Hoe zouden jullie dit opspannen?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door bartL »

Ik heb hier een klant specifiek onderdeeltje van staal die bewerkt moet worden onder de frees.
Voor een eerder prototype heb ik er al eens 2 gefreesd en dat was vrij bewerkelijk vanwege de meerdere opspanningen, uitklokken etc.
Nu moet ik er weer een paar maken en dacht, ik gooi het hier eens in de groep... wellicht komen jullie met goeie inzichten! :!:

Bij voorkeur zou ik het in 1 opspanning doen met behulp van de vierde as!
Alle suggesties zijn welkom :mrgreen:

Dit is het snijdeel zoals ik het aangeleverd krijg.
Snijdeel.PNG
En zo moet het worden.
eindproduct1.PNG
eindproduct2.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door bartL op 08 jul 2022 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door serum »

Heel scheutig met de info ben je niet. :lol: Gooit het over de buhne en ziet wel wie wat reageert. :mrgreen:

Moet wat 90 graden is ook 90 graden zijn? of is er ruimte voor de radi van een frees? Anders neigt het sterk naar een lastig product om te maken.

Moet je ook wat van de dikte halen?

Als er gewoon radi in de hoeken mag staan en de oplage is <100 dan zou ik die vierde as mooi in het kastje laten staan. Als je op wilt schieten zet je 2 klemmen op de tafel.

Registratie kan op de klemmen zelf met een wegklapbare aanslag en een paar ingemeten parallellen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door bartL »

serum schreef: 08 jul 2022 18:07 Heel scheutig met de info ben je niet. :lol: Gooit het over de buhne en ziet wel wie wat reageert. :mrgreen:
Jij snapt het :P
Het brein wordt creatiever bij minder informatie! :lol:
serum schreef: 08 jul 2022 18:07 Moet wat 90 graden is ook 90 graden zijn? of is er ruimte voor de radi van een frees?
Als er een radius in mocht had ik die wel zo getekend. (Klinkt als een k*t opmerking maar is niet zo bedoeld)

Alles is overigens prima te bewerken hoor, het C-vormige deel wordt al gesneden aangeleverd (zie eerste plaatje) dus daaraan hoef ik niks na te bewerken. De overige vlakken zijn met een rechte frees prima te bereiken.
Peter Bijlholt
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi,
Maak de gaten in alle dingen. Maak en onderplaat met op de plaats van de gaten twee draadeinden met twee moeren. zet de draadeinden vast in de onderplaat. Klok dit uit in de klem. Maak de twee programma's die je nodig bent voor de bewerking. zet de eerste in en daarna kun je de zaak omkeren en het tweede program afwerken, op dezelfde opspanning.
Peter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door hfjbuis »

Ik zie het probleem niet:

Vlak inspannen met de vlakke onderkant (is dan een zijkant) tegen een aanslag.
Vierkant frezen ( 3 kanten) en de 2 gaten

Omdraaien en inspannen op de gefreesde vierkant, dezelfde onderkant tegen dezelfde aanslag.
De rest frezen.

Die ene "offset" na het omdraaien kun je uitrekenen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door andrefc101 »

Zoals Serum dus zegt: gewoon in twee klemmen.
Kan je ook nog met twee offsets werken, G58 en G59 bv.
Kun je de ene frezen terwijl de ander gewisseld wordt.
Doe een M0 tussen de eerste en de tweede, hou je je vingers zelfs ook nog 😉, beide klemmen met een vaste aanslag, wisselen is secondenwerk dan….
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door bartL »

Opspannen plat op de tafel zoals Huub beschrijft is zoals ik de vorige ook gedaan heb. Het lastige is dan dat ik steeds de opspanklemmen om moet zetten.

Opspannen in een machineklem kan wel maar dan heb ik maar 9mm om hem aan beet te houden omdat ik anders de frees er niet uit kan laten lopen. En dat heeft qua bewerking wel de voorkeur.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door hfjbuis »

Motormuis heeft hier zelf klemmen voor gemaakt. Dan kun je stevig opspannen met het onderdeel vlak op de tafel. Het model en formaat van de klemmen kun je aan het werkstuk aanpassen.
viewtopic.php?p=217261#p217261
Als 9 mm inklemmen niet genoeg is, dan vlak op de tafel inklemmen met nog één snelspanner er boven op en de voeding/afname wat omlaag.

Ik dacht dat op een bridgport hoogte geen probleem was :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je moet eigenlijk even met een kleurtje aangeven welke vlakken je nog wilt frezen en welke ruw blijven.
Zoals ik het zie, een zijde vierkant, omdraaien andere zijde. Net als hfjbuis dus, en ik zie het probleem ook niet.
Maar het hangt natuurlijk ook van de toleranties af.
Ik span het meest in de machineklem op, randje van 5 mm. Dat kan natuurlijk een uitdaging worden wanneer de zijkanten gesneden zijn en dus niet mooi strak.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door serum »

5mm is meer dan voldoende om op te klemmen. Ik zou een greep in de grabbelton met opties doen (je weet zelf welke kanten gefreesd moeten worden en kan het beste bepalen hoe je het moet frezen adhv de toleranties) Het werk had al verstuurd en gefactureerd kunnen zijn.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe zouden jullie dit opspannen?

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 09 jul 2022 09:06 Motormuis heeft hier zelf klemmen voor gemaakt....
viewtopic.php?p=217261#p217261
Dat zijn zeker mooie klemmetjes, daar ga ik ook eens over verzinnen. Bedankt voor de tip!
hfjbuis schreef: 09 jul 2022 09:06 Ik dacht dat op een bridgport hoogte geen probleem was :mrgreen:
Inderdaad, daarom heb ik liever een werkstuk van 100mm hoog als 1 van 10mm hoog :mrgreen:
hugo stoutjesdijk schreef: 09 jul 2022 09:11 Je moet eigenlijk even met een kleurtje aangeven welke vlakken je nog wilt frezen en welke ruw blijven.
Bij deze...
Op het tweede plaatje is het voorvlak ook rood omdat ik het geheel van 20mm terug moet brengen naar 18, dit kan uiteraard ook de andere kant zijn waar deze bewerking op gedaan wordt.
eindproduct1.PNG
eindproduct2.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie