Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Afgezien dat het zonde is van een mooie oude grote boom die in de zomer ook weer verkoeling geeft: nee heb je, ja kun je krijgen....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Niet weghalen maar aftoppen.
Ga ik ook met mijn boom in de achtertuin doen, 12 meter is wat veel in een woonwijk.
Anders maar geen panelen op het oosten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Het prijsverschil tussen X aantal panelen en 2X aantal panelen is bepaald geen factor 2. Kosten voor de elektra-aanpassing is maar 1x, omvormer met 2 MPP trackers en iets dikker kost niet 2x zoveel, installatie is niet 2x zo duur. En die panelen op het oosten gaan nog steeds energie leveren. Als Bruintje het kan trekken dan zou ik kiezen voor gewoon volleggen, wel of geen afgetopte boom.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Dan moet ik op die panelen wel optimizers nemen. Bij een defect moet er dan een stellage gebouwd of een hoogwerker komen. Het liefst heb ik gewoon domme PV strings, kan weinig aan kapot gaan.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door spinningwheels »

Kjelt schreef: 20 sep 2022 11:22
Wel van plan offerte voor zonnepanelen te vragen maar zal ook naar de gemeente moeten want een grote boom in het plantsoen gooit teveel schaduw op ons dak nasr het oosten smorgens.
Hier hetzelfde probleem met een boom die te veel schaduw oplevert. dus zou dan al achter ieder paneel een optimizer moeten plaatsen.
Maar van de week liep er een mannetje in een fluor hesje alle bomen te inspecteren.
Blijkt dat de gemeente te veel bomen heeft om te kunnen onderhouden, er moet dus gekapt gaan worden.
Nu is het ding wat bij mij voor de deur staat zo,n geval wat een soort peertjes geeft die heel snel rotten.het is dus een wespen paradijs.
Ben zelf dit jaar nog maar 5 keer gestoken valt nog mee dus .
Maar wel aangegeven dat om mij die boom wel plat mag.
Ben benieuwd of er iets mee gedaan wordt
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Hey Spinningwheels, waar kan ik die pellets bestellen voor €4 per zak? Of is dat kolder?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Ik ben vanwege de berk bij de buren gaan zeuren over de takken boven ons perceel.
Eerst wilde ze niet snoeien (wat ze strikt genomen verplicht zijn) maar na nog een keer zeuren per brief plus een hele droge zomer gaan ze kappen.

Het ding zuig blijkbaar de hele tuin leeg waardoor de andere planten verdrogen.

Voor de winterzon op ons dak weer een pluspunt.
Nu maar hopen dat de kap en de plaatsing van de panelen in de goede volgorde gaat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door spinningwheels »

kawarider schreef: 21 sep 2022 08:32 Hey Spinningwheels, waar kan ik die pellets bestellen voor €4 per zak? Of is dat kolder?
Ik schreef ze zijn van 4 naar 6 euro gegaan.
Is in Friesland
Laatst gewijzigd door spinningwheels op 21 sep 2022 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Heb je tel nr? Mag per pb. Bedankt
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door spinningwheels »

Ben heel benieuwd wat er met die prijzen gaat gebeuren nu er een max prijs komt op een deel van de energie.
Als stoken op gas voordeliger is dan houtstook , doet iedereen de CV weer aan natuurlijk.
Wel een beetje vreemde regeling eigenlijk, er zijn al best veel mensen van het gas af, verbruiken daarom mer stroom en die zijn de sjaak/
Beter gas omrekenen naar Kwh en een plafond pakken van het totaal aan gas en stroom in welke verhouding dan ook)
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Hier in de buurt wonen een paar vriendelijke buren die zich hebben voorgenomen niets aan te trekken van het gebrek aan wind, maar meer van hun portemonnee. Rond de avond begint de hele straat te meuren naar verbrand hout, even een raampje open is er niet meer bij. Van mij mogen ze houtstook in dichtbebouwde wijken compleet verbieden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spinningwheels schreef: 21 sep 2022 14:50 Ben heel benieuwd wat er met die prijzen gaat gebeuren nu er een max prijs komt op een deel van de energie.
Als stoken op gas voordeliger is dan houtstook , doet iedereen de CV weer aan natuurlijk.
Wel een beetje vreemde regeling eigenlijk, er zijn al best veel mensen van het gas af, verbruiken daarom mer stroom en die zijn de sjaak/
Beter gas omrekenen naar Kwh en een plafond pakken van het totaal aan gas en stroom in welke verhouding dan ook)
Ze hadden jouw in dat ambtenaren panel moeten zetten. Praktisch denken is niet het sterkste punt in Den Haag. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door spinningwheels »

serum schreef: 21 sep 2022 15:48 Hier in de buurt wonen een paar vriendelijke buren die zich hebben voorgenomen niets aan te trekken van het gebrek aan wind, maar meer van hun portemonnee. Rond de avond begint de hele straat te meuren naar verbrand hout, even een raampje open is er niet meer bij. Van mij mogen ze houtstook in dichtbebouwde wijken compleet verbieden.
Kan je het de mensen kwalijk nemen?
Heb zelf dus een pellet kachel, Rookt een paar seconden En dan zie en ruik je eigenlijk al niets meer.
Heb veel meer moeite met de mensen die met de zomerdag 4 of 5 keer in de week met hun speklappen crematorium aan de gang zijn.
Terwijl juist dan iedereen ramen en deuren open heeft staan.
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Hoor nu al reacties van mensen die ipv cv ketel nu een warmtepomp hebben en dadelijk veel meer geld kwijt zijn met hun 0,70/kWh plafond waar ze ook nog eens dik en dik boven komen.
Het gaat nu alle kanten op.
Plaats reactie