leadshine dm556 en optimale voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door bylefjild »

Ik heb 4 leadshine drivers en een 48v voeding. Nu lees ik in de handleiding van de leadshines dat 36v optimaal is. Maar op dit forum lees ik regelmatig dat "men" ze (rustig) op 48 v laat lopen, omdat ze kennelijk 50v max aan kunnen. Wat is nu verstandig? Alvast dank voor de beantwoording van deze vraag!
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door Goudgele »

Ik had ze zelf op een 48V voeding zitten. Op een voeding zit vaak een klein draaiknopje waarmee je de spanning wat af kan stellen. Zelf had ik hem terug gedraaid nar 46V voor wat extra marge. Of dat echt nodig is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik verwacht eigenlijk geen problemen met de volle 48V als je hem niet terug kunt draaien.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door Bjornski1976 »

Als het een redelijke voeding is dan zal het wel loslopen.

Het probleem ontstaat bij het afremmen van de motor(en) wat de uitgangsspanning op de voeding kan doen laten oplopen boven de nominale spanning.

Licht voeding zijn hiervoor gevoelig, het zou in jouw geval blijken of ie hier tegen kan. Voor de drivers doet het niet veel uitmaken.

Je kan de spanning wellicht terug draaien zoals in bovenstaande comment ook is aangegeven.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door benkr »

Het is voor een deel de voeding, maar ook de machine waar de motoren op zitten samen met de instellingen, vooral de deceleratie.
Een zware machine (waar dus veel kinetische energie in opgeslagen zit) afremmen zal flink wat energie (via de motoren die als generator gaan werken) terug leveren aan de voeding, de kans is heel aanwezig dat de spanning op dat moment flink oploopt. De meeste goede stappenmotor drivers hebben een beveiliging ingebouwd zitten die bij een Volt of 60 of zo aanspreekt en dan de voedingsaansluitingen achter een zekering kortsluit. Soms overleven enkele componenten dat niet. Die zekering is meestal een weerstand van 0,5 Ohm of zoiets, en de beveiliging is een zgn. Tranzorb die bij deze reactie heel vaak het leven laat omdat die te veel energie heeft geabsorbeerd.
Ik zou de voeding zo laag mogelijk instellen, dat is meestal 5 a 10% onder de nominale waarde. Qua snelheid van de motoren maakt dat vrijwel niets uit maar het is wel zo veilig.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door skillalot »

Hebben op mn vorige werk veel machines gebouwd net 4x nema23 leadshines en later lichuan closed loop steppers, en die werden door een enkele 48V 10A meanwell voeding van stroom voorzien. Nooit de spanning teruggedraaid of iets, en nooit problemen mee gehad. Deze machines draaien elke dag productie, en de eerste is al weer van 2015.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door benkr »

skillalot schreef: 10 jul 2022 22:13 Hebben op mn vorige werk veel machines gebouwd net 4x nema23 leadshines en later lichuan closed loop steppers, en die werden door een enkele 48V 10A meanwell voeding van stroom voorzien. Nooit de spanning teruggedraaid of iets, en nooit problemen mee gehad. Deze machines draaien elke dag productie, en de eerste is al weer van 2015.
In mijn ervaring ligt het aan de keten van gebruikte componenten, samen met de machine en de instellingen.
Mijn BF25 machine kreeg ik met echte originele Leadshine DM556 drivers niet betrouwbaar werkend, op een gegeven moment heb ik er 3 drivers van Stappenmotor.nl in gezet en echt nooit meer een probleem gehad. Met andere machines heb ik nooit een probleem gehad met Leadshine DM556 drivers. Het probleem met mijn machine lag heel waarschijnlijk aan de toch wel forse motoren die ik er op heb gezet, allemaal Nema 42 en 6 Nm exemplaren, niet dat dat moest, maar omdat ik ze had liggen en omdat de machine daar al op voorbereid was, dat had de vorige eigenaar al zo gemaakt.

Ik heb ooit eens een paar drivers van een machine gerepareerd die kapot waren gegaan toen de machine uitstond en de eigenaar de brug flink snel bewoog, dat kan ook zo veel energie opwekken dat je ruim boven de specificaties van de drivers uitkomt en de genoemde beveiliging aanspreekt.

In jouw geval denk ik dat jij best wel heel goed weet hoe je de zaak veilig instelt en ook goede componenten gebruikt waardoor het allemaal wel mee zal vallen, maar ik heb al best veel drivers gerepareerd van mensen die minder geluk hadden.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door skillalot »

Was trouwens een Meanwell DRP-480-48 voeding.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door Goudgele »

Die kun je zo te zien niet terugstellen. Alleen omhoog tot 53V.
Wel heeft hij over-voltage protection tot 54V bij instelling van 48V. Ik zou het wel aandurven met een Meanwell hoor. Stuk zal het niet zomaar gaan.

Edit: Zie nu dat je niet TS bent :lol:
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door bylefjild »

Iedereen bedankt voor de input! Mijn voeding is regelbaar en ik denk dat ik voor de zekerheid begin met 36v. Dan kan ik het altijd nog opvoeren.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door keesfrees »

voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=13397

Overigens, alweer een tijd terug heb ik een Meanwell voeding van 48V naar 42V kunnen terugregelen, dat zegt natuurlijk niets, of dat nog steeds kan, maar toch, ter info.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: leadshine dm556 en optimale voeding

Bericht door benkr »

keesfrees schreef: 11 jul 2022 21:59 voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=13397

Overigens, alweer een tijd terug heb ik een Meanwell voeding van 48V naar 42V kunnen terugregelen, dat zegt natuurlijk niets, of dat nog steeds kan, maar toch, ter info.
Dat heb ik vorige week nog gedaan, maar dat zegt niets over de voeding die skillalot heeft gebruikt.
Volgens de datasheet kan die NIET lager dan 48V worden geregeld.
Plaats reactie