Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Ruud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 20:57

Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door Ruud »

Kan iemand me helpen met het vinden van (bij voorkeur digitale) documentatie van een FP3NC met een Dialog 4 besturing ?
Er zitten wat (mooi vergeelde) mappen bij in het Duits maar dat is niet mijn sterkste kant :oops:
Engels of Nederlands heeft de voorkeur maar ook digitaal Duits is al beter (dan kan google helpen met de vertaling)

Ik hoop er wat eenvoudige bewerkingen mee te kunnen doen maar tot nu toe lukt het me nog niet eens om simpele zaken te doen zoals wisselen tussen machine en werkstuk coördinaten of de machine naar "home" te laten gaan...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ruud schreef: 21 jul 2022 15:59 Kan iemand me helpen met het vinden van (bij voorkeur digitale) documentatie van een FP3NC met een Dialog 4 besturing ?
Er zitten wat (mooi vergeelde) mappen bij in het Duits maar dat is niet mijn sterkste kant :oops:
Engels of Nederlands heeft de voorkeur maar ook digitaal Duits is al beter (dan kan google helpen met de vertaling)
dat wordt lastig met spul van voor het www tijdperk

Ik hoop er wat eenvoudige bewerkingen mee te kunnen doen maar tot nu toe lukt het me nog niet eens om simpele zaken te doen zoals wisselen tussen machine en werkstuk coördinaten of de machine naar "home" te laten gaan...
Daar heb je meteen een van de grootste verschillen met andere besturingen.
Deze besturing / machine hoef je niet te refereren, heeft ook geen machine nulpunt in die zin. Bij een machine met hardware eindschakelaars ook niet noodzakelijk.
Dus gewoon je werk uitklokken en nullen. En aan het werk. Bij Deckel gingen ze er destijds van uit dat een goede frezer zelf ook wel begreep dat het bereik niet oneindig was, daar moet je conventioneel nl. ook zelf rekening mee houden.
Als je bij mij om de hoek woont, leg ik je graag uit hoe het werkt.

Machine naar z'n home punt laten lopen kan wel, 16 standen keuze schakelaar op de juiste stand zetten, assen kiezen en start drukken zo ongeveer uit m'n hoofd. Maar je doet eigenlijk niet zo veel met die actie in de praktijk.

Misschien helpt dit alvast in je zoektocht.
2022-07-21 16_48_00-dialog4 uitleg.pdf - Adobe Acrobat Reader DC (64-bit).jpg
2022-07-21 16_48_33-dialog4 uitleg.pdf - Adobe Acrobat Reader DC (64-bit).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 21 jul 2022 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door mher »

Na een snelle zoektocht kwam ik dit tegen, geen idee hoe betrouwbaar het is verder en ze vragen er geld voor. Deel het toch maar even mocht je er wat aan hebben:

https://industrialmanuals.com/deckel-fp ... p-5008.php
Ruud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 20:57

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door Ruud »

Alvast bedankt voor de reacties en de uitleg van de knoppen; geeft me alvast iets houvast!
Niet denken in machinecoordinaten... dat moet ik even laten bezinken :shock:

@mher: die link had ik ook gevonden maar dat lijkt de servicemanual te zijn... ik hoop die nog even niet nodig te hebben :roll:
Ruud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 20:57

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door Ruud »

Zijn er bepaalde knoppen of acties waar ik extra voorzichtig mee moet zijn omdat het erg gemakkelijk enorm mis kan gaan?
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door elvis3 »

Hallo Ruud, ik zal kijken wat ik er nog van heb.
Waar woont de Deckel ergens in de buurt( hoeft niet precies natuurlijk)?.
Gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Ruud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 20:57

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door Ruud »

Hoi Kees, de Deckel is vorig jaar geemigreerd uit Duitsland en woont nu in Uden :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ruud schreef: 21 jul 2022 19:34 Zijn er bepaalde knoppen of acties waar ik extra voorzichtig mee moet zijn omdat het erg gemakkelijk enorm mis kan gaan?
Nee. :lol:
Die machine en besturing is gemaakt om in de gereedschapmakerij gebruikt en aan de machine geprogrammeerd te worden. Alles is er dus op gericht om de gebruiker te behoeden voor bedien fouten.
M3 zul je ook niet vinden S+1000 is voldoende om de spil te starten.
En zo zul je nog heel veel tegenkomen wat niet direct conform de gebruikelijke besturingen zal zijn.
Soms komen dingen onhandig over, maar zijn toch echt goed te onderbouwen, andere zaken zijn heel handig en door veel mensen nooit gebruikt omdat ze nooit de moeite hebben genomen zich er een klein beetje in te verdiepen. (zoals ik veel mensen spreek die beweren dat cruise control niet handig is)
Ruud schreef: 21 jul 2022 19:23 Niet denken in machinecoordinaten... dat moet ik even laten bezinken :shock:
Dus jij denk ook in lengte en breedte graden als je in de auto stapt?
Volgens mij heb ik al een paar jaar ervaring, maar begrijp echt niet wat je met machine coordinaten wilt doen als je enkelstuks maakt, wat je in de gereedschapmakerij toch hoofdzakelijk doet.
Werkstuk nulpunt uitklokken, preset drukken en programma start. Als je perse dat machine nulpunt wilt gebruiken, kan wel, ga ik je pas uitelggen als je alle andere functies van die besturing beheerst.
Als je nu druk zou maken over het gebruik van de M70 functie, dat zou ik wel begrijpen :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ruud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 20:57

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door Ruud »

Hoi Hugo, ik ben een echte beginner met dit soort machines, mijn ervaring met CNC zijn de huis, tuin en keuken 3d printers, lasers en een portaalfrees. Ik heb nu de kans om met iets te spelen dat materiaal kan bewerken waar die andere machines van schrikken als je er mee in de buurt komt 8) . Je bent een goede leraar want na een enkele opmerking realiseer ik me dat al die machines waar ik tot nu toe ervaring mee heb ook niet werkelijk iets aan de machine coordinaten hebben behalve het gemakkelijk maken voor noobs zoals ik die niet echt weten wat ze doen en dus maar uit veiligheid telkens terug naar 0 gaan :roll:

Zou dit het geschikte moment zijn om te vragen of of zo'n M70 een volledige herstart overleefd of dat die zelfs bij beeindiging van het programma al weg is? :roll:
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door assink »

Singer werkzeugmaschinen heeft diverse documentatie van dit spul bij mijn weten, waarschijnlijk ook wel in het engels.
https://www.singer-werkzeugmaschinen.de/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ruud schreef: 21 jul 2022 23:17 Zou dit het geschikte moment zijn om te vragen of of zo'n M70 een volledige herstart overleefd of dat die zelfs bij beeindiging van het programma al weg is? :roll:
:lol: O, die is geloof ik na 7 uitgevoerde regels van het programma al weg. Daar zou ik me in dit stadium absoluut niet druk om maken.

Dus:
Machine hoef je niet te refereren.
Probeer een van de eerste programmeervoorbeelden uit het boek in z'n geheugen te krijgen.
Zet de frees op een plek wat als programma-nulpunt kan dienen, voer een preset uit. (nulpunt vastleggen)
(dat kan zonder frees en materiaal, gewoon ergens in de ruimte)
Zet de %F knop op 0
Druk op cyclus start.
Draai de % knop hoger en verwonder je over de rest.
Als je die basic handelingen werkend hebt, kun je beginnen met je te verdiepen in het programmeren en frezen.

Er kan verder niets weg uit die besturing wat van belang is, maar als er eenmaal ergens hardware het begeeft wordt het wel lastig om het spul nog aan de praat te krijgen, dus dan heb je een heel andere uitdaging.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ruud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 20:57

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door Ruud »

Bedankt voor de geruststelling, ik ga voorzichtig beginnen en laat me verwonderen 8)
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door Michel »

Toevalligerwijs heb ik deze week een FP2A met een contour 3 ,dialoog 4 besturing gekocht
Maar hier zitten alle boeken nog bij
Als je hier wat aan hebt ,wil ik best wel een copie voor je maken .
Ik hoop de machine eind deze week hier te te hebben.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Ruud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 20:57

Re: Deckel FP3NC met Dialog 4 ?

Bericht door Ruud »

Hoi Michel,

Het inscannen van de volledige documentatie is behoorlijk veel werk dus dat wil ik niet van je vragen.
Als de boeken in het Nederlands of Engels zijn klop ik wellicht nog een keertje bij je aan voor een bepaalde pagina als ik in het Duits echt niet begrijp ;-)
Plaats reactie