Laser voor het justeren van b.v. portaalfrees

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Laser voor het justeren van b.v. portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik loop al een tijdje met het idee om een redelijk goedkope laser module te gebruiken voor het justeren van een portaalfrees, met name de vlakheid en gelijkloop van 2 parallelle geleidingen.
Daarom vraag ik me af of de spotgrootte op zeg 80 cm afstand echt klein te krijgen is, ik denk aan 0,1 mm of liever nog kleiner.
Als dat kan dan lijkt het me dat als je zo'n laser op een wagentje monteert, b.v. aan de linker zijde, je op het rechter wagentje heel goed kunt zien of de lichtstraal op een vooraf bepaalde vaste hoogte blijft staan als je beide wagentje gelijktijdig beweegt in dezelfde richting. Door daarna ook nog met spiegeltjes te gaan werken kun je nog tal van andere dingen gaan meten, denk aan haaksheid, vlakheid en meer. Een volgende stap zou een soort van hoogte meter maken zijn met behulp van een cameraatje of een diode array die continu de hoogte van de lichtstraal meet en op een display laat zien.

Ik heb hier lang geleden een aantal collimators beschikbaar gesteld aan liefhebbers, daar deden we jaren geleden dit soort metingen mee, alleen waren die dingen dusdanig lijvig dat dat voor de toepassingen die ik nu voor ogen heb gewoon te groot is allemaal, maar de principes kun je natuurlijk wel gebruiken met meer hedendaags spul zoals een goede diode laser met goed objectief daar voor om te zorgen voor een hele kleine en echt klein blijvende spot op grotere afstanden.

Wie kan hier iets over roepen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Laser voor het justeren van b.v. portaalfrees

Bericht door hfjbuis »

Ik heb ca 30 jaar terug onderzocht of diode lasers geschikt waren als puntvormige lichtbron om daar een parallelle lichtbundel mee te maken die vervolgens m.b.v. een lens weer op een foto diode geprojecteerd werd. De parallelle lichtbundel diende als sensor.
De conclusie was dat het licht opwekkende deel van de foto diode (waar ook een lens op gemonteerd is, geïntegreerd in de behuizing) te groot was om als punt lichtbron te dienen. Als ik het mij goed herinner, was de kleinste grootte die ik heb gevonden 50u. Die bron is ook niet rond maar een beetje ovaal. Ook is de lichtsterkte in die bron niet homogeen.

Je kunt de spot grootte nooit kleiner maken dan de spotgrootte van de bron. Ik denk dat praktisch gezien, die 100u wel de ondergrens zal zijn.

Afstand meten gaat ook door te meten hoe snel een puls gereflecteerd wordt. De tijd tussen zenden en ontvangen, is een maat voor de afstand.

Door het licht dat reflecteert onder een hoek te meten m.b.v. een linescan camera (één rij fotocellen) kun je ook afstand meten. Als de afstand veranderd, veranderd de positie van de reflectie op de camera.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Laser voor het justeren van b.v. portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik heb ca. 30 jaar geleden met collimatoren gewerkt, dat was toen het hoogst nauwkeurige wat er te vinden was om buiten een laboratorium te gebruiken. Die collimatoren waren ca. 50 cm lang, dat is echt niet te gebruiken om een portaalfrees van 1 meter te controleren.
Wat jij schrijft over het terugmeten met een diode array is het principe van een auto collimatier, zo werkte de collimatoren waar wij toen mee werkten ook.
Wat jij schrijft over lasers uit die tijd klopt, maar klopt dat nu nog steeds, ik neem toch echt wel aan dat ook daar de techniek flinke stappen heeft gemaakt. Als ASML in hun machine tegenwoordig op 9 a 10 nM zit (onder heel speciale condities) dan moet een gewone laser toch ook stukken beter geworden zijn denk ik toch.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Laser voor het justeren van b.v. portaalfrees

Bericht door henkzelf »

En omdat het rendement van benzinemotoren enorm verbetert is, zal die van de stoommachines ook wel verbetert zijn?
Bij ASML komt UV echt niet uit lasers. Van de andere kant: In de tijd van de houten gulden speelde ik wel met een vergrootgas (brandglas) en kon een puntje branden met een beeld van de zon. En dat puntje was dus heel wat kleiner dan de lichtbron.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Laser voor het justeren van b.v. portaalfrees

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 16 sep 2022 23:44 Als ASML in hun machine tegenwoordig op 9 a 10 nM zit (onder heel speciale condities) dan moet een gewone laser toch ook stukken beter geworden zijn denk ik toch.
Laser interferometers met diverse golflengtes, prijs pak m beet €25k+
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Laser voor het justeren van b.v. portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 16 sep 2022 23:21 Als ik het mij goed herinner, was de kleinste grootte die ik heb gevonden 50u.
Ik ben verbaasd dat er zulke kleine laser diodes zijn... Is dat niet klein zat voor wat Ben wil?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser voor het justeren van b.v. portaalfrees

Bericht door DaBit »

Dat je nooit kleiner dan de bron kunt focussen is niet waar. Neem bijvoorbeeld een Blue-ray brander; daar word het vrij hoge vermogen van een daardoor vrij grote laserdiode toch op een aardig minuscuul puntje gemikt.

Toch hebben diodelasers zo inherent hun problemen. De lasercavity is kort, dus erg parallel is het licht dat eruit komt niet. Bij de side-emitting types (volgens mij zo'n beetje alle zichtbaar-licht diodelasers) komt het licht er ook nog eens als een streep uit, nog niet in de buurt van een mooie circelvormige TEM00 punt.

Voor jouw doel is een kleine HeNe laser makkelijker denk ik. Wil je toch aan de diodelasers, dan kun je overwegen om het licht eerst door een stukje (multimode-)fiber te sturen voordat je er een parallelle straal van gaat maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie