Soms he

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Soms he

Bericht door Portje »

Soms zit, door je eigen stommiteit, het een beetje tegen, haha
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
JF-Projects
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2022 10:45

Re: Soms he

Bericht door JF-Projects »

Zooo hé, die brak wel heel makkelijk af, wat gebeurde er nou exact ?

Gr. Joost
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Soms he

Bericht door Swake »

Freesmotor duwt de blauwe klem op de kant, het bed komt daardoor wat naar boven op dat moment.
Waarom die frees afbreekt kan ik ook niet direct zien. Net na het veranderen van richting. Was die diepte al te veel voor die frees misschien?
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Soms he

Bericht door Kjelt »

Door fouten leer je Portje.
Ik denk dat iedereen hier het wel heeft mee gemaakt.
Enigste jammerlijke is dat het auw voor de portemonnaie doet.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Soms he

Bericht door Portje »

het was mijn eerste freesje, snik
Ik was er zo aan gehecht
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Wytze
Donateur
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Soms he

Bericht door Wytze »

Portje, als dit je eerste gebroken frees is ben je een natuurtalent :lol:
Na lang oefenen met goedkope freesjes kocht ik ooit een frees van bijna 20 euro (vond ik toen duur). Die brak na een halve seconde.
Moet je niet continu doen. Is 144000 euro per uur! Dan is de Efteling ineens weer goedkoop.
Als je er van leert valt het mee. Tegenwoordig worden mijn meeste freesjes uiteindelijk bot en om die reden afgevoerd.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Soms he

Bericht door keesfrees »

Wat wou je gaan doen eigenlijk ?
Als ik het goed zie : een veel te lange frees die een stukje het materiaal in gaat.
Als dit je eerste frees is EN je doet dit vaker zo dan is het puntje bot en de rest niet.

Eerst ging ja langs het materiaal en toen door het materiaal.
Dit verbaasd mij dus niet.
Altijd de frees zo kort mogelijk houden, ik laat ze op maat maken omdat ik niet kan vinden wat ik zoek, voor trespa(-achtigen).
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soms he

Bericht door serum »

Ik gebruik voor trespa ook 1 snijders, maar dan kort. Voor 12mm dik trespa max 13mm lang. Voor 6mm trespa heb ik 7 of 8mm lange 4mm 1 snijders. Gaat prima. Denk dat de frees te lang was. En die klem had je ook niet perse hoeven raken. :mrgreen:

Geen idee waar je de CAM in doet, maar in fusion kan je de machineklem en dergelijke meenemen in je cam.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Soms he

Bericht door Portje »

Ik heb het nog ff opgezocht, dat freesje, uit een doosje van 10, lagen sinds Juli 2016 in de kast.
Dus dat was het eerste freesje wat ik ooit eens gekocht heb.
Daarom doet het ook zo'n zeer.... :lol:
Dat doosje van 10 koste toen toch ff € 7.81

Het was ook niet de bedoeling dat er aan de linkerkant iets af ging en hij moest er rondom de tekst frezen met stappen van 1mm diep.
Ik had dus duidelijk een fout gemaakt met de klem, de verkeerde gebruikt.
Die klem zat op het spoilboard vast in een draadbus en die werd gewoonweg omhoog getrokken met een prop mdf en het werkstuk ook.
De 2e ronde met een nieuw freesje, nadat ik het spoilboard gevlakt had, en een andere klem liep het weer zoals het moest.
Maar ik had Johan beloofd ook de stommiteiten te laten zien, dus bij deze, haha

ik krijg het niet voor mekaar het geduld op te brengen met fusion aan de slag te gaan.
Ik probeer het wel steeds maar om de een of andere reden krijg ik daar de kriebels van.
Ik zoek me elke keer rot, grrr
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soms he

Bericht door serum »

Dan is het gewoon niet de software voor jou..

Ik heb dat met autocad.. Vind het een draak van een pakket. Vriend van mij is programmeur en zit zijn model in tekst in te kloppen. Dat staat voor mij ver van logisch werken af. Doe mij maar een UI Maar als je van solidworks/mastercam afkomt, vind ik Fusion een verademing.

de manier van modeleren enzo moet je wel liggen natuurlijk, denk dat ieder mens wel een andere manier van intiutiviteit heeft/beleefd.

Denk dat je op zich die financiële teleurstelling van 0,781 euro wel te boven komt. Het is vooral je ego dat eea te verwerken krijgt met het breken van zo'n freesje.

Maar goed, kortere frees is mijn advies. Hoewel die afname van 1mm al truttig genoeg zou moeten zijn om hem heel te houden.
Plaats reactie