Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Rocnc »

Dat ziet er prachtig uit, zeg! Is de motor een eigen ontwerp? Of heb je het ergens vandaan? Wat voor motor is (wordt) het? En waarvoor?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door xander janssen »

Rocnc schreef: 19 jul 2022 22:53 Dat ziet er prachtig uit, zeg! Is de motor een eigen ontwerp? Of heb je het ergens vandaan? Wat voor motor is (wordt) het? En waarvoor?
Het wordt een 12 cc luchtgekoelde 1-cilinder motor met het uiterlijk van stationaire motoren uit de jaren 1900.

Concept 3D ontwerp:
24373

Het is een eigen ontwerp die ik gaande weg bouw dmv schetsjes. Zodra hij loopt, zet ik alles om naar CAD en echte tekenigen.

24372
hfjbuis schreef: 19 jul 2022 22:46 Mooi gemaakt en dat voor een prototype.

Is die veer uit een balpen wel sterk genoeg om de klep dicht te drukken als de motor toeren gaat maken (zwevende kleppen)?
Deze motor gaat maximaal 500 toeren lopen, liefst zelfs lager, zo rond de 300 om het karakteristieke geluid te krijgen. Om het toerental zo laag mogelijk te krijgen is het plan sowieso om verschillende zaken te testen zoals: klepveren, cilinderkop- en verbrandingskamer-geometrie, compressie verhouding en slag, type carburateur. Omdat dit zo'n open motor is kan dit vrij gemakkelijk.

Als de 1-cilinder dan goed en langzaam loopt wil ik met die kennis een traaglopende meercilinder (3 of 4) ,gaan bouwen. Zoals een Bruce-MacBeth motor

24371

N.B. ik heb al een aantal modelbouwboeken met volledige tekeningen sets van een werkende Bruce-MacBeth modelmotor, maar ik wil mezelf eerst eens uitdagen of ikhem zelf kan ontwerpen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

24483

Leuk opdrachtje.. 13 van deze "stangkopjes" Draaien en frezen.. onderin het "Steeltje" zit M6 getapt, zodat ik em op de 4de as kon zetten

24484

Gewoon een stukje Alu Rondstaf 25 mm, aan één kant naar ø8 gedraaid zodat ie in het lager paste, en ø14 aan de andere kant zodat ie in de 4de as past.
Met een M5 Boutje door de spindel van de 4de as de boel vastgetrokken, er komt toch niet zoveel kracht op..
Stangkopje erin, en frezen maar..
't centreren was makkelijk genoeg. gewoon een omslagmeting op de kogel.. de kogel is rond binnen ±0.025, dus da's zuiver genoeg..
't Potgat voor een DIN 912 M6 bout zit ook nog eens onder een hoek van 4.79°, maar daar heb je een 4de as voor tenslotte..

24486

Naderhand de rand van het potgat met de hand nog even afgerond op de Boley
Gewoon een busje gedraaid met M6 Binnendraad en een kegelvormig gat aan de voorkant.. Boutje erin.. en dat hele spul in de draaibank, Sticheltje er tegenaan houden.. klaarrrr

't was best een uitdaging, ik heb de code voor de draaibank met CamBam gemaakt, en dat is pas de tweede keer dat ik code voor een Draaibank gemaakt heb met CamBam, dus dat was even een uitzoekerij.. maar je gaat gewoon door tot je iets hebt dat goed is.
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 21 aug 2022 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

@Arie, er is geen afbeelding afgebeeld ;-)
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik zie ze wel..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Ballegooijen »

Koplamprooster voor bouwpakket van een shovel. Gemaakt met de fiberlaser van 0,15 mm messing.
20220727_124006.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

Andere berichten met beeldjes zijn ok, maar dat van Arie ziet er zo uit voor mij:
Afbeelding
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Raar.. Ik zal wel kijken of ik ze rechtstreeks kan uploaden hier..

[Edit].. nu zou het zichtbaar moeten zijn..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Ballegooijen schreef: 21 aug 2022 20:27 Koplamprooster voor bouwpakket van een shovel. Gemaakt met de fiberlaser van 0,15 mm messing.
Knap dat je met zo'n laser, zulke minimalistische voorwerpen kan maken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Hessel Oosten »

Heb m'n torenuurwerk klaar.
Kopie (1:2) van een Eijsbouts uurwerk dat in 1923 geplaatst werd in het oude raadhuis van Bocholtz (Limburg).
Even laten zien.

Hessel
1.jpg
2.jpg
3.JPG
4.JPG
5.jpg
6.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door vox67 »

Gaaf, mooi gemaakt.
Mag ik vragen waarom het linker en rechter deel het zelfde lijken?
Ronald
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Hessel Oosten »

Ha, we mogen hier elkaar alles... (nou ja.. alles ...) vragen.

Links wordt de tijd gemaak ("gaande werk"). Het wijzerplaatje-wijzertje gaat eens per uur rond.
Erop zitten 2 pennen die elk half uur die lange arm aan de voorkant naar beneden duwen tot.. de arm ("lichter in uurwerktaal..) van de pen afvalt.
Dat maakt dat het rechter deel van z'n blokkering wordt verlost en gaat draaien en de klok gaat slaan ("slaande werk").
De messing schijf rechts voor heeft meer en minder grote delen aaneengesloten messing tussen de gaten; die bepalen hoeveel keren er op de bel wordt gemept...

Hessel
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Mooi gemaakt! Heb je dat vanaf foto's van het origineel gedaan? Er zijn geen tekeningen van verwacht ik?

Het is mij niet duidelijk hoe het zit met de ketting naar het wijzer gedeelte. Op de foto's lijkt het of er een ketting naar boven gaat en een kabel naar beneden komt? Dan zou met het opwinden van het uurwerk de ketting ook weer teruggetrokken moeten worden maar dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk?
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Hessel Oosten »

Hallo Kars,

Nee, niet vanaf foto's maar van voor iedereen beschikbare tekeningen.
Ze staan op de website van het Klokkengilde Kerkrade, dan naar klokken , dan naar tekeningen.
http://www.klokkengilde-kerkrade.nl/
Tekeningen zijn nagenoeg foutloos!

Uit het gaande werk links komt een as die maakt dat de minutenwijzer in 60 minuten rond loopt.
Aan de achterkant zit een vreemd tandwiel, Moduul 1, maar om de tand steeds een tand(kuil) NIET gefreesd.
Over dat tandwiel..., met dus nu hele dikke tanden .., loopt nu de "moduulketting".
Dat is een ketting van Conrad (zelf van nikkel geblauwd met gun-blue naar blauw/zwart), waarvan de schakels precies passen op het tandwiel met de rare dikke tanden (voornoemd).
Dat gaat naar boven naar het wijzerwerk en trekt daar aan de as van de (zoals verwacht) minutenwijzer.
Het deel van de ketting dat terugkomt hangt er maar wat slap bij (vandaar de katrol op de laatste foto) om in elkaar gaan van ketting op heenweg en ketting op de terugweg te voorkomen.
In het wijzerwerk boven de eigenlijke klok worden de minuten met andere tandwielen door 12 gedeeld, zodat dan de uurwijzer wordt aangedreven.
Er komen dus nergens kabels aan te pas.
Er zit aan doe minuten-as aan de achterkant ook een slipkoppeling die maakt dat je makkelijk met de hand de wijzers kunt bijstellen door aan de ketting om het vreemde tandwiel te draaien.

Bij het opwinden van de gewichten (ong. 5kg p.s.) zou het hele mechanisme terug kunnen lopen dus daarom zit er li en re een palwiel met ratel op de opwindtrommel met de snaar.

Achteraan zie je nog iets dat minder gebruikelijk is in "gewone klokken": Een remontoir ("her-beklimmer"/"her-opwinder").
Het gevoelige ontsnappingsmechanisme moet on-afhankelijk worden van de grote gewichten en grote raderen in een kerktoren: Wind en .. duive(n)poep.
Oplossing is het remontoir: Het grote lompe werk drijft iets aan TOT een blokkade (remontoir hefboom achterin).
Die hefboom zakt neerwaarts door z'n eigen gewicht en dat (heel geringe) gewicht, drijft alleen maar het ontsnappingsrad aan.
Maar door dat aandrijven (ook met een zelde ketting) zakt die hefboom. Maar .. (weer maar) na een halve minuut tillen de lompe gewichten die hefboom weer op.
En zo gaat dat almaar door.

Hessel
8.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie