0 punt problemen.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Goudgele »

Haha dat valt reuze mee hoor. Zat anderen hier die veel meer weten. Ik kom net kijken ;-)
Maar hopelijk is de uitleg ook enigszins te begrijpen voor iemand die het aan het leren is
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Ik ben zeker goed geholpen in dit topic.
Ik ga in de middag weer wat oefenen en wat dingen uit proberen, daar leer je het meeste van๐Ÿ‘
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

In het begin van de cnc hobby ging ik altijd met mijn problemen naar dabit.
Dabit beheerst ook alle kennis op dit gebied.
Alleen als ik dan zelf weer iets had kreeg ik het niet opgelost doordat dabit het meestal wel fikste ๐Ÿ˜€.
Nu probeer ik met behulp van het forum alles eerst zelf te doen en in uiterste geval maar weer dabit om hulp vragen.
Zo zijn er vele hier op het forum wie graag andere helpen.
En in deze drukke tijden vind ik dat een flinke pluim waard.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik hanteer al jaren het credo: "Leren is leuk, anders was ik wel dom gebleven"

Wat het homen en dergelijke betreft:

Ik weet niet hoe het met Mach is, maar in EdingCNC heb je 2 opties.. Referentieschakelaars monteren, en die gebruiken om te refereren (homen), of geen referentieschakelaars monteren, en refereren op een bekend punt.

de eerste optie behoeft geen verdere uitleg neem ik aan, je start op, geeft de opdracht om te refereren, de machine beweegt naar de schakelaars, en legt dan de machinecoordinaten vast.

Mijn machines hebben nog altijd geen referentie schakelaars, maar op de Freesbank is de linkeronderhoek van de tafel mijn XY referentie, en de bijna hoogste positie in de Z as de referentie voor z (daar zit wel een schakelaar , een microswitch, maar die is nog niet aangesloten, de hoorbare "klik" is mijn signaal)
Als ik klaar ben, "Parkeer" ik mijn machine op die positie, de volgende sessie referereer ik op die positie, en kan ik verder.
Zolang ik geen stappenverlies heb, gaat dit gewoon goed.
Ik kan die positie makkelijk terugvinden, door gewoon mijn machine er naartoe te joggen, pennetje in de spantang, gelijk zetten met de linker onderhoek van de tafel, radius opschuiven, z-as omhoog.. klaar..

we gebruiken de termen "homen" en "Refereren" door elkaar, ik geef zelf de voorkeur aan de term "Refereren".

Je referentie punt is niet noodzakelijk X0, Y0, Z0, (A0), het kan elke willekeurige coordinaat zijn, op mijn Draaibank is het referentie punt X57.5, Z0, waarom X57.5?.. omdat Machinecoordinaat X0 dan op de centerlijn valt met de boring voor binnendraai gereedschappen, hetgeen betekent dat een boortje altijd gereedschapoffset X0 heeft.. (je hoeft een boor dus nooit in X te kalibreren)

Voor Freesbanken is het meestal wel X0, Y0, Z0. En als je dat punt linksonder hebt liggen, dan zijn alle X en Y machinecoordinaten positief, en Z is Negatief, tot -slag Z.

Op het moment dat je de machine gerefereerd hebt, "weet" de machine waar ie "staat" op dat moment, ergo we hebben het referentiepunt, en daarmee de begrenzing van de machineverplaatsingen vastgelegd, immers het verplaatsingsbereik ten opzichte van het referentiepunt is vastgelegd in de setup van de machine.

(Voor mijn Freesbank geldt Referentie punt X0, Y0, Z0, Limieten X280, Y140, Z-155, dus vanuit het referentiepunt kan de tafel 280 mm naar links, 140 mm naar voren, en de kop kan 155 mm naar beneden (Ik heb een kolom machine, en geen portaal dus de asbewegingen zijn omgekeerd tenopzichte van die van een portaal.. waar je de kop beweegt, en niet de tafel)

De machine weet dus nu waar het referentiepunt is, en tijdens de bewerkingen en bewegingen, hoeveel ie elke kant op kan bewegen.
Ten opzichte van dit punt worden alle verplaatsingen berekend, de coordinaten die weergegeven worden zijn de Werkstuk Coordinaten, die ook worden verrekend ten opzichte van het referentiepunt.
een werkstukcoordinatensysteem (G54 tm G59.3) heeft dus een Offset ten opzichte van het referentiepunt.
Hoeveel dat is, is eigenlijk niet belangrijk.. dat het er is, wel..

met het "nullen" van een werkstuk, bepaal je feitelijk die Offsets in alle assen, en leg je deze vast, zodat je het werkstukcoordinatensysteem van je keuze daar neerlegt waar het moet liggen voor het bewerken van het onderdeel dat je op de machine hebt liggen..

Bij Mach3 staat het actieve werkstuknulpunt rechtsboven in het scherm, daar staan een aantal actieve G-Codes, en het werkstuknulpunt is daar รฉรฉn van..
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Grafjan »

Ik neem aan dat je met de Z as wel weet waar hij moet beginnen, anders word het wel heel link. Met de X en Y as komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Is me nu duidelijk Arie.
Grafjan ik weet het met de z as๐Ÿ˜€.

Het lukt me nu prima , heb net wat sier lijsten getekend voor een poppenhuis en gemaakt op de plaats waar ik dat wilde.
Het werkt perfect.

Nu komt het volgende om werkend te krijgen.
Xhc WHB04B Cnc Mach3 Handwiel Draadloze Mach3 .
Daar moet ik nu aan werken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 0 punt problemen.

Bericht door DaBit »

Tonybryden schreef: โ†‘05 aug 2022 09:32 In het begin van de cnc hobby ging ik altijd met mijn problemen naar dabit.
Dabit beheerst ook alle kennis op dit gebied.
Alleen als ik dan zelf weer iets had kreeg ik het niet opgelost doordat dabit het meestal wel fikste ๐Ÿ˜€.
Ik moest wel, want ik moest eerst zelf door zien te krijgen waar ik mee te maken had omdat ik het ook voor het eerst zag. Vectric, Mach3, allemaal onbekend voor me :lol:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik je topic niet doorgelezen heb :oops:
Maar als ik je een keer zelf moet laten spartelen om 3 milliseconden voor het echt mis gaat in te grijpen dan weet je me te vinden :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Jaja dat zweten heb ik wel gedaan laatste paar dagen๐Ÿคฃ.
Maar alles komt op zijn plaats nu.
Is ook leuker om het zelf te proberen op te lossen.
Daar leer ik het meeste van.
Bij jou is het meer ouwe hoeren en lachen ,en opeens is het klaar en heb ik niks gezien of geleerd๐Ÿ˜€
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Eindelijk weer wat tijd voor de hobby, en heb een paar vragen.
Ik ben de stappen in aan het stellen in as calibratie in mach3.
Werkt perfect maar zie dat ik onder de 320steps uit kom, de y as iets minder omdat de tandriemschijf iets groter is dan de X as.
Is dit normaal met 1605 kogelomloop.

Volgende is dat ik de frees meer lawaai vind maken met tandwiel riemen dan met as koppelingen zoals mijn vorige machine.
Ook lijkt het of de verplaatsing iets minder snel gaat zoals mijn vorige machine.
In de motortunning zie ik wel wat instellingen staan maar weet niet waar ze voor dienen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 0 punt problemen.

Bericht door hfjbuis »

Tonybryden schreef: โ†‘26 aug 2022 18:39 Werkt perfect maar zie dat ik onder de 320steps uit kom, de y as iets minder omdat de tandriemschijf iets groter is dan de X as.
Is dit normaal met 1605 kogelomloop.
Normaal weet ik niet, maar met een resolutie van 0.003 mm is heel goed te leven.
Tonybryden schreef: โ†‘26 aug 2022 18:39 Volgende is dat ik de frees meer lawaai vind maken met tandwiel riemen dan met as koppelingen zoals mijn vorige machine.
De frees(motor) moet evenveel herrie maken. De motoren voor de X,Y,Z as verplaatsing eigenlijk ook. Als er een groot verschil in resolutie is, dan kan het dat een hogere resolutie minder herrie maakt.
Tonybryden schreef: โ†‘26 aug 2022 18:39 Ook lijkt het of de verplaatsing iets minder snel gaat zoals mijn vorige machine.
In de motortunning zie ik wel wat instellingen staan maar weet niet waar ze voor dienen.
Bij dezelfde instellingen, zou het "even snel" moeten zijn. Heb je een andere overbrengingsverhouding, dan kan het anders zijn. Het opnieuw tunen van de motor kan ook verschil maken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

't aantal stappen per maateenheid is de uitkomst van het "sommetje" van hoeveel stappen per omwenteling heb je op de Stepperdrivers ingesteld, wat is de spoed van de Kogelomlopen, en welke verhouding zit er in je Tandriemoverbrenging.

Voorbeeldje.. ik heb op mijn Freesbank 1000 stappen/mm, want ik heb een stappenmotordriver die ingesteld staat op 2000 stappen/omwenteling (10x Microstepping), en kogelomloopspindels met een spoed van 2 mm, er zit geen tandriem tussen..
Zou ik er een tandriem tussen zetten, dan moet ik de overbrengingsverhouding ook verrekenen, stel dat die overbrengingsverhouding 1:2 is, dus laten we zeggen een 20 tands op de Motor en een 40 tands op de spindel, dan ga ik naar 2000 stappen/mm
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

hfjbuis schreef: โ†‘26 aug 2022 18:56
Tonybryden schreef: โ†‘26 aug 2022 18:39 Werkt perfect maar zie dat ik onder de 320steps uit kom, de y as iets minder omdat de tandriemschijf iets groter is dan de X as.
Is dit normaal met 1605 kogelomloop.
Normaal weet ik niet, maar met een resolutie van 0.003 mm is heel goed te leven.
Tonybryden schreef: โ†‘26 aug 2022 18:39 Volgende is dat ik de frees meer lawaai vind maken met tandwiel riemen dan met as koppelingen zoals mijn vorige machine.
De frees(motor) moet evenveel herrie maken. De motoren voor de X,Y,Z as verplaatsing eigenlijk ook. Als er een groot verschil in resolutie is, dan kan het dat een hogere resolutie minder herrie maakt.
Tonybryden schreef: โ†‘26 aug 2022 18:39 Ook lijkt het of de verplaatsing iets minder snel gaat zoals mijn vorige machine.
In de motortunning zie ik wel wat instellingen staan maar weet niet waar ze voor dienen.
Bij dezelfde instellingen, zou het "even snel" moeten zijn. Heb je een andere overbrengingsverhouding, dan kan het anders zijn. Het opnieuw tunen van de motor kan ook verschil maken.
Wat bedoel je met resolutie, en wat kan ik aan de motor tunen.
Misschien domme vragen maar ik weet het niet.
Probeer het te begrijpen met lezen op het net en in mach3 maar begrijp het niet.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 0 punt problemen.

Bericht door hfjbuis »

Tonybryden schreef: โ†‘26 aug 2022 22:33 Wat bedoel je met resolutie
Het aantal stappen/mm
Tonybryden schreef: โ†‘26 aug 2022 22:33 wat kan ik aan de motor tunen
Dat is afhankelijk van het type motor en controller dat je gebruikt. Bij closed-loop motoren moet/kun je de controller tunen.

In Mach3 kun je ook een aantal motor parameters instellen. Daarmee kun je de maximale snelheid en acceleratie instellen.
https://www.youtube.com/watch?v=JzHdGG90TCw
Kijk eens naar deze video
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Ik ga de video bekijken ๐Ÿ‘
Plaats reactie