Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Iets minder frans zou wel mogen inderdaad. Maar om dan meteen de Duitse hoek in te schieten gaat mij ook te ver.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag een blik in de energie afrekeningen van mijn huisbaas mogen werpen, verbazend hoe die afrekeningen in elkaar zitten.
In januari van dit jaar kostte een kWh 5, en nog wat centen overdag en 4, en nog wat 's avonds en 's nachts, hetzelfde bedrag terug voor de teruggeleverde energie van de zonnepanelen. Maar daarnaast zijn er nog best veel posten die allemaal extra geld kosten, sommigen in dezelfde orde grootte als wat de elektra kost, anderen wat minder, maar allemaal samen best veel ten opzicht van die basis van verbruik.
De afrekening van vorige maand was het 19 en 18 cent en nog steeds heel veel extra kosten. En dan komt er van Enexis ook nog best een boel extra bij, netwerkkosten, transportkosten en.... en.... en weet ik wat nog meer.
Als ik hier nu over nadenk dan krijg ik daar een vreemd gevoel bij, als een kWh 5 cent kost en je datzelfde bedrag ook terug krijgt voor teruggeleverde energie hoe kun je dan ooit je investering terugverdienen?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 22 sep 2022 21:48
Als ik hier nu over nadenk dan krijg ik daar een vreemd gevoel bij, als een kWh 5 cent kost en je datzelfde bedrag ook terug krijgt voor teruggeleverde energie hoe kun je dan ooit je investering terugverdienen?
Mijn buurman heeft nog een draai meter, die draait dus gewoon terug.
Maar het toch wel uit kunnen, anders had niet de halve straat van die dingen op het dak.
Er zal een heel erg klein deel zijn die het doen om leuk zogenaamd groen bezig te zijn, maar de rest doet het toch alleen maar voor de eigen portemonnee gok ik zo.
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Ik hoor ook verschillende bedragen waar ik niets van begrijp, er zitten echt hele grote verschillen in prijs per kWh en m3 tussen verschillende aanbieders met variabele contracten per maand.
Ik betaal per 1 okt bv meer dan 0,80 per kWh maar iemand anders zit op 0,54 per kWh. Dat schijnt dus ook te maken te hebben wanneer de maatschappijen hun contracten hebben afgesloten en voor hoe lang etc.

Daarnaast zijn er bedrijfsaansluitingen, vaak voor zwaardere aansluitingen en hoger verbruik en ik lees dat die prijzen dynamisch per uur veranderen. Zo zijn er nu bedrijven die hun tijden van groot verbruik gaan aanpassen want sommige uren betalen ze niets en andere de hoofdprijs.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Oh, je kunt met die uurprijzen zelfs geld terug krijgen als je op het juiste moment stroom afneemt...

Kwa zonnepanelen en portemonnee zonder regelingen: grofweg een derde gebruik je zelf direct, en dat is de grote winst. Voor de rest is het rekensommetje heel kort door de bocht een euro investering per jaarlijks opgewekte kWh die 5 cent oplevert en dat voor naar ze zeggen 25 jaar. Dat kan dus al wel uit voor een groot deel van de huishoudens; kost net zoveel als een badkamer of keuken en dat geld komt terug. Maar rentenieren kun je er niet mee.

Hoge aankoopprijzen die je deels bespaart, hoge verkoopprijzen, de salderingsregeling die voorlopig nog niet volledig afgeschaft is, energie voor auto/verwarming, etc. maken het plaatje gunstiger. Veel gunstiger. De investering van een ruime 6500 euro in december vorig jaar bespaart me dit jaar grofweg 1500 euro. Dat vind mijn portemonnee best leuk, en dat ik er nog een stukje ijskap mee red is mooie bijvangst.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Dabit, zet Ben nu niet op het verkeerde been! Zo lang de salderingsregeling er is wordt opgewekt en geleverde kWh tegen elkaar weggestreept. Inderdaad zal je dan iets van 30% gelijk verbruiken en de rest later salderen. Je krijgt dus gewoon wat je betaald, inclusief alles. Een fantastische regeling die voorlopig nog een aantal jaren blijft en dan langzaam afgebouwd gaat worden, ooit. Maar nu dus NIET. Eigen verbruik is goed op te rekken naar 50% trouwens. Door deze regeling heb je je panelen met een paar terugverdiend met de huidige prijzen. Als je dan nog over hebt na salderen krijg je de kale stroomprijs en dat is inderdaad een stuk minder. Voor mij echter genoeg om alsnog de lege stukjes van het dak vol te leggen. Als je dat een beetje handig aanpakt is de installatie ook in 2,5 jaar terugverdiend. Met zulke ROI ben ik dik tevreden en heb ik het idee ook mijn steentje bij te dragen aan de transitie om ook voor onze kinderen nog een enigszins leefbare planeet achter te laten.

Maar Ben, heb je eigenlijk wel een aparte meter of zit je bij het bedrijf erbij geknoopt?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Let alleen wel op welke energieleverancier je kiest. Sommigen salderen per maand, anderen per kwartaal en de meesten, zoals het hoort, per jaar. Maar die vanzelfsprekendheid is er dus niet.

https://www.zelfenergieproduceren.nl/ni ... -salderen/
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 23 sep 2022 06:59 Maar Ben, heb je eigenlijk wel een aparte meter of zit je bij het bedrijf erbij geknoopt?
Ja, we hebben een eigen meter, de kabel gaat vervolgens naar de fabriek en zit daar ergens op een verdeelkast. (en verdwijnt dus in het grote geheel)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 22 sep 2022 21:48 Ik heb vandaag een blik in de energie afrekeningen van mijn huisbaas mogen werpen, verbazend hoe die afrekeningen in elkaar zitten.
In januari van dit jaar kostte een kWh 5, en nog wat centen overdag en 4, en nog wat 's avonds en 's nachts, hetzelfde bedrag terug voor de teruggeleverde energie van de zonnepanelen. Maar daarnaast zijn er nog best veel posten die allemaal extra geld kosten, sommigen in dezelfde orde grootte als wat de elektra kost, anderen wat minder, maar allemaal samen best veel ten opzicht van die basis van verbruik.
De afrekening van vorige maand was het 19 en 18 cent en nog steeds heel veel extra kosten. En dan komt er van Enexis ook nog best een boel extra bij, netwerkkosten, transportkosten en.... en.... en weet ik wat nog meer.
Als ik hier nu over nadenk dan krijg ik daar een vreemd gevoel bij, als een kWh 5 cent kost en je datzelfde bedrag ook terug krijgt voor teruggeleverde energie hoe kun je dan ooit je investering terugverdienen?
Welkom in de wereld van de energie nota's.
Jouw huurbaas heeft gewoon een grootverbruik contract, daar is de kWh prijs veel lager. Ik begrijp ook niet hoe die bedrijven met die 8 cent per kWh hun berekening gedaan hebben.
En naast de kWh prijs zit nog:
energie belasting €0.094 per kWh
opslag duurzame energie €0.036 per kWh
netbeheer kosten €0.57 per dag
vaste leveringskosten €11.99 per maand
En dan niet te vergeten daar nog een keer de BTW over.
Het lijstje zal wel niet helemaal correct zijn, is meer om een indruk te geven hoe het hele tarief wordt opgebouwd.
Maar google gewoon even energie tarief ENECO of zo, dan vind je vast wel wat.
En het kan natuurlijk op termijn niet uit dat wanneer je teruglevert, je ook de kosten voor de infrastructuur en beheer terug krijgt, terwijl je die juist extra gebruikt.

Het laatste bericht wat ik van Eneco kreeg: (20-9-2022)
Uw variabele leveringstarief voor Eneco HollandseWind & Zon® wordt € 0,98944 (normaaltarief) per kWh en € 0,66312 (daltarief) per kWh.
Uw variabele leveringstarief voor Eneco Gas MKB wordt € 2,72257 per m3.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 sep 2022 09:52 Jouw huurbaas heeft gewoon een grootverbruik contract, daar is de kWh prijs veel lager
Ik blijf het raar vinden dat als je veel verstookt dat de prijs per eenheid lager is....
Trek dat maar eens gelijk, zal je zien hoe rap er naar meloenen wordt gezocht.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Portje »

Als je met 100 man elke week speklappen koopt dan kost het 5€/kg?
Gaat iedereen bezuinigen op die speklappen en zijn er nog maar 10 man die kopen schiet die prijs zomaar naar €8/kg en meer.
Weinig omzet, prijs omhoog.
Is het zo niet bij energie?
Iedereen bezuinigen op gas en elektra?
Minder omzet dus hup die prijs nog hoger want er moet wel verdiend worden, nietwaar?
Terug leveren met je zonnepanelen?
Als dat teveel wordt moet je straks betalen om dat teruggeleverd te krijgen.
O, wil je zelf opslaan? dan ook niet vreemd opkijken als er straks vette belastingen worden geheven op je accu's waar je mee wilt opslaan.
Dure accu bij het kopen, stevige belasting er over en daarna weer een verwijderingsbijdrage.
Ze verzinnen er echt wel weer wat op.
Ik kan me de tijd nog herinneren dat je elk jaar een leuk bedrag rente van je spaargeld beurde.
Nu schijnen de kosten voor het "bewaren" van je spaargeld zoveel te zijn dat je bij moet betalen.
Schatrijk zijn die banken en verzekeringen daar mee geworden en nog, net als met het pensioengeld.

O, een energieplafond ?
Voordat het zover is worden de kosten al voortijdig met 30% tot 50% verhoogd.
Die dekken zich nu al in.

Wij zijn met rond de 8 miljard mensen op deze wereld.
Gemiddeld laat elk mens zo'n 25 scheten/dag
Ben benieuwd wanneer daar een heffing op komt....
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 23 sep 2022 12:25 Nu schijnen de kosten voor het "bewaren" van je spaargeld zoveel te zijn dat je bij moet betalen.
Logisch toch, die magazijn ruimte kost ook gewoon geld per m² en moet ook nog op temperatuur gehouden worden. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 23 sep 2022 06:59 Dabit, zet Ben nu niet op het verkeerde been!
Investering een ruime 6500 euro, besparing dit jaar zo'n 1500 euro, mooier kan ik het ook niet maken.....
En dat het zonder salderen en met lage prijzen veel minder gunstig uitpakt ook niet, maar het is ook dan nog steeds niet zinloos.

Los daarvan: het geld dat uitgegeven is voel ik niet meer. Elke maand aan het eind van de maand meer geld over voel ik wel. Dat voel je extra hard. Want stel dat je maandelijks 1000 euro binnenkrijgt waarvan er 800 naar hypotheek/huur, verzekeringen, eten, kleding, energie/benzine, bla gaan. Dan hou je 200 over voor vrije besteding en sparen. Als je daar dan maandelijks 300 euro van maakt omdat de maandelijkse kosten lager uitvallen dan heb je +50% extra, en dat is veel.

(zal ook wel de reden zijn waarom die hogere energierekening zo tegenvalt voor velen; dat geintje werkt ook andersom. 10% meer kosten elke maand en je vrij besteedbaar inkomen halveert opeens)

Overigens heb ik dit jaar vanaf 1-1-2022 tot nu toe 52% van mijn eigen verbruik uit de zonnepanelen gehaald. Of anders gezegd: van elke 100kWh verbruik kwamen er 52 uit de panelen, 48 van het net. Zal de komende maanden nog wel wat veranderen hoor, maar dat is de stand nu. Reken maar uit hoeveel belasting je dan niet betaalt.
Portje schreef: 23 sep 2022 12:25 Terug leveren met je zonnepanelen?
Als dat teveel wordt moet je straks betalen om dat teruggeleverd te krijgen.
Is in sommige landen al zo dat je niet terug mag leveren. Spanje is er eentje die zo in me opkomt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Portje »

We moeten met z'n allen minder vlees gaan eten en meer groenvoer.
Daar moet je nóg meer scheten van laten...
Zou die heffing al in de pen zitten...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie