Site 3Dforum tijdelijk dicht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wim62
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 09:36

Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door wim62 »

https://www.3dprintforum.nl
Jammer was altijd een leuk forum met deskundige leden .
Nu maar afwachten wanneer deze weer online gaat .
puffeltje
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2013 22:16

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door puffeltje »

Zeker jammer, al was de sfeer er wel af en toe om te snijden. Maar daar ontkom je vaak niet aan, t'is vaak moeilijk in te schatten hoe een opmerking geplaatst moet worden, of bedoeld is hoe die geplaatst had moeten worden. Hopen dat hij gouw weer in de lucht komt.
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door hardy »

De sfeer was toch wel goed vind ik, opmerkingen die soms verkeerd begrepen worden heb je overal, ik hoop dat het gauw weer gezellig verder gaat daar.
wim62
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 09:36

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door wim62 »

Hij zou wel weer een keer open gaan , anders had je de melding niet meer gezien .
We wachten rustig af .
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door hardy »

Dat tijdelijk duurt toch al wel weer lang vind ik :roll:
wim62
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 09:36

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door wim62 »

Klopt Hardy , het is nu al 4 weken offline .
Ik denk dat de beheerder zelf niet weet wat hij met de site moet gaan doen .
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Rob52 »

Het probleem is, denk ik, dat de beheerder in 2012 enthousiast het 3Dforum heeft opgericht en toen uitermate betrokken was bij het thema 3D-printen. Inmiddels zijn we 10 jaar later en de enige betrokkenheid die de beheerder toont (toonde) is (was) om op autoritaire wijze telkens met het wijsvingertje te schudden en "straffen" uit te delen.

Als je zelf kennelijk niet meer zo betrokken bent bij het onderwerp dan kun je de boel misschien beter overdoen aan iemand die dat wel is of je stelt iemand aan die de moderatortaak op goede wijze kan uitvoeren. Maar dat laatste werkte al lang niet meer aangezien de tijd dat er een moderator (Wim62) actief was, had die nauwelijks of geen bevoegdheden om de functie überhaupt goed uit te kunnen voeren. De beheerder wilde namelijk zelf beslissen of en wanneer er moderatorhandelingen werden verricht. En dat werkt gewoon niet. Je moet vertrouwen hebben in je moderator(s).

Een forum beheren is niet in alle gevallen even gemakkelijk, dat weet ik uit ervaring. Maar als je het als een control freak gaat runnen dan strijk je de gebruikers continu tegen de haren in. Dat wil uiteraard niet zeggen dat er geen regels zouden moeten zijn. Het is alleen maar hoe je die in de praktijk toepast. En daar ging het continu fout. Mensen reageerden niet meer omdat je voor je het wist op de vingers getikt werd of delen van je tekst verwijderd werden, of erger, een ban kreeg. Dat is niet bevorderlijk voor een goede sfeer.

En als je een forum als het 3Dforum runt dan is het gezien de vele nieuwkomers met telkens dezelfde vragen een goede zaak wanneer je dat een beetje in goede banen leidt. Onder andere door subforums met thema's die bij herhaling voorkomen bij nieuwe gebruikers. En een soort van FAQ waar alvast een aantal van de beginnersfouten worden behandeld. En daarnaast is het helemaal niet verkeerd om als beginner de zoekfunctie te raadplegen voordat je een vraag stelt die al tig keer is beantwoord. Helaas is de mening van de beheerder dat het verwijzen naar de zoekfunctie onvriendelijk is. Je tekst werd dan ook verwijderd. Dan kan ik alleen maar antwoorden dat het niet onvriendelijk van ons is maar gewoon luiheid van de nieuwe gebruiker. Met dat soort beleid laat je het dan wel uit je hoofd om nog ergens op te reageren, zoek het dan maar lekker zelf uit .....

En als er dan mensen (in ieder geval eentje) op het forum zitten die telkens weer uit zijn om de grenzen op te zoeken door bijvoorbeeld elke keer weer een bericht te herhalen dat net met dezelfde inhoud is geschreven door iemand anders en dan te doen alsof die persoon iets nieuws heeft te vertellen, dan zou het aardig zijn als daar op werd ingegrepen. Maar dat gebeurde dus niet, met als gevolg een hoop irritatie bij een aantal vaste leden waaronder mijn persoon.

En zoals hierboven al werd geschreven, mensen interpreteren antwoorden soms totaal verkeerd en lezen wat ze willen zien in plaats van te lezen van wat er werkelijk staat. Wat dan weer leidt tot totaal verkeerde conclusies enz., enz. Lezen is een kunst, maar die is niet voor iedereen weggelegd.

Al met al kun je stellen dat als het forum terugkomt zoals het was, het gedoemd is te mislukken. Een goede moderator, met de juiste bevoegdheden, die betrokken is bij het thema en die menselijk en tactisch reageert zou een goede oplossing zijn. Ik zie het alleen nog niet zo ver komen. JP is er gewoon klaar mee en heeft er weinig zin in om er tijd in te steken. Als dat niet zo was dan had hij in de 6 weken die nu voorbij zijn wel iets werkzaams geproduceerd.

En dan heb ik denk ik nog maar een deel van de problemen omschreven.
wim62
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 09:36

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door wim62 »

Ik zie ook niet snel gebeuren dat het 3Dforum weer online gaat , het is net wat je zegt (Rob52) dat JP zelf niet weet hoe hij het in goede lijnen kan beheren .
Ik hebt ook gezien dat hij zijn ander forum (paperpaul) ook al niet meer erg actief is .
Hij wil wel van alles maar hij maakt het niet af .
Het is wel jammer dat het zo gelopen is , er gaat zo een schat van kennis op 3d print gebied verloren .
En dat is jammer want het is een prachtige hobby die niet verloren mag gaan .
Hopelijk komt JP een keer met goed nieuws dat het forum weer een keer online gaat .
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Tonybryden »

Het komt dus eigenlijk hier op neer, dat jp een Jan lul is.
Door deze Jan lul gaat er heel veel kennis verloren, en nog maar niet te spreken van alle moeite wat leden er neer gezet hebben om andere te helpen.
Rob52 is het geen idee voor jou om het 3dforum nieuw leven in te blazen.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Rob52 »

Ik wil het niet zo dramatisch zien. De kennis die op het forum staat (stond) is in veel gevallen ook wel elders te vinden. Alleen is dat niet voor iedereen bereikbaar omdat het meestal in het Engels is.

En het lijkt me ook niet nodig om JP te gaan vervloeken. Hij begon ooit goed maar is denk ik even de draad kwijt. Hopelijk pakt hij die weer op. We zullen het zien. Hij is de eigenaar en als hij de stekker eruit wil trekken gaat niemand hem tegenhouden.

En zelf kan ik natuurlijk een nieuw forum starten, maar dat geeft best aardige verplichtingen als je het goed wilt doen en er veel bezoekers komen. Daarnaast zit er ook een kostenplaatje aan. En het gewoon bijhouden en modereren van een forum is niet zo zeer het probleem. Het up-to-date houden van de phpBB software en het uitbreiden met de nodige plug-ins kan je soms de nodige hoofdbrekens kosten. Misschien dat ik het een keer oppak, maar op dit moment zie ik het even niet zitten. Alternatief zijn er bijna kant-en-klare websites waar je direct een forum kunt starten. Maar daar ben je uiteindelijk niet zo vrij als dat je een domeinnaam registreert en je eigen forum creëert bij een internetprovider.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Sven »

@tonybryden:
Heb je zelf al eens 10 jaar een forum in de lucht gehouden?
Ik vermoed van niet.

Probeer het eens en vertel ons over 10 jaar hoe het je is vergaan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door benkr »

Sven schreef: 20 aug 2022 22:09 @tonybryden:
Heb je zelf al eens 10 jaar een forum in de lucht gehouden?
Ik vermoed van niet.

Probeer het eens en vertel ons over 10 jaar hoe het je is vergaan.
+1
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Tonybryden »

:P
Sven schreef: 20 aug 2022 22:09 @tonybryden:
Heb je zelf al eens 10 jaar een forum in de lucht gehouden?
Ik vermoed van niet.

Probeer het eens en vertel ons over 10 jaar hoe het je is vergaan.
Het was maar een vraag, als ik het wel had gekunnen wie weet.
Daarbij hoef ik jou helemaal niets te vertellen, jij weet alles toch zo goed.
Zul jij ook wel weten hoe een forum werkt.
Daar hoef je mij niet op te wijzen wijsneus.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Site 3Dforum tijdelijk dicht

Bericht door Tonybryden »

Tonybryden schreef: 20 aug 2022 23:32 :P
Sven schreef: 20 aug 2022 22:09 @tonybryden:
Heb je zelf al eens 10 jaar een forum in de lucht gehouden?
Ik vermoed van niet.

Probeer het eens en vertel ons over 10 jaar hoe het je is vergaan.
Het was maar een vraag, als ik het wel had gekunnen wie weet.
Vreemde opmerking sven.
Plaats reactie