Ethernet en Windows gebruikers

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door kawarider »

hfjbuis schreef: 14 aug 2022 09:33
WillyH schreef: 14 aug 2022 08:15 Voor een professionele gebruiker snap ik best dat je een pc exclusief laat draaien voor één bepaalde machine. Maar voor een hobbyist waar zo'n cnc mogelijk maar enkele keren per maand opgestart wordt, vind ik het dan weer jammer om een primawerkende pc onder tijdelijke werkloosheid te moeten zetten terwijl die prima gebruikt kan worden voor ander zaken in en rond de werkplaats.
Ik gebruik een tablet 7"en 10" voor de besturing omdat ik geen plaats heb voor een beeldscherm en een toetsenbord. Gemonteerd op een magneetvoet kan de tablet bij elke machine gezet worden.
De 7" heb ik nieuw gekocht voor €70,-- en de 10" is een afdankertje uit de familie. Met alleen maar windows en het besturingsprogramma geïnstalleerd en het scanned van de C: drive door Windows Defender disabled, is het meer dan snel genoeg voor de besturing. Voor andere taken zijn ze sowieso niet meer bruikbaar.
Dit vind ik toch ook een leuke. Communicatie gaat dan via wifi of zo? Is dat betrouwbaar of sterk af te raden. Slank systeem in ieder geval.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door hfjbuis »

Dit vind ik toch ook een leuke. Communicatie gaat dan via wifi of zo? .
De communicatie tussen de tablet/PC en de controller(s) gaat via WiFi.
Is dat betrouwbaar of sterk af te raden.
Ik krijg de grote draaibank onder USB niet aan de praat, de kleine wel.
Ethernet of WiFi, Ethernet is betrouwbaarder.
Mijn WiFi router staat in het hok, via ethernet verbonden met de rest van het netwerk. Deze WiFi router heeft de grootste signaal sterkte (staat het dichtste bij) en daarmee heb ik "geen" last van de omringende netwerken in de buurt. De afgelopen 10 jaar heeft het betrouwbaar gefunctioneerd.
Gaat er wat mis, dan voorkomt WiFi schade aan de overige apparaten in het netwerk.
Slank systeem in ieder geval.
Inderdaad, minder spullen en veel minder kabels.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door Muis »

Voor wie er wat van vindt.
Bij mij staan drie machines en allen draaien met Edingcnc en met hun eigen besturing pc , bij twee ervan heb ik een eigen ingebouwd ethernet router geplaatst en verbonden met mijn desktop pc waar een tweede ethernet kaart zit en van internet is afgesloten. Mijn derde machine via een extra WiFi router die ook op tweede ethernet op de desktop pc is aangesloten. Ik gebruik de verbindingen alleen om bestanden over te zetten en werk/hobby al jaren zonder echte problemen. Af en tot geeft de WiFi wel eens niet thuis (heeft met opstart volgorde te maken ) maar dan werk een SD kaartje ook nog.

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door hfjbuis »

Geen ethernet of WiFi, maar mijn verdeeltafel werkt met Bluetooth (grblESP32 controller). De afstand tussen de controller en de PC/Tablet is maar een meter en dat werkt bij mij probleemloos.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door Jacala »

Bij mij zitten er 2 netwerkkaarten in de machine en jaren geleden volgens mij ooit ingesteld zoals eding het wil. Maar gezien wij wel updates draaien zal het wel niet meer helemaal 100% goed zijn?

Bij afsluiten wordt soms een windows update gedraaid en dat gaat al jaren goed. De machine zit gewoon aan het internet en dmv van een cloudstation worden alle files gesyncroniseerd.

De afgelopen 6 jaar geen problemen mee gehad
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie