Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 10 sep 2022 14:11 Lijkt me niet ok een limitswitch met +/-1ms delta.
In LinuxCNC worden die dingen standaard ook maar eens per 1ms geevalueerd, heb ik nog nooit iemand over horen klagen. Bij 60 meter/minuut is je apparaat dan nog maar 1mm verder. Bij Eding zal het ook ordegrootte die tijdsspanne zijn, idem Mach3.
Indexpulsen van encoders of homeschakelaars kun je beter door de drive laten registreren, dan weet je de exacte positie.
En dan per limitswitch ook nog eens 60+€ dokken voor een beckhoff licentie of chipsetje.
Neu, zeker niet als je de servodrives achterop de motoren hebt zitten. Dan trek je de draden gewoon daarnaartoe. Of je spendeert toch een paar centen aan een I/O module die je op een handige plek monteert.

Van het Beckhoff spul weet ik dat het op machines met een dertigtal servomotoren en honderden I/O's best prima werkt (maar ik heb wel ooit iemand horen mopperen over bandbreedteprobleemjes), het werkt bij AndreFC101 prima, en ik ben er vrij zeker van dat het voor mij persoonlijk ook prima zou werken als het op mijn pad zou komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door mher »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 sep 2022 11:37 En als Leadshine/JMC/huanyang/bla ooit EtherCAT gaat doen en bij elke controller standaard extra 3 ingangen en 3 uitgangen mee leveren voor (limit)switsches en ander gefrutsel wordt het helemaal sjiek.
Dit levert leadshine al op hun ethercat ELP-EC drives. Ik heb even een diagram bijgevoegd wat er bij zit per drive. Heb je 3 assen kan je dit dus x3 doen. De plug hiervoor krijg je bijgeleveerd je hoeft enkel de kabels erop te solderen.
Afbeelding

Wat BartL zegt klopt. Ik heb inderdaad leadshine drives + servo's besteld welke ethercat ondersteunen voor mijn conversie. De servo's zijn 23 bit multi turn absolute, limit switches zijn in principe niet eens meer nodig in combinatie met de juiste kabels die leadshine ook aanbied. Verder gaat het hele systeem bij mij op intervalzero met mach4 draaien en wordt het rechtstreeks van de pc aangestuurd. Hiermee is "real time" communicatie mogelijk. Een vereiste is wel dat de juiste hardware in de pc zit. Het gaat dan vooral om een cpu die krachtig genoeg is en een ethernet kaart die de juiste specificaties heeft.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 10 sep 2022 08:58
Kars-cnc schreef: 10 sep 2022 08:07 Ik ben voorlopig nog niet overtuigd dat Ethercat voordelen heeft als het gaat om de servo's in een CNC machine aan te sturen, eerder het tegendeel.
Ik wel eigenlijk. Gisteren samen met benkr weer eens een spindelservo aangestuurd met step/dir, pfff, wat een ge-armoei is dat toch.
Met EtherCAT kan gangbare PC hardware master spelen, de informatieuitwisseling is veel inniger dan je met step/dir, 0-10V/whatever kunt bereiken, en je hebt een Ethernet-kabeltje rondlopen in plaats van een pan gekookte spaghetti in je besturingskast.
Allereerst is het grappig dat aan het eind van jou quote nog staat "eerder het tegendeel". Als je terug kijkt naar mijn bericht dan staat dat er niet. Dat komt omdat ik na het posten m'n tekst nog even doorlas en dacht; dat "nadeel" moet er uit want ik weet het gewoon niet...

Dat Ethercat qua bekabeling en software aansturing mooi gestructureerd is zijn we het wel over eens. Waar mijn bedenkingen liggen is in de G-code uitvoering. Anders dan losse lineaire segmentjes kun je volgens mij niet sturen naar elke servo. Natuurlijk is dat bij step/dir ook zo, maar dan zijn het simpele pulsjes. Dit ga je nu doen met data pakketjes (1.5kB per pakketje?) via een boel netwerk hardware die in veel gevallen maar enkele tientallen tot honderden step pulsen aan informatie gaat vervangen. Het voelt als schieten met een kanon op een mug waarbij er waarschijnlijk ook probleempjes zullen zijn die tegen je kunnen werken. Ik denk dan aan meer jitter, beperking in maximale data-rate (=step rate) etc.

Maar nogmaals, ik weet het niet 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 11 sep 2022 08:49 Waar mijn bedenkingen liggen is in de G-code uitvoering. Anders dan losse lineaire segmentjes kun je volgens mij niet sturen naar elke servo. Natuurlijk is dat bij step/dir ook zo, maar dan zijn het simpele pulsjes. Dit ga je nu doen met data pakketjes (1.5kB per pakketje?) via een boel netwerk hardware die in veel gevallen maar enkele tientallen tot honderden step pulsen aan informatie gaat vervangen. Het voelt als schieten met een kanon op een mug waarbij er waarschijnlijk ook probleempjes zullen zijn die tegen je kunnen werken. Ik denk dan aan meer jitter, beperking in maximale data-rate (=step rate) etc.

Maar nogmaals, ik weet het niet 8)
Het zal toch hopelijk wel zo zijn dat er iets slimmere data naar die drives gestuurd wordt.
Met snelheids informatie hoeft die update niet zo vaak te komen. En met een interpolatie profiel en een gemeenschappelijke klokpuls hoeft er helemaal weinig data naar die drive.

Ik bedenk me dat dat allemaal natuurlijk niet zal lukken met een 'besturing' dat alleen step/dir ondersteunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 11 sep 2022 08:49 Allereerst is het grappig dat aan het eind van jou quote nog staat "eerder het tegendeel". Als je terug kijkt naar mijn bericht dan staat dat er niet.
Ja, dat quoten is gewoon een stuk tekst kopieren. Dat blijft daarna tot in de eeuwigheid staan.
Waar mijn bedenkingen liggen is in de G-code uitvoering. Anders dan losse lineaire segmentjes kun je volgens mij niet sturen naar elke servo.
Kijk ik naar een gewone step/dir aangestuurde servodrive, dan draaien daar in de basis 3 'controllers':
- Een koppel-controller met als input gewenst koppel en als output motorstroom.
- Een hoeksnelheids-controller met als inputs de gewenste hoeksnelheid, eventueel voorkennis van de gewenste acceleratie en actuele hoeksnelheid (via encoder), als output koppel.
- Een positie-controller met als input gewenste positie (via step/dir, een segment via RS485, bla), actuele positie (encoder) en als output hoeksnelheid.

Zou je die servo via digitaal protocol X zoals bijvoorbeeld EtherCAT aansturen, dan zou je de servo de gewenste snelheid, acceleratie en eventueel acceleratieprofiel or meerdere afgeleiden van de snelheid (acceleratie is de 1e afgeleide) sturen. Positiedata komt terug naar de motioncontroller en die sluit de positielussen, want dat is het eerste upstream device dat weet heeft van meerdere slaafjes die synchroon hun ding moeten doen.

Op deze manier heb je in theorie maar 1 commando nodig per G-code lineair- of boogsegment. In de praktijk moet je het vaker doen om kleine correcties door te voeren want zoals altijd doen de uitvoerende instanties net niet helemaal wat jij wil. Maar daarvoor is bij EtherCAT voldoende ruimte met z'n accurate gedistribueerde klok en tot 30kHz update-snelheid. Nouja, je kunt vast iets verzinnen met extreme snelheden en nanometer-precisie waarbij het onvoldoende is, maar dat kun je altijd wel.
Het voelt als schieten met een kanon op een mug waarbij er waarschijnlijk ook probleempjes zullen zijn die tegen je kunnen werken. Ik denk dan aan meer jitter, beperking in maximale data-rate (=step rate) etc.
Bluetooth is ook een fors eind complexer dan een 3,5mm jackplugje en brengt zijn eigen problemen met zich mee, maar het aantal mensen dat perse een jackplugje wil om de koptelefoon aan te sluiten is niet meer zo groot.
Een DC servodrive kan met een twintigtal transistoren, in een AC servodrive staat een 32-bit processor zich suf te rekenen en is de vermogenselektronica fors ingewikkelder. Dat ingewikkelde AC-spul is voor de meeste toepassingen ook een mug doodschieten met een kanon, toch willen maar weinig mensen expliciet een DC-servo.
Enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door wstoof »

Dat EtherSweep niet geschikt is voor CNC toepassingen lijkt mij evident .
Maar ik ‘CNC’ de laatste tijd vaak voor kunstenaars welke dynamische installaties maken. Daar zal het best geschikt voor zijn .
Ik overweeg een paar printjes te gaan bestellen .
Echter 5 is me net te veel voor een experiment , iemand zin om mee te doen ?.

Mbt EtherCAD , ik heb er ook al eens met belangstelling naar gekeken .
Vraag me echter af hoe het zit in geval van storing op je machine , hoe is zoiets nog te troubleshoten ?.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door hainjedaf »

Wat kosten ze?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 11 sep 2022 10:04 Bluetooth is ook een fors eind complexer dan een 3,5mm jackplugje en brengt zijn eigen problemen met zich mee, maar het aantal mensen dat perse een jackplugje wil om de koptelefoon aan te sluiten is niet meer zo groot.
Maar dan is er een duidelijk voordeel; je hebt geen kabeltje meer aan je hoofd zitten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door DaBit »

Maar als jij nog nooit Bluetooth in actie gezien hebt dan denk je waarschijnlijk ook 'pfff, moet je weer een batterij in je koptelefoon gaan prakken en de boel paren. Wat een onzin, alsof dat ene dunne touwtje zo erg is'.

Ik ga er vanuit dat je met een EtherCAT servo ook het instellen, tunen en vergaren van prestatie-informatie over het touwtje kunt doen wat er toch al loopt, zaken als alarmen en fouten komen zomaar bij je besturing aan, en als er iets niet werkt is het makkelijk te achterhalen welk device.
Laatst gewijzigd door DaBit op 11 sep 2022 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 sep 2022 09:40 Met snelheids informatie hoeft die update niet zo vaak te komen. En met een interpolatie profiel en een gemeenschappelijke klokpuls hoeft er helemaal weinig data naar die drive.
Hmmm... daar zeg je wel iets, je kunt misschien een hele rits segmentjes in 1 data pakketje stoppen zodat de servo een tijdje vooruit kan. En met een profiel zoals b.v. een deel van een sinus of cosinus kun je dan misschien toch een G3 doen zonder die in heel veel lineaire segmentjes op te delen. Ik ga er al meer in zien: Ethercat 8)
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door wstoof »

hainjedaf schreef: 11 sep 2022 15:12 Wat kosten ze?
"You can directly order the PCB at JLCPCB with the attached production files. Costs are currently around 100€ for five boards with assembly plus shipping."

"Additional components you need:

5x Stepper Motor Link
5x 6mm x 2,5mm radial magnetized disk magnets Link
5x HR911105A Ethernet Connector Link
20x M3 Standoffs in 5mm and 16mm Link
20x M3 Screws Link
20x M3 Threaded Rod (depends on Stepper motor)
5x AS5600 Magnetic Encoder Link
10x JST Connector 2 Pin Link
5x JST Connector 4 Pin Link
5x 6-Pin Connector Link
Some Connectors and Headers 15mm Link
5x XT30 Cable Female Link
5x Oled Display Link
5x Heatsinks for TMC2208 Link
5x DD4012sa 3.3V Buck Converter Link
5x Push Button 3x4x2 mm SMD Link
ISP Programmer for initial bootloader flashing Link
micro USB cable
super glue for the magnet"
quote van website https://hackaday.io/project/187187-ethersweep
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door tokas98 »

Ik overweeg een paar printjes te gaan bestellen .
Echter 5 is me net te veel voor een experiment , iemand zin om mee te doen ?
Om deze winter wat mee te spelen heb ik ook wel interesse in 1 of 2 printjes. Ik wil dus wel meedoen met een gezamenlijke inkoop.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door Tolp2 »

Lijkt me ook leuk speelgoed, dus doe mij ook maar 1 printje voor de donkere dagen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ethersweep, ethernet direct op een NEMA17 stepper

Bericht door hainjedaf »

je kan die dingen ook compleet bestukt bij JLCPCB of PCBWay bestellen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie