Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door P1-Engineering »

diepchess schreef: 14 aug 2022 13:19
Kjelt schreef: 07 aug 2022 10:07
Kars-cnc schreef: 06 aug 2022 13:46 Vanaf 5:05 tot 5:45 gaat de een 1um klokje over zo'n 30cm langs een granieten blokhaak naar beneden zonder ook maar een moment van 0.000 af te komen... Ik weet niet wat jullie ervaringen met 1um klokjes zijn maar mij lukt dat niet, ook niet als de uitlijning echt foutvrij is.
Tja even twee dingen:
De meetnauwkeurigheid van zo'n klokje is niet 1u
Een gloednieuwe 300mm granieten 90 gr winkelhaak Din 00 heeft al 2,5-3u tolerantie.

Ik heb mijn eigen Din0 winkelhaak eens op een Mitutoyo meetbank van 150k€ mogen meten (tolerantie ook 1.5u over het hele meetbereik van 1x1m en dan zie je over de hele zijkant afhankelijk vd positie gewoon dat het niet 100% vlak is. Waar je ook meet het gaat wat op en neer.

Dus nee de kans dat dit lukt met een correcte meting zonder ook maar een enkele u uitslag is vrij klein, eigenlijk te verwaarlozen ;-)

Afbeelding
Als vraag is naar producten die op 4 um geproduceerd moeten worden dan koop je niks in Nederland natuurlijk qua meetapparatuur. Dan bestel je wat graniet in de States. Dat is op 0.5 um vlak en haaks.

Is dus heel veel beter dan 000.

Veel van die DIN standaarden slaan nergens op in de 21e eeuw. Men produceert standaard al veel rechter en haakser dan de DIN normen en niet klein beetje ook.

Neem nu aluminium extrusies. Standaarden bestaan er hoegenaamd niet, de fabrikanten zitten zelf ver boven die standaarden. Mejo zit op 0.2 mm per 6 meter is me verteld (gaan we controleren tzt). Geproduceerd in Turkije. Alu uit Rusland natuurlijk.

DIN Standaard, dus niet parallelliteitsstandaard van de fabrikant, voor fiks wat geleidingen als je die naslaat zit je op 0.5 mm per meter. Komt nog van decennia terug die DIN standaarden.
Daar heb je inderdaad gelijk in, voor hoogwaardige machinebouw moet je inderdaad in ''de states'' zijn. Niet in Europa en al helemaal niet in dat hobbybob landje met hun DIN normen..... :lol: :lol: :lol: :lol:

Even on-topic: ik geloof best dat Muller een machine zo nauwkeurig kan bouwen. Een digitale micrometer laat niet de kleine variaties zien die een analoge laat zien. Van bijvoorbeeld -0,0005 tot 0,0004 blijft ie gewoon 0 aangeven, op een analoge zie je dan alsnog de meter iets uitslaan.
Als ie er een Mahr Millimess op had staan en die bleef strak op 0 dan zou ik wel mijn twijfels hebben.

Maar als we Diepchess moeten geloven moet het klokje minimaal 4 mu uitslaan aangezien zijn graniet uit Nederland komt: http://www.mytri.nl/indexnederland.html :lol: :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 15 aug 2022 12:28 Maar als we Diepchess moeten geloven
Ik ben afgehaakt ;-)
Plaats reactie