrisis zijn.
Op 1 oktober is er een regionale CNCzone Brabant meeting, daar komen dus vooral Brabanders heen maar ook wel mensen van buiten Brabant.
Je kunt je eventueel hier aanmelden:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 7&start=56

Naast deze regionale meetings is er ook jaarlijks een grote CNCzone meeting die toevallig ook in Brabant is, die is dit jaar gepland op 12 november in Wijk en Aalburg.
Of deze meeting ook dit jaar door zal gaan hangt vooral af van de ontwikkelingen rond het hele Corona gebeuren.
De meeting wordt hier op het forum aangekondigd, in een apart topic helemaal bovenaan het portaal.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

benkr schreef: 22 sep 2022 22:57
keesijp60 schreef: 17 jun 2020 14:07 O ja als er eens een meeting is in Brabant, wil ik dat graag weten, zal wel na de coronacrisis zijn.
Op 1 oktober is er een regionale CNCzone Brabant meeting, daar komen dus vooral Brabanders heen maar ook wel mensen van buiten Brabant.
Je kunt je eventueel hier aanmelden:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 7&start=56

Naast deze regionale meetings is er ook jaarlijks een grote CNCzone meeting die toevallig ook in Brabant is, die is dit jaar gepland op 12 november in Wijk en Aalburg.
Of deze meeting ook dit jaar door zal gaan hangt vooral af van de ontwikkelingen rond het hele Corona gebeuren.
De meeting wordt hier op het forum aangekondigd, in een apart topic helemaal bovenaan het portaal.
Wij en aalburg is wel een mooie plek, ik woon daar vlakbij, schat zo,n 15 km of zo.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

hfjbuis schreef: 22 sep 2022 12:15
keesijp60 schreef: 22 sep 2022 11:36 Op de fuotube film zie ik dat ze maar een tandwiel gebruiken die uit de gearbox komt. Ik heb er 2 tegen elkaar in draaiend.
Hoeveel tandwielen en de posities ervan, is afhankelijk van de overbrenging (pitch) die nodig is. Tegen elkaar draaiende tandwielen is gebruikelijk. Bij
mijn BF290 is dat bij elke pitch het geval.
Dat is niet een probleem, ik wist dat al wel, maar ze zitten nogal dicht op elkaar zodat ze beide bijna ingrijpen op het andere tandwiel wat gevaarlijk is voor de tandwielen ook in de kast, het rateld nu soms, er moet meer ruimte tussen. als dat vast slaat is er vast wel wat stuk, ik moet meer ruimte hebben tussen de tandwielen.
Bijlagen
WP_20220923_13_15_01_Rich.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ferm md 350

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 23 sep 2022 13:19 ik moet meer ruimte hebben tussen de tandwielen
Het lijkt alsof de tandwielen een smalle kraag hebben. Als je de 2 kragen tegen elkaar zet, heb je voldoende ruimte tussen de tandwielen.
Maak anders een dunne vulring (draaien of 3D printen) die je tussen de 2 tandwielen zet voor wat meer ruimte.

Ook de positie van de 2 tandwielen samen, kun je (moet je soms) met een vulring regelen. Een vulring kun je ook gebruiken om de houder van de tandwielen te stellen.
Op de HBM300 moet ik de houder het met een vulring stellen, op de BF290 kan ik de houder zelf verstellen. Op beide draaibanken is de vorm van de tandwielen zodanig dat er geen vulring tussen hoeft!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ferm md 350

Bericht door HD13 »

Is het een probleem dat de bovenste tandwielen elkaar raken ?
Of dat het onderste tandwiel het linkerboven tandwiel raakt ?
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

HD13 schreef: 23 sep 2022 17:19 Is het een probleem dat de bovenste tandwielen elkaar raken ?
Of dat het onderste tandwiel het linkerboven tandwiel raakt ?
Het middelste tandwiel komt iets te ver van de klem waarmee je
de tandwielen verbind uit, en daardoor pakt hij net de beide tegenover elkaar draaiende
tandwielen.

Maar ik denk dat ik heb gevonden heb, de klem op foto zit een revet op die daar volgens mij niet hoort
de verstelling van de as zit ook geklemt, die revet (pijl) krijg je ook niet er af, volgens mij gaat de as
met stellen automatisch nara het juiste punt bij installeren van tandwielen, maar wellicht heb ik het
mis, dat kan iemand met dezelfde draaibank wel zien natuurlijk, misschien is de revet te dik, is ie ook
eigenlijk waardoor tandwiel te ver komt en de beide tegenover elkaar draaiende tandwielen raakt, daardoor
loopt het dan vast en kan je schade krijgen.
Bijlagen
DSCN5068.JPG
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ferm md 350

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 23 sep 2022 19:03 Maar ik denk dat ik heb gevonden heb, de klem op foto zit een revet op die daar volgens mij niet hoort
de verstelling van de as zit ook geklemt, die revet (pijl) krijg je ook niet er af
Die "revet" zorgt er voor dat de as haaks blijft staan als de tandwielen belast worden. Daarnaast zorgt hij ervoor dat de zijkant van de tandwielen niet tegen de houder aanlopen.

Ik kan het niet goed zien, maar mogelijk kun je de houder verstellen op het punt waar hij draait.

Ik heb online een handleiding gevonden, maar de informatie daarin was bedroevend weinig. Ook op YouTube geen video gevonden over de md3590.

Edit: Kijk eens naar dit topic, daar hebben ze ook tandwielen moeten uitlijnen.
https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... 30#p448231
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

Ik heb eens gekeken op de duitse link, ik zie dat het net wat anders zat, wer wat wijzer, bedankt..

Maar toch zoals je ziet steekt het middelste tandwiel wat uit, zoals ie nu zit geen probleem, maar wel als ik
hem op het andere inbbenste tandwiel laat lopen raakt hij de buitenste ook, en dat is het punt, dat kan verkeerd gaan of
kapot draaien. Ergens klopt er iets niet, en of het zijn niet de originele tandwielen of zo wat mij sterk lijkt.

Kijk je op de foto van die duitse link, dan zie je dat de 2 tegen elkaar aan zittende bovenste tandwielen stukje stukje meer
tussenruimte hebben.

Heb idee dat ik in de tandwielkast zelf iets kan verstellen, of de tandwielen zijn niet origineel, ik kan wel een van de tussenringen afdraaien en een dikkere ring aan de moerkant zetten.


bedankt allemaal.


vrg kees
Bijlagen
eigen bank
eigen bank
eigen bank
eigen bank
duitse link.
duitse link.
Plaats reactie