Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 08 sep 2022 09:32
Sven schreef: 08 sep 2022 08:41 Als je gas lekt IN de auto dan blijft dat onderin liggen.
Er vanuit gaande dat er geen luchtbeweging en geen luchtverversing is. En zelfs als dat al zo is moet de concentratie op de overgangslaag nog tussen de LEL en UEL komen (bij propaan/butaan een vrij nauw venster) en er op dat punt een ontstekingsbron aanwezig zijn.
Al die randcondities zijn maar moeilijk te vervullen bij een ritje naar het tankstation. Met andere woorden: ja, uiteraard kan het fout gaan, maar de kans op het winnen van de staatsloterij is onderhand groter.
https://nos.nl/artikel/2445054-truckcab ... waargewond
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Ik heb nooit gezegd dat het niet kan, en van dit ongeluk kennen we de details ook niet. 'Vermoedelijk gasfles ontploft in cabine' is wat vaag.
Maar gezien het grote aantal propaan/butaan/LPG containers en -installaties in niet zelden erbarmelijke staat gebeuren er toch maar erg weinig ongelukken mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door benkr »

Nu toch een vraag van mij hierover, ons (huur)huis ligt zodanig dat we 's morgens vanaf 10 a 11 uur zon krijgen, naast ons staat een 14 meter hoog distributie centrum, dan tot net na de middag, zeg 14:00 uur volle zon en dan verder in de zomer nog steeds volle zon, maar in het voor en najaar verdwijnt de zon achter een behoorlijk hoge coniferen rij en een romneyloods (zo'n golfplaten geval van een meter of 8 hoog)en komt daar pas om een uurtje of 7 achter vandaan. Nu zal het op dakhoogte van ons huis ietsje gunstiger zijn, maar niet echt veel. Naar mijn mening is dat verre van een ideale uitgangsbasis voor zonnepanelen of zoiets. Verder hebben wij een gasprijs die beneden de consumentenprijs ligt, maar er zal een moment komen dat ook wij meer zullen moeten gaan betalen.
Wat zou jullie aanpak in deze situatie zijn?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 866
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door zeeschuim »

koop een ander huis!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Mijn standpunten ken je inmiddels. PV en een houtkachel.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 19 sep 2022 13:21 Mijn standpunten ken je inmiddels. PV en een houtkachel.
Houtkachel zou kunnen, maar zou een pelletkachel dan niet beter zijn? Ik zie het er wel van komen dat houtkachels verboden gaan worden, alleen wel de vraag of ik dat in dit huis nog mee ga maken.
PV is leuk, hoewel het huis er zeker niet optimaal voor staat, maar feit blijft dan dat ik overdag maar beperkt energie nodig heb, het gaat toch meer om de donkere winteravonden, dus een buffer (accu) ontkom je niet aan denk ik. Ook is het natuurlijk zo dat vooral die grauwe winterdagen en PV niet zo heel goed samengaan.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Volgens mij is het makkelijker een pelletkachel te bouwen en te stoken dat ie altijd op zijn schoonst brand.

Maar schoonst is nog steeds aardig vuil, het schijn dat de rookgassen dan mooi gasvormig de pijp uit gaan, om dan direct weer in vaste stof/fijnstof te veranderen.

In buitengebied niet zo'n punt maar als iedereen in de stad het gaat doen dan worden de winters er niet beter op voor carapatienten.

Mijn info is wel een samengeraapt zooitje dus als iemand hier scherpere info over heeft?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

maar zou een pelletkachel dan niet beter zijn
Pellets moet je kopen en zijn ook bijna verdrievoudigd in prijs, kun je net zo goed gas stoken. Dan ben je in ieder geval beter bezig voor het milieu. Er is net zo veel energie of meer nodig om ze te maken dan er vrij komt tijdens verbranding.
Houtkacheltje met een goede verbranding hoeft ook in de bebouwde omgeving geen problemen te geven. Wij in Nederland begrijpen gewoon niets van stoken, een beetje in het steenkooltijdperk blijven hangen of zo.

PV op een steiger langs het kanaal? Volgens mij op het zuiden en dan kun je daar nog een beetje uit de zon van alle rust genieten. Zolang de salderingsregeling er is hoef je je niet druk te maken over zomer/winter, Het grid is je batterij. Tegen de tijd dat van de afbouw iets merkbaar wordt, hebben je panelen zichzelf betaald en hou je geld over voor eventueel een batterij om de avond door te komen. Zomer/winter zul je toch echt met een generator moeten doen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door spinningwheels »

kawarider schreef: 19 sep 2022 23:55
maar zou een pelletkachel dan niet beter zijn
Pellets moet je kopen en zijn ook bijna verdrievoudigd in prijs,
Kolder,
Zijn hier van €4 naar € 6 pr zak gegaan.
Zo,n kachel moet je wel goed afstellen. af fabriek zijn de instellingen zodanig dat de korrels de pijp uitvliegen.
Ik stook pellets met veel hardhout, Op de laagste stand verbruik ik nu ca 140 gram per uur.
En het is nu voldoende als ik in de avond het ding een uurtje aanzet.
Vorig stookseizoen nog geen € 300 verstookt zal dit jaar dus € 450 worden, maar daar kan nog best wel wat af. Als het echt de ijsberen trekken een bontjas aan weer is, verstook ik ca 0.75 zak per dag
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Mooi, doe maar een vrachtwagen voor die prijs. 😀

Gisteren definitief besteld. Ik betaal nu meer voor 10 tob dan vorig jaar voor 24 ton.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Swake »

Ik wil ook wel een vrachtwagen (en het mag een grote zijn, en dat is helemaal geen grap). Hier gaan ze aan 10€/15kg gelijk kleine broodjes over de toonbank. Velen verkopen richting 12€. Moet er wel bij zeggen dat september/oktober hoogseizoen is en dat die pellets dan ieder jaar hoog staan, maar dit is er wel over.

140 gram pellets per uur dat is omgerekend gelijk aan een elektrisch vuurtje van 700W dat een uur draait (1kg hout geeft 5kWh energie).
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Pure wild west inderdaad. Is al zo vanaf maart. Prijzen zijn sinds toen niet echt veranderd. Als je eind januari nog moet gaan kopen ben je doorgaans de klos.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Nieuwe kabinetsplannen gaan de gasprijs tot 1100m3 en energie tot 2150kWh (gemiddeld verbruik huishouden in NL) vastzetten op de prijs van januari dit jaar.
Ik wilde eerst de cv op 16 zetten en met de airco bij verwarmen, dus gas inruilen tegen elektriciteit maar aangezien wij onder de 1000m3 per jaar zitten maar wel 6000kWh energie gaan we dat dus niet doen.
Wel van plan offerte voor zonnepanelen te vragen maar zal ook naar de gemeente moeten want een grote boom in het plantsoen gooit teveel schaduw op ons dak nasr het oosten smorgens.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 20 sep 2022 11:22 Wel van plan offerte voor zonnepanelen te vragen maar zal ook naar de gemeente moeten want een grote boom in het plantsoen gooit teveel schaduw op ons dak nasr het oosten smorgens.
Wat verwacht je van de gemeente? Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat ze daarom die boom niet gaan omzagen of verplaatsen. Als ze daar aan beginnen dan blijven er geen bomen over binnen de bebouwde kom denk ik.
Ik heb hetzelfde probleem, maar daar bomen voor gaan weghalen komt toch niet in me op.
Plaats reactie