CNC bestanden basics

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

CNC bestanden basics

Bericht door WillyH »

Zo, de machine doet het, na het haaks zetten eerst de bodemplaat vastzetten. Dat was eerst de bedoeling om een nette alu plaat met T-groeven te worden, door de hoge prijzen voor aluminium zal het echter eerst een MDF plaat worden.
Dus een G-code in dit forum gevonden die een eenvoudige rij gaatjes boort via drill pecking.

Code: Selecteer alles

G00 X0 Y0 Z+1
M03 S8000
G01 F140
G83 X0 Y0 Z-22 R1 Q2
G00 Z+100
G00 X209 Y0 Z+1
G01 F140
G83 X209 Y0 Z-22 R1 Q2
G00 Z+100
G00 X418 Y0 Z+1
G01 F140
G83 X418 Y0 Z-22 R1 Q2
G00 Z+100
G00 X627 Y0 Z+1
G01 F140
G83 X627 Y0 Z-22 R1 Q2
G00 Z+100
M30
Eerst zoals het hoort de machine gehomed op de drie assen en dan op het eerste punt waar de rij gaatjes moet komen de Z-as gelijk met het oppervlak gebracht en de werkstuk coördinaten XYZ op zero ingesteld.
Dat ging dus vrij goed, alleen niet diep genoeg. Bedoeling was om meteen ook door het alu profiel te boren zodat ik manueel kon tappen.
In eerste instantie dacht ik aan een versleten boortje dat wat in de houder werd geduwd, dus ook maar dat boortje vervangen door een splinternieuw exemplaar.
Omdat er enige tijd is overheen gegaan (machine uit) werd er opnieuw gehomed en ingesteld volgens dezelfde procedure om exact hetzelfde bestand te draaien en zo de geboorde gaatjes op de juiste diepte te krijgen.
Helaas, ik krijg nu een Machine Limit Violation Z-150.043 om mij oren :| Die foutmelding gaat dan over lijn 7, terwijl er daarvoor ook al eenzelfde lijn 3 met dezelfde code geen fout geeft :?:
Geen idee wat er mis is, de eerste keer ging prima. De G-code hierboven heb ik in een tekstbestand gemaakt een opgeslagen als een .cnc bestand zodat Eding het kan lezen. Zijn er misschien zaken, codes die ontbreken of mag ik dat geen .cnc bestand noemen en als dusdanig invoeren bij Eding?
Wat precies de richtlijnen of voorwaarden zijn om een postprocessor geschikt te achten voor Eding blijkt ook zwarte magie te zijn. Her en der lees ik in het forum wel enkele zinnen maar nooit een net overzicht van hoe of wat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC bestanden basics

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je moet even het hoofdstuk Canned Cycles uit de manual bestuderen.
G83 is een modale functie (eding gebruikt ook de term "sticky")
Dus elke volgende regel is een G83, en als je zelf in elke regel een G83 er bij gaat schrijven zulk je zien dat er een hoop overbodig staat.
Ook de F is modaal aktief, en hoeft dus maar 1 x geschreven. Ik zou die niet in een verder niets zeggende regel met G1 schrijven.

Dus dan wordt het meer zoiets:

Code: Selecteer alles

G00 X0 Y0 Z+1
M03 S8000
F140
G83 X0 Y0 Z-22 R1 Q2
X209  
X418
X627
G80 
G00 Z+100
M30
Ik kan het niet testen, dus er zou nog een foutje in kunnen zitten, maar het moet een eind de goede kant op gaan.

Of als je de kracht van zo'n boorcyclus beter wilt benutten

Code: Selecteer alles

G00 X0 Y0 Z+1
M03 S8000
F140
G83 X0 Y0 Z-22 R1 Q2
G91 X209  L2 // doe een beweging in kettingmaat van X209, en herhaal dat nog 2 keer
G90 G80 
G00 Z+100
M30
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: CNC bestanden basics

Bericht door WillyH »

Hey Hugo, bedankt voor het aanpassen van de G-code. Ik ben me er terdege van bewust dat er zaken niet optimaal zijn, zowel G-code als feed en speed. Dat probeer ik dan al doende te leren en bij te schaven. Er is nog een groot verschil tussen een goede houtbewerker en een goede cnc-operator ;-)
Gelukkig er is goede informatie te vinden op dit eigenste forum, helaas vaak erg gefragmenteerd. Daarom apprecieer ik het erg dat de forumleden toch de moeite neemt om een (cnc) beginner in de goede richting te duwen. Ook al zijn het voor de pro's simpele zaken.
Het probleem met de Machine Limit Violation is ook opgelost, evenals de te ondiep boren. Vergeten in de motor-setup voor de Z-as de overbrenging (tandriem) met verhouding 21/30 in te calculeren waardoor de machine sneller aan zijn fictieve bereik zat :oops: .
Plaats reactie