besturingskast retrofitten

Moderator: Moderators

bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

Dit word misschien wel een beetje een uitdaging maar ik ben na dagen van zoeken het zo zat.

ik heb een chinees met een cpu5a en yako stepdrivers voor x en y en voor de z een microstep maar alles werkt alleen als ik de z en de y omwissel.

Het is 1 grote onlogische spaghetti bende in die kast dat ik alles eruit ga halen en anders in wil delen. ander circuit voor de inkomende stroom maken want die overheerst nogal. en ik heb nou niet bepaalt veel ervaring hiermee.

iemand nog tips?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien eerst een foto van het inwendige van die kast plaatsen.
Verder is je verhaal niet heel duidelijk, hoeft ook niet als je vast besloten bent die kast opnieuw te gaan bouwen, maar als je dit raadsel niet op kunt lossen, kun je dan wel een hele nieuwe bedrading aan sluiten?

Wat werkt er niet als je Y en Z niet omwisselt?
En waar wissel je ze om, zodat het wel werkt.

En anders, heb je een schema hoe je het gaat aansluiten, kun je er een maken of zoek anders een schema waar je een leidraad aan hebt.

Tips zijn er vast meer dan genoeg, maar die zullen afhangen van hoe de kast er nu uitziet.
Ik hoop deze week bij een klant onderstaande kast weer op orde te krijgen. :lol:
(ook een perslucht ventielen in de kast is geen goed plan, wanneer de (oliehoudende) ontluchting ook binnen in die kast zit :cry: )
2022-08-08 07_45_24-IMG_20220126_083753.jpg ‎- Foto's.jpg
Wat er verder fout is aan die kast: te klein, geen klemmenstrook, nummertjes op de componenten was ook een stuk handiger geweest.
En waarom eigenlijk? Het werkt zo toch ook? ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door Kjelt »

Waar begin je aan Hugo?
Niet normaal wat een bende.

@TS mensen genoeg die tips kunnen geven maar het begint bij zelf er wat energie en moeite in te stoppen. Oa een of meer fotos en het schema vd bedrading en componenten te tekenen.
Al is het maar iedere component met al zijn aansluitingen (ook niet aangesloten) tekenen dan paar kopietjes maken en iedere draad van en naar aansluiting vd component op de kopietjes trekken voor je hem verwijderd. Een voor een.
Ga je eerst slopen dan gaat die informatie verloren en wordt het alleen maar moeilijker.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door serum »

Ziet er uitzonderlijk strak uit Hugo.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door Portje »

Is die foto nadat je het op orde hebt gebracht Hugo?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 08 aug 2022 08:10 Waar begin je aan Hugo?
Niet normaal wat een bende.
Valt wel mee...
Kijk, genieeen beheersen de chaos. Simpele zielen hebben orde nodig. :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

Zoals die kast op de foto zag het er bij mij ook uit alleen dan met meer roodtinten.. ik heb alle componenten losgehaald en de bedrading zoveel mogelijk intact er uit getrokken. Ik had de 6090 portaalfrees helemaal schoon en weer zuiver in elkaar toen ik de laptop er weer aanhing en alleen de x as bewoog en de y stepper alleen inwendig leek te draaien en de z niks deed. Ik wisselde de stekkers aan de achterzijde om en ineens werkte ze alle 3. De z as is NEMA 17 en de x en y nema 23. Dus liep de x op de driver van de z..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 08 aug 2022 09:21
Kjelt schreef: 08 aug 2022 08:10 Waar begin je aan Hugo?
Niet normaal wat een bende.
Valt wel mee...
Kijk, genieeen beheersen de chaos. Simpele zielen hebben orde nodig. :mrgreen:
Als het nu voorgoed dicht kon, liet ik het zo. :lol:
Maar als er eens een ventiel storing heeft o.i.d. kun je niet eens zien bij welk ventiel het ledje brand, en moet je eerst weer uit gaan pluizen wat waar zit, en je hebt gelijk bagger vette tengels. En dat 380 relais gelijk vooraan waar ik tussendoor moet laveren vind ik ook niet heel prettig.
En ik moet de boel ook een beetje geschikt voor een volgende generatie zien te krijgen. ;-)
Benut de gelegenheid wel om diverse cilinders die op 1 ventiel zitten allemaal van eigen ventielen te voorzien, en zo te maken dat er redelijk makkelijk een nieuwe (uitgebreidere) PLC in gezet kan worden.
Maar er moeten ook nog wat historisch achtergebleven darmen uit die machine, wat motor kabels (rubber wat 150% zwelling vertoond) vervangen, overtollig aangelaste beugeltjes en stripjes er af slijpen, al met al: lekker uitmesten.
(na 30 jaar geen onderhoud en slecht voedsel hebben wij ook last van dicht geslipte aderen)

Terug naar de X en Z-as: je kun toch de step en dir signalen van die 2 drivers verwisselen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 08 aug 2022 09:21 Valt wel mee...
Kijk, genieeen beheersen de chaos. Simpele zielen hebben orde nodig. :mrgreen:
Ja, een genie als in iemand die last heeft van het dunning-kruger effect :mrgreen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door DaBit »

:mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

Is de step dir omwisselen niet exact hetzelfde als de stekker omzetten. De driver had ook een overvoltage waarschuwing zag ik later. Dat ie nog iets deed vond ik al vreemd naderhand want haalde zoveel losse aansluitingen eruit. Snapte echt niks van het probleem want alles wat ik naliep was hetzelfde of kon niet anders dan goedstaan
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

Wat is dit leuk om te doen!!! Spotten jullie iets wat niet kan? Ik leer elke minuut in dit project en het meeste heb ik van dit forum gehaald. Nou nog leren fotos uploaden
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

IMG20220817233536.jpg
IMG20220817233323.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door benkr »

Wat heb je nu nog voor probleem of vraag?
Plaats reactie