Werkbank

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Werkbank

Bericht door Ben_Cretskens »

Hey allen!

Ik ben bezig met de bouw van mijn huis ( en daarmee ook mijn werkplaats in de kelder).

Eerst de binnenafwerking en daarna de werkplaats, woorden van de chef des huizes...

Dussss, ik ben stilletjes aan het dromen van mijn werkplaats tijdens het installeren van elektriciteit e.d :mrgreen:

Maar mijn eigenlijke vraag;
Wie heeft er een gigantisch goed idee voor een werkbank?

Afbeelding

De ingang is rechts boven. Direct rechts is de 'verspanende hoek'
Ga ik dan naar links zal er in de toekomst een lastafel komen en helemaal achteraan tegen de muur een werkbank.
De HEB 280 is voorzien om een trolley aan te hangen met een takel.


Ga ik voor een tafel met eventueel een rekje er onder en tegen de muur een dikke multiplex met allemaal de sleutels, tangen, zagen, hamers... aan.
Of eerder een gereedschapswagen (die ik wel al heb) en direct investeren in een lastafel. Waardoor een werkbank, zeg maar, overbodig word.

Graag foto's en / of ideeën.
Ook de indeling van de werkplaats mag veranderd, er staat nog niets vast.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkbank

Bericht door keesfrees »

Ben_Cretskens schreef: 12 sep 2022 20:42 Wie heeft er een gigantisch goed idee voor een werkbank?
Psja, zoals je het maakt zo heb je het :-)
Ik denk dan weer direct aan een pallet stelling cq grootvakstelling, maar dan van de lompe soort, dikke plaat, I-profiel liggers.
Dan heb je ook direct een mooie bovenverdieping cq plank.
En veel bevestigings mogelijkheden, enige nadeel kan zijn dat je geen buitenhoek op je werkbank hebt, alhoewel, laat het werkblad wat doorsteken, ook handig als je iets wil klemmen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Werkbank

Bericht door benkr »

En, als het even kan, zorg dat je de ruimte met een takel kunt bereiken, als je dan een keer een zware machine op de kop tilt is het geen probleem om die in die kelder te krijgen, maar belangrijker nog dan kan die machine er ook nog ooit weer uit.
Bedenk ook iets voor droge lucht, de meeste kelders hebben best een vochtig klimaat, dat vinden je machine niet echt leuk.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Werkbank

Bericht door P1-Engineering »

Ik ben erg fan van een werkbank opbouwen mbv de bekende alu-profielen.
Je kan het helemaal op maat maken en je blijft altijd flexibel qua indeling.
Voorbeelden van een bedrijf die zulke werkbanken maakt hieronder, maar als je een beetje handig bent en wellicht een CNC router hebt is het ook goed zelf te maken.

https://rmesolutions.nl/products/mft-hd-6kd-1l

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Werkbank

Bericht door Rocnc »

werkplaats in de kelder
in de toekomst een lastafel

Je denkt vast ook aan een goede luchtverversing en iets om het gezin tegen een binnenbrand te beschermen, he?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Werkbank

Bericht door mher »

Ik heb zelf een werkbank ontworpen, opgebouwd uit 4040 en 4080 profiel met een MFT stijl topblad.
Afbeelding

Om niet te veel andere foto's ervan te posten, ik op dit forum wat meer foto's ervan staan https://www.woodworking.nl/threads/mijn ... ost-421170
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Werkbank

Bericht door serum »

Beetje afhankelijk van het werk. Ik heb een torsiebox gemaakt met inwendige stroomaansluiting en een afzuigkanaal voor de ingebouwde freestafel. (voor het afschuinen en afronden van werkstukken).

Die staat weer op een 2.8T hydraulische schaarlift voor autopoetsers (mooi stevig apparaat en ingeklapt erg compact) . Onder die torsiebox zitten weer wielen, zodat ik er mijn plaatmateriaal op kan laten leggen door de leverancier en daarmee naar de CNC kan rijden en die lift tilt hem dan weer op. (laatste leek op papier een prachtig plan, maar in de praktijk 0x gebruikt).

Die torsiebox heeft weer grote gaten aan de zijkant waar al het gereedschap grijpklaar en aangesloten op 230 ligt.
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Werkbank

Bericht door Marijke&Peter »

Dat ziet er goed uit.
Op de tekening zie ik 4 wielen onder lange zijkant.
Op de foto hier boven staan maar 3 wielen onder die zijkant.

Op die foto lijkt het middelste wiel exact onder de verticale steun te zitten.
Is dat bewust zo gedaan, of was er een wiel te weinig ?

Groetjes, Peter
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Werkbank

Bericht door FreesKever »

Ben_Cretskens schreef: 12 sep 2022 20:42 ...
Maar mijn eigenlijke vraag;
Wie heeft er een gigantisch goed idee voor een werkbank?
Gisteren kwam ik de "Torque Work Center" tegen.
Torque_Work_Center_004.jpg
Torque_Work_Center_003.jpg
Torque_Work_Center_002.jpg
Torque_Work_Center_001.jpg
Best univerzeel ding. Van radiaal boormachine tot platenzaag en handmatig bediende freestafel.
Prijs is iets van 4000 of 5000 dollers (aussie geloof ik), en ik heb niet naar de wisselkoers gekeken maar het lijkt me wat veel voor wat stalen kokers en geleidingen. (geleidingen lopen op wieltjes, geen liniaire lagers of iets dergelijks).
Zie het maar als inspiratie om zelf iets beters te knutselen. :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie