Site 3Dforum tijdelijk dicht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Tonybryden »

Tonybryden schreef: 20 aug 2022 23:32 :P
Sven schreef: 20 aug 2022 22:09 @tonybryden:
Heb je zelf al eens 10 jaar een forum in de lucht gehouden?
Ik vermoed van niet.

Probeer het eens en vertel ons over 10 jaar hoe het
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Sven »

Je geeft zelf af op iemand die iets heeft gedaan waarvan jij niet weet wat voor inspanning daarvoor nodig is.

Dat vind ik raar.
Als jij me dan een wijsneus vind, prima hoor.

En voor alle duidelijkheid, ik weet wat voor inspanning ervoor nodig is om 10 jaar lang een groepswebsite draaiend te houden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door WillyH »

Het hangt er maar van af hoe groot het forum is. Ik was -in een vorig leven- zelf medebeheerder van een groot fotografieforum met tienduizenden leden. Vooral als je wat extra's wil doen voor de leden is een goede kennis van de forumsoftware en de mogelijkheden onmisbaar. Met al de noodzakelijke updates ben je al snel verschillende avonden in een maand zoet. Je wilt immers ook eerst alles op een mirrorwebsite uittesten alvorens live te gaan experimenteren. Als je zelf geen doorwinterde ITer bent, zoek er dan alvast een. Los daar van heb je een sterke community nodig ter ondersteuning. Meetings, activiteiten, administratieve beslommeringen en wettelijk papierwerk, en een goede moderatorploeg. Onderschat het werk achter de schermen zeker niet.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Tonybryden »

Als ik de voorafgaand berichten lees over de persoon van 3d weet ik genoeg.
Of het nu heel veel werk is of heel zwaar is maak voor mijn mening niet uit.
In de berichten word jp weg gezet als iemand wie niks afmaakt etc etc.
Voor mij is het dan Jan lul.

En nee ik weet niet hoe een forum te runnen , werk wel 6 dagen in de week en ook heel zwaar , maar opgeven nee dat kan ik niet ivm vele mensen wie er op rekenen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door WillyH »

Maar wel te gek om zo'n bron van kennis in NL te laten verdwijnen. In plaats van te sluiten was een oproep om over te nemen beter geweest. Misschien kon een groep enthousiastelingen wel opnieuw doorstarten.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Rob52 »

Tonybryden schreef: 21 aug 2022 09:55 Als ik de voorafgaand berichten lees over de persoon van 3d weet ik genoeg.
Of het nu heel veel werk is of heel zwaar is maak voor mijn mening niet uit.
In de berichten word jp weg gezet als iemand wie niks afmaakt etc etc.
Voor mij is het dan Jan lul.
Ik denk dat weer heel gemakkelijk is weggezet. Als je bedenkt dat JP in 2012 is begonnen met iets wat toentertijd nog een opkomend fenomeen was, dan was het toen nog een betrekkelijk klein forum met relatief weinig werk en omkijken naar. Dat is in de loop der tijd veranderd. En misschien heeft hij zich daar wel ernstig op verkeken. Dan zou ik nu zeggen; zoek wat (professionele) hulp om de klus te klaren en het forum weer op poten te zetten.

Het gezegde; de beste stuurlui staan aan wal, gaat nog steeds op, ook in dit geval.

Een andere ding wat bij een forum helpt is denk ik dat je als administrator/beheerder je je als medeforumlid gedraagt met alleen wat meer bevoegdheden. Het regelen van modererende zaken (geldt ook voor de moderator(s)) doe je zoveel mogelijk op de achtergrond en via PB's in plaats van iedereen die iets doet wat je niet zint openbaar aan de schandpaal te nagelen. Dat is tenminste mijn ervaring. Autoritair gedrag verpest gewoon de sfeer.
Laatst gewijzigd door Rob52 op 21 aug 2022 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Tonybryden »

Rob52 schreef: 21 aug 2022 10:12
Tonybryden schreef: 21 aug 2022 09:55 Als ik de voorafgaand berichten lees over de persoon van 3d weet ik genoeg.
Of het nu heel veel werk is of heel zwaar is maak voor mijn mening niet uit.
In de berichten word jp weg gezet als iemand wie niks afmaakt etc etc.
Voor mij is het dan Jan lul.
Ik denk dat weer heel gemakkelijk is weggezet. Als je bedenkt dat JP in 2012 is begonnen met iets wat toetertijd nog een opkomend fenomeen was, dan was het toen nog een betrekkelijk klein forum met relatief weinig werk en omkijken naar. Dat is in de loop der tijd veranderd. En misschien heeft hij zich daar wel ernstig op verkeken. Dan zou ik nu zeggen; zoek wat (professionele) hulp om de klus te klaren en het forum weer op poten te zetten.

Het gezegde; de beste stuurlui staan aan wal, gaat nog steeds op, ook in dit geval.

Een andere ding wat bij een forum helpt is denk ik dat je als administrator/beheerder je je als medeforumlid gedraagt met alleen wat meer bevoegdheden. Het regelen van modererende zaken (geldt ook voor de moderator(s)) doe je zoveel mogelijk op de achtergrond en via PB's in plaats van iedereen die iets doet wat je niet zint openbaar aan de schandpaal te nagelen. Dat is tenminste mijn ervaring. Autoritair gedrag verpest gewoon de sfeer.
Oké ik zet het misschien te makkelijk weg.
En begrijp hier bovenstaand heel goed.
Maar waarom niet proberen over te laten nemen door iemand wie er heel graag mee verder gaat.
Nu hebben wij als beginners in 3d printen niets.
Dat zal dan ook niet de bedoeling zijn van jp.
Ik ga er ook niet veel meer over posten want ik wil vooral geen verkeerd beeld af geven over jp.
Het is maar een mening hoe ik erover denk.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Rob52 »

Als ik het zo inschat dan is JP niet het type mens dat gemakkelijk hulp van anderen accepteert of vraagt. Hij wil graag zelf de regie in handen houden. Dat kan ik verkeerd hebben, maar dat haal ik uit de conversaties die ik in het verleden met hem heb gehad.

Hopelijk komt hij tot inkeer en ziet hij ook in dat het sluiten van het forum niet de juiste keuze is. Probleempje is dat hij geen communicatieadres heeft achtergelaten en het dus moeilijk wordt om hem te benaderen. Het enige dat er momenteel nog staat is een mededeling zonder contactmogelijkheid. Maar ik ga eens kijken of ik hem op een andere manier kan benaderen. Internet heeft vaak meer mogelijkheden.....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Kjelt »

Ik ken het desbetreffende forum niet, ik weet wel dat als het aantal users flink toeneemt en dus het dataverkeer en opslag dat de hosting kosten flink kunnen toenemen.
Ken een eigenaar van een populair forum die door een bedrijf gehost wordt, dat kostte in 2001 bij oprichting €15 per maand maar het kost nu al meer dan €400 per maand. :shock:
Wie wil dat dan overnemen ? Dat kan alleen door aktief bedrijven te laten adverteren en sponsoren en dan ben je ook weer een deel van je onafhankelijkheid kwijt.
Als je meerdere mensen eigenaar laat worden krijg je weer ruzie of andere ideeen over dingen etc.

Wat misschien wel zal kunnen is de kennis te borgen door een backup te maken en deze door meerdere mensen te laten bewaren. Een hdd van 8TB kost de wereld niet.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Rob52 »

Ik heb inmiddels met JP via een omweg contact opgenomen. Althans ik hoop dat dit contact werkelijk aan hem toebehoort. Als ik meer informatie heb dan zal ik dat hier delen. Hoe dan ook denk ik dat respect voor een ieder op z'n plaats is, zeker omdat veel van hetgeen in een discussie als deze, is gebaseerd op speculatie en (mogelijk verkeerde) aannames omdat we maar een deel van de waarheid kennen.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Rob52 »

Kjelt schreef: 21 aug 2022 10:35 Ken een eigenaar van een populair forum die door een bedrijf gehost wordt, dat kostte in 2001 bij oprichting €15 per maand maar het kost nu al meer dan €400 per maand. :shock:
Precies, dat is wat veel mensen vergeten, maar wel de realiteit is. En advertenties zitten de meesten niet op te wachten. Ik heb er in ieder geval een add blocker opzitten.
Kjelt schreef: 21 aug 2022 10:35 Als je meerdere mensen eigenaar laat worden krijg je weer ruzie of andere ideeen over dingen etc.
Dat gaat nooit iets worden, dat is vragen om problemen.
Kjelt schreef: 21 aug 2022 10:35 Wat misschien wel zal kunnen is de kennis te borgen door een backup te maken en deze door meerdere mensen te laten bewaren. Een hdd van 8TB kost de wereld niet.
Daar los je het probleem van een verloren forum niet mee op.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Rob52 »

JP zwijgt in alle toonaarden. Het account waar ik hem heb proberen te bereiken staat op zijn naam met zijn foto erbij, dus dat kan bijna niet missen. Zo te zien heeft hij de handdoek in de ring gegooid en is hij voorlopig niet van plan om het 3Dprintforum snel te heropenen. Het onderstaande beeld zal wel blijven staan totdat hij z'n account opzegt of tot inkeer komt.

3dsluit.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door hainjedaf »

Het verbaast me niet zo veel.

Net als modelbouwforum werd je hier als newbie met dito vraag volkomen afgezeken.
Al na 2 posts had ik zoiets van 'burn in hell' en heb ik het forum verlaten.

De bushobby wereld in Nederland heeft een vergelijkbaar probleem.
Mekaar in waarde laten ondanks duidelijk gebrek aan kennis is blijkbaar moeilijk.

Ik ben altijd weer blij dat het hier op CNCzone anders gaat.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Rob52 »

Dat gebeurde inderdaad helaas wel eens. Maar afgezien van het feit dat dit op meerdere fora voorkomt, is dat ook te wijten aan een gebrekkige opzet van het forum, duidelijke regelgeving en handhaving. Het zijn uiteraard de gebruikers die het ongewenste gedrag veroorzaken, maar met de juiste mensen die het modereren hoeft dat slechts bij een enkel incident te blijven. Maar dat betekent wel dat er dagelijks iemand meermaals per dag de boel in de gaten moet houden. En dat gebeurde dus niet. Zelfs als ik een alert voor dingen stuurde duurde het soms 2 dagen voordat er een reactie kwam. En dan bewijst het maar weer dat het heel moeilijk is om zoiets in je eentje te runnen als je zelf niet alle tijd hebt.
Plaats reactie