waarde z as verspringt midden in het programma

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Djodjotje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:05

waarde z as verspringt midden in het programma

Bericht door Djodjotje »

Ik heb al meerder malen een stuk XPS in vorm gefreesd en dat ging altijd goed, tot de laatste twee keer.

Midden in het freeswerk verloopt plotsklaps de Z as een paar millimeter de diepte in en kan ik weer opnieuw beginnen. Het is nu twee maal gebeurd en ik heb de G code doorgelopen en kan niets vinden wat van het ene op het andere moment de Z as van zijn nul punt af laat wijken midden in het programma. Het gaat ook niet langzaam maar het lijkt erop dat het bij een diep stuk gebeurd en dat de Z as niet meer terugkomt in zijn juiste positie.

Misschien vertel ik het een beetje klungelig, maar het is mijn dagelijkse werk niet.

Weet iemand hoe dit kan ?
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: waarde z as verspringt midden in het programma

Bericht door Andre_designer »

MAX acceleration z axe te snel in de configuration van gbrl?? heb ook zoiets gehad in de y-axe. heb de max acceleration naar beneden gegooid en het lijkt nu over te wezen. maar slash waar van nogges ik weet het niet zeker (althans tot heden niet)
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: waarde z as verspringt midden in het programma

Bericht door Goudgele »

Inderdaad te hoge acceleratie, een slippende koppelingop de Z motor, of een freesje wat niet goed vast zit in de houder, waardoor hij naar binnen wordt gedrukt.
Djodjotje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:05

Re: waarde z as verspringt midden in het programma

Bericht door Djodjotje »

Helaas...


als eerste wil ik de software de schuld geven en daarna de PC, maar zelf heb ik het nooit gedaan...!!!! Vast herkenbaar.

De Z as liep altijd als een zonnetje maar nu even niet meer de smering was helemaal plakkerig geworden en dat zat vooral in de diepte, dus bij snelle acties kwam er stappenverlies.... niet altijd maar alleen als hij naar beneden ging en dan snel weer omhoog.

De boel schoongemaakt en evengoed de maximale snelheid verminderd.

Nu even geen probleem meer, gelijk alles maar schoon gemaakt en het juiste smeermiddel besteld.
Plaats reactie