post processor Powermill?

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

H.C schreef: 18 jul 2022 00:58 ging eerder voor een foute Y
maar als dit de gcode is van het vorig filmpje...is er iets mis in mach3
gcode is ok
staan B/C op angular in mach ?

one day, one day.. :)

ja , ik zal het morgen nog een keer controleren, maar volgens mijn staat ze op angular...
(misschien stomme vraag, maar wat is het verschil? wat doet mach3 er anders mee dan een liniare as? .. )

Nou ik heb vandaag alles nog een keer uitgelijnt, en gecontroleerd, en daar zat niet veel fout in....
dus ik had hem vandaag nog een keer gefreest, en het zelfde resultaat ? (althans... ik heb hem niet helemaal af gemaakt....maar de cradle ging weer ver door de 0 heen )

maar , wat wel gek was... dat de B-as vergaan was.... dus ik weet zeker dat de cradle (b-as) vlak stond op 0...
en aan het eind van het toolpad, zat er 20 a 30 graden verschil in.... eigenlijk dat wat je zie in het filmpje is hij vergaan....

Dus ik moet even kijken waar dat vandaan komt...?

Ik heb dat stuk vierkant er weer ingezet.... die precies op 0 gezet, met een blokhaak tov de tafel.... en het toen 3600 laten draaien...
en dan komt hij weer met de zelfde kant boven.... en de blokhaak zegt nog steeds dat hij recht staat.... dus de pulsen per graad moet kloppen....


maar ik zal morgen die stappenmotor driver eens controleren... kijken waar de stroom op staat...
en ik denk dat ik die switch van halve stroom eens uitzet....

want die cradle is een raar ding natuurlijk, ik denk dat de motor meer stroom nodig heb om het tegen te houden?
door dat alles uit de midden zit, krijg je toch een soort van hefboom...

viel me ook op trouwens vandaag toen ik alles uitzetten, dat die cradle dan door zijn gewicht terug zakt (logies natuurlijk...)

ik kan er dus nog niet helemaal me vinger op liggen, waarom die as vergaat...
ik heb alles mechanisch nog gecheckt... maar daar kan ik niets aan ontdekken?

Maar werd een beetje te warm in me schuurtje.... Dus morgen ochtend misshien ff kijken....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

H.C schreef: 13 jul 2022 06:55 (en daarna krijg jij een hele bende over u met de vraag naar de postprocessor... :D )
kan ik rijk worden... Ik had het aan een aantal gevraagd, en die rekende 500 tot 2000 dollars
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: post processor Powermill?

Bericht door DaBit »

Swets schreef: 18 jul 2022 17:09 Maar werd een beetje te warm in me schuurtje.... Dus morgen ochtend misshien ff kijken....
Afbeelding

Pff, nou! Maar morgen nog warmer, en woensdag is de tijd op.

(ondertussen lees ik vol interesse mee; ik heb ook nog een zwikje kruisrollagers en servo's liggen)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: post processor Powermill?

Bericht door H.C »

kan ik rijk worden... Ik had het aan een aantal gevraagd, en die rekende 500 tot 2000 dollars
valt mee...10 jaar geleden betaalde je 25000€ voor een 5x post voor een haas. :D

Dit is een gek wereldje, heb het voorbije jaar verschillende cad/cam paketten getest & prijs gevraagd...heb maar bij 1 een qoute gekregen.

Eenmaal je 5x gaat verdubbeld de prijs.

Blijft mij wel verbazen hoe het mogelijk is om deze programmas zo van het net te halen. Bij Autodesk is dat gewoonlijk enkele dagen na release...en ja ze kijken mee hoor... ;)


Terug naar,

Had ook eens problemen met de 4de as (na een tijdje begon het raar te doen)
Bleek dat de motor van de 4de as de puls frequency niet aankon. (lager gezet en opgelost)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

DaBit schreef: 18 jul 2022 22:59 (ondertussen lees ik vol interesse mee; ik heb ook nog een zwikje kruisrollagers en servo's liggen)
Ik heb altijd van die super lange topics... :-) net als toen de doosjes: viewtopic.php?t=10456&hilit=swets+doosjes
of de cable robot: viewtopic.php?t=19160&hilit=swets+kabel

tis wel jammer in die oude topics dat vaak de plaatjes verdwenen zijn.
ik heb net het doosjes 3D verhaal even door gekeken.... en een hoop van die plaatjes had ik nog in me dropbox.... dus heb de linkjes weer ff kloppend gemaakt... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: post processor Powermill?

Bericht door shovel »

En hoe staat het met de post? Heb je nog kunnen vinden waar het probleem zat?

H.C.

Welke pakketten heb je allemaal geprobeerd en prijs op gevraagd?

Wij betalen meen ik rond de 6000 voor een 5 assig post
Het pakket is vrij prijzig maar daar krijg je ook hele goede support voor terug.

Bij powermill betaalde we rond de 9000 euro per licentie per jaar. 5 assig dan. En dan had ik ook nog steeds slechter wordende ondersteuning
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: post processor Powermill?

Bericht door H.C »

post lijkt ok :) er lijkt een probleem in de besturing te zitten, doet niet wat de post zegt .
Welke pakketten heb je allemaal geprobeerd en prijs op gevraagd?
vooral midrange cad/cam zoals bobcad(rhino), zoals vele gebruiken ze de moduleworks plugin...+4500 bovenop het cam paket.
hier be, schakelen velen van mastercam (slechte service) over naar hypermill...die bel je op & geven asap een oplossing...je betaald er ook voor.
Een post bij hypermill...komen gewoon een dagje aan uw machine staan.
Niet echt een fan van, wel al straffe dingen gezien :) .

zelf gebruik ik nu een paket van een obscure bedrijfje gevestigd in cyprus... :)
het f360 sprookje kon niet blijven duren :)
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: post processor Powermill?

Bericht door shovel »

Oké

Wij hebben ook een prijs gehad van Hypermill en demo’s
Alleen belde de vertegenwoordiger pas 3 maanden naar dat ik de offerte had gekregen op wat ik er van vond. Ook vond ik de prijs voor post veel te hoog.

Ik vind nog dat f360 een heel mooi programma is voor het geld waarbij je voor dat geld ook nog ondersteuning kan vragen.
Ik vind ook wel dat je niet kan verwachten dat een programma van dat niveau en wat het allemaal kan altijd gratis blijft

Mastercam vind ik niet echt een overzichtelijk programma
En ik hoorde inderdaad ook over de slechte ondersteuning had
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: post processor Powermill?

Bericht door H.C »

Shovel,
f360, een progr. dat constand update...kan mij moeilijk voorstellen dat een bedrijf met f360 werkt. (ja, absoluut een prachtig progr. :) )
(onlangs bijna een crash op de haas...visi had een update gedaan, naar gewoonte cycle run...lights out...goed dat ik nu en dan (nacht) eens ga kijken...geen koeling...tool af...)

cad/cam: visi/cimatron...moldmaking. Toegegeven cimatron nice/easy...maar de post.. O_o no go @home :)

zw3d = NX clone: cad niet slecht, cam omg way to go :)

NX was de voorbije 2 jaar mijn huis/tuin/keuken cadcam...maar ook hier de 6maand update, vooral de sketcher... A.I...jeezzz :) een sketcher moet doen wat IK wil... :D

Maar goed, ben maar een GreenButtonPusher :)

alleez, hoop dat Swets het in orde krijgt en hier een mooie video post :)
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: post processor Powermill?

Bericht door shovel »

Ik ken toch best wat kleine bedrijven die er erg tevreden mee zijn met F360 (het is ook het meest gebruikte cam systeem heb ik wel eens gelezen in de low budget range)

Ik vind het juist wel fijn de updates om het half jaar omdat je er steeds meer handige tools bij krijgt.
En het klopt dat daar ooit nog wel eens bugs mee komen.
Maar dat heb ik meegemaakt met alle Cam systemen die we hebben op NX na want die hebben we ook nog niet zo lang.
Daarom zeggen ze ook altijd dat je de NC code moet verifiëren en dat doen wij ook met NX
Je kunt de oude sketcher ook gewoon nog aanzetten. Ik vind hem trouwen best fijn de nieuwe sketcher maar het is vooral wennen

Ik hoop inderdaad ook snel een filmpje te zien dat hij het voor mekaar heeft
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

shovel schreef: 24 jul 2022 21:06 En hoe staat het met de post? Heb je nog kunnen vinden waar het probleem zat?

H.C.

Welke pakketten heb je allemaal geprobeerd en prijs op gevraagd?

Wij betalen meen ik rond de 6000 voor een 5 assig post
Het pakket is vrij prijzig maar daar krijg je ook hele goede support voor terug.

Bij powermill betaalde we rond de 9000 euro per licentie per jaar. 5 assig dan. En dan had ik ook nog steeds slechter wordende ondersteuning
ik heb , door drukte op me werk, nog even niet kunnen kijken waar het probleem nu zit...

het lijk er op dat me B-as stappen mis? Ik geloof dat de g-code wel goed is....


en welke pakketen... Fusion heb ik bekeken.... maar ook In in Solid works...

En tja... dat mag ik hier natuurlijk niet vertellen.... maar 6000 kan ik natuurlijk als hobby niet betalen... (meer zal ik er niet over zeggen :-) )

zit eigenlijk te wachten tot er iemand een Cam verhaal in Blender schrijf of zo...

Dat is wel lekker bij de 3D printers... dat al de software gewoon gratis is...
Ik begrijp wel dat het natuurlijk allemaal geld kost... en dat die mensen ook geld willen verdienen...
maar 6000 of 9000 per jaar kan ik natuurlijk niet ophoesten....

Vind het ook jammer dat daar niet meer mogelijkheden in zijn....

Bijvoorbeeld mijn printen maak ik met Diptrace, en heb ik een gratis versie , tot 400 pins... voor mij meer als genoeg...

maar vaak bij de cam pakketten, heb je wel Freeware versie, maar dan kan je niet save-en, of geen g-code generen... of maar 3 assen...
tja dan heb ik er nog niets aan... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

Ik geloof dat ik het gevonden heb...

althans, ik heb vandaag 4 of 5 x dat blokje met die ronde top gedraaid (alleen zonder materiaal in me machine)

maar helemaal aan het einde, staat met cradle nog steeds goed....

dus ik wil morgen weer eens wat met materiaal proberen....

maar ik was net een toolpad aan het maken.... maar in de simulatie gaat het al fout:
Afbeelding

nu denk ik dat het de toolchange positie is, want het gebeurt bij het draaien van de voor naar de achterkant....
weet alleen niet meer waar je dat in stelt...

iemand een tip waar te zoeken.... :-)


en eigenlijk gelijk nog een vraag....

ehhh hoe ga ik dat omschrijven.... tis nu dus dat hij de front , aan de ene kant doet, en dan bij het wisselen naar de back, draait niet alleen de C-as, maar draaid de B as 180 graden....
waarom....?

ooh... ligt natuurlijk aan de workplane?

ga ik eens bekijken...
Laatst gewijzigd door Swets op 06 aug 2022 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: post processor Powermill?

Bericht door shovel »

Gebeurt dit als je het hele programma simuleert?

Want dan komt dat vaak omdat terug trek bewegingen van de Z as niet mee gesimuleerd worden die wel in de code staan door de post processor
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

shovel schreef: 06 aug 2022 22:57 Gebeurt dit als je het hele programma simuleert?

Want dan komt dat vaak omdat terug trek bewegingen van de Z as niet mee gesimuleerd worden die wel in de code staan door de post processor
Ik heb 1 toolpad gemaakt voor de front, tot iets over de helft, en eentje voor de achterkant...
En als ik die 2 dan samen in een NC-progam zet voor een 6mm frees, en ik simuleer dat NC-Program, dan tussen het wisselen van voor naar achter gebeurt het....

kan er wel een fimpje van maken....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie