Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Een tijdje geleden kreeg ik een stuk portaalfreesmachine in de schoot geworpen, het was niet helemaal mijn idee van machine, maar na er een tijdje over te hebben nagedacht groeide het idee om er een soort van verticale machine van te gaan maken die dus tegen een wand gemonteerd kon worden.
Toen ik ook nog best wel een berg aluminium extrusie profielen (45 x 45 Bosch profiel) kwam het idee om daar de hele portaalopbouw van te gaan maken.
De afgelopen dagen heb ik zitten tekenen, en daar is voorlopig het volgende uit gekomen:
Vertikale portaalfrees V2.wmv
Vertikale portaalfrees V2.mp4
Graag jullie opmerkingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door ruudpg »

Ik krijg de indruk dat je een soort van sokken hebt gemaakt om de voeten van de staanders van het portaal heen om de wagens van de geleiding er aan te kunnen schroeven, waarom geen plaat direct op de kopse kant van de staanders schroeven? Wil je ook wel zoveel ruimte onder je portaal hebben? Zelf heb ik het gemaakt met een ruimte onder het portaal van ruim 40cm maar in de praktijk gebruik je dat vrijwel nooit, ook de vierde as heeft aan maximaal 20cm genoeg en alles korter bouwen levert nou eenmaal meer stabiliteit op, het portaal lijkt mij door de twee pootjes ook op wel een heel klein oppervlak te rusten, ik zou hier een wat langere plaat onder zetten met de wagens wat verder uit elkaar en dan ook gelijk maar een driehoek tussen de uitstekende plaat en de poot. Hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb geschreven... :P
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

ruudpg schreef: 16 aug 2022 12:54 Ik krijg de indruk dat je een soort van sokken hebt gemaakt om de voeten van de staanders van het portaal heen om de wagens van de geleiding er aan te kunnen schroeven, waarom geen plaat direct op de kopse kant van de staanders schroeven?
Ik moet nu eenmaal die paaltjes aan de karretjes vastmaken, ik kan er niet van onder af bij.
Wil je ook wel zoveel ruimte onder je portaal hebben? Zelf heb ik het gemaakt met een ruimte onder het portaal van ruim 40cm maar in de praktijk gebruik je dat vrijwel nooit, ook de vierde as heeft aan maximaal 20cm genoeg en alles korter bouwen levert nou eenmaal meer stabiliteit op, het portaal lijkt mij door de twee pootjes ook op wel een heel klein oppervlak te rusten, ik zou hier een wat langere plaat onder zetten met de wagens wat verder uit elkaar en dan ook gelijk maar een driehoek tussen de uitstekende plaat en de poot. Hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb geschreven... :P
Ja, duidelijk, maar het blijft een afweging tussen stijfheid en bewegingsruimte, als de karretjes verder uit elkaar gaan lever ik bewegingsruimte in.
Het zijn 25 mm rails en karretjes, dat is eigenlijk flink overdone, daarom vind ik dat ik het allemaal best wat krap mag maken.
En de hoogte van het portaal is nu 25 cm, en daar komt dus nog een bed en spoilboard tussen, dus ik zal niet zo heel ver van die 20 cm bruikbare hoogte uitkomen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

Als het ding aan de muur komt, heb je er onder toch "genoeg ruimte" om het portaal vast te zetten en het bed te laten bewegen. Daarmee kan de machine een stuk stijver worden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 16 aug 2022 23:33 Als het ding aan de muur komt, heb je er onder toch "genoeg ruimte" om het portaal vast te zetten en het bed te laten bewegen. Daarmee kan de machine een stuk stijver worden.
Ja, dat zou inderdaad kunnen als de basis al niet zo was zoals die is, m.a.w. de geleidingen, de KO spindels en de profielen hebben die maten al, daar heb ik op voortgeborduurd. Als dat niet zo was dan zou de machine er heel waarschijnlijk heel anders uit zien, maar.... een gegeven paard..........
Dat hangen is eigenlijk alleen omdat ik er anders de ruimte niet voor heb, hangend pas de machine zo ongeveer op de plek van de BF25 die weggaat op het moment dat deze machine af is. (en dat zal nog best wel een tijd duren)

Maar je zet me wel aan het denken, dat idee was nog niet in me op gekomen, misschien.........
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de portaalbalk in elkaar gelijmd en geschroefd, ligt nu te drogen.
Portaalbalk.jpg
Ik ben benieuwd hoe recht het allemaal is, lijkt heel veel mee te vallen.
Het voelt wel ontzettend massief aan, had ik niet verwacht, en dat nu al zonder rondom nog afdekplaten er tegen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik ben vooral bezig geweest met het ontwerp, 's avonds achter mijn PCtje en in de schuur met de geleidingen er stabiel op te krijgen, die zitten voorlopig maar ik moet nog beginnen met uitlijnen dus wellicht moet er nog het een en ander opnieuw.
Ik heb een tijdje nagedacht over hoe ik het bed zou gaan maken, daar ben ik inmiddels uit, ik heb een eikenhouten tafel gekocht waarvan het blad ruim 4 cm dik is, dat ga ik waarschijnlijk morgen op maat zagen en door de breedband schuurmachine halen. (1 meter breed)
Nu zit ik te twijfelen over hoe ik daar mijn werkstukjes op op kan gaan spannen, ik neig naar een raster van 4 x 4 of 5 x 5 cm van M6 inserts die ik door de machine zelf ga laten boren. In dat eikenhout zitten die inserts denk ik echt muurvast, ik het er gevonden bij Ali die 25 mm diep zijn, als ik die er met een beetje goeie lijm in schroef dan zit dat muurvast denk ik. (hoop ik) Ik twijfel nog of ik ze er van boven af inschroef, of dat ik ze er van onder af inschroef, dan zitten ze pakweg 15 mm onder het oppervlak en kan ik later nog heel veel keren dat blad vlakken zonder de inserts te raken. Bovendien kan ik ze dan zo er inschroeven dat de kraag gelijk ligt met de onderkant van het blad en daar dan vastloopt omdat de kraag ietsje breder is dan het geboorde gat.

Ik zoek nog een kast om de drivers en voedingen enz. in te bouwen, een kast van 60 x 40 x 21, 60 x 50 x 21 of zoiets zou ideaal zijn, als iemand zoiets nog heeft liggen en er vanaf wil hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door serum »

Ik vind eiken een erg slecht plan Ben. Ik heb hier een massief eiken tafeltje gemaakt, die is op strak 500mm breedte van de machine gekomen, met lage luchtvochtigheid is hij rond de 50 breed, soms is hij 50,5. (En hij is gelakt)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 06 sep 2022 08:34 Ik vind eiken een erg slecht plan Ben. Ik heb hier een massief eiken tafeltje gemaakt, die is op strak 500mm breedte van de machine gekomen, met lage luchtvochtigheid is hij rond de 50 breed, soms is hij 50,5. (En hij is gelakt)
Dat is even slikken, ik wil als basis voor een kleine portaalfreesmachine (A4 formaat) een 45 jaar oud stuk Merbau van 40 mm dik gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door serum »

Als je de luchtvochtigheid op niveau weet te houden kan het goed gaan. (wat een uitdaging is in nederland) Massief hout werkt altijd. Het ene wat meer dan het andere, maar eiken is wel goed in groeien/krimpen. Het zet uit haaks op de groeirichting (die rietjes groeien in diamater, nauwelijks tot niet in de lengte).

Eiken is bekend om de groei/krimp, daarom hebben dikke eiken balken bij de ook altijd scheuren. (en om die reden sealen ze bij de houthandelaar de einden van massief hout ook altijd af, om te voorkomen dat hij op de buitenkanten sneller uitdroogt dan in het midden en daarmee scheurt) Die rietjes drogen kops makkelijker dan dwars en daardoor krijg je verschil in krimp/groei in een langere balk, door de spanning ontstaan scheuren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

Even gezocht en dit gevonden over merbau:
Droging en vochtgehalte
Merbauhout droogt heel traag, zowel in de lucht als in de droogkamer, met weinig risico op scheuren en vervormingen. Daarbij krimpt het wel een beetje, maar eens gedroogd werkt Merbau nog nauwelijks.

Bewerking
Merbau is gemakkelijk bewerkbaar met moderne machines – moeilijker met de hand. Het heeft een homogene en vaste structuur, wat precisiewerk mogelijk maakt. Zo kun je het frezen tot op een tiende van een millimeter! Gebruik een snijhoek van 20° om bladders te voorkomen. Polijsten levert geen moeilijkheden op.
En dit over eiken:
Droging en vochtgehalte
Nat eiken in een keer snel drogen? Dat geeft vervormingen, scheuren of collaps. Bij dat laatste krimpt het hout in het midden sterker dan aan de randen. De krimp van nat tot 12% is ongeveer 2,2% radiaal en 5,6% tangentiaal.
Drogen in twee stappen geeft goede resultaten. Na het zagen gebeurt een voorselectie op kwaliteit. Dan wordt het hout meestal een half jaar aan de lucht gedroogd, tot het een vochtgehalte heeft van 35-40%. Dat gebeurt uit de zon en al te droge of harde wind. Dan gaat het hout richting droogkamer. Het wordt er versneld gedroogd tot het nodige vochtgehalte.
Goed gedroogd eiken is stabiel van vorm. Bij een relatieve luchtvochtigheid van 50% is het evenwichtsvochtgehalte in het hout zo’n 11%. Binnenshuis schommelt de luchtvochtigheid tussen 30 en 60%. Inlands eiken krimpt of zwelt dan ongeveer 0,8% (radiaal) en 1,2% (tangentiaal).
Veel Noord-Amerikaans eiken wordt gedroogd ingevoerd
Misschien is merbau een alternatief voor eiken?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

De krimp cijfers

De radiale/tangentiale krimp van eiken bij 30%/60% lucht vochtigheid schommeling is 0.8% /1.2%
Voor Merbau is het 0.5%/0.8%

Merbau is beter maar van deze cijfers wordt ik niet vrolijk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Het blad is eigenlijk aan de smalle kant, zeker als ik de afrondingen aan de zijkanten er af zaag.
Ik wilde daar een nieuw (oud) stuk tegenaan lijmen om het precies te laten passen.
Bij nader inzien kan ik dus beter er enkele mm's ruimte tussen laten en die opvullen met iets wat erg elastisch is.
Ik ga het gewoon proberen, de luchtvochtigheid is zeker tot het moment dat de machine klaar is een probleem, in de hal waar ik de machine aan het bouwen ben is die vrijwel gelijk aan de buitenlucht denk ik. Als de machine klaar is gaat die mijn schuurtje in en wordt het wat beter, daar heb ik een goed werkende luchtdroger hangen.
Als oplossing zet ik het blad tot dat moment niet vast, dat zal denk ik schelen in het vernielen van het aluminium frame denk ik.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door elvis3 »

benkr schreef: 05 sep 2022 23:59 Ik zoek nog een kast om de drivers en voedingen enz. in te bouwen, een kast van 60 x 40 x 21, 60 x 50 x 21 of zoiets zou ideaal zijn, als iemand zoiets nog heeft liggen en er vanaf wil hoor ik dat graag.
Is een kast van 50x50 oke Ben?.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Plaats reactie