Slechte finish op 45° gefreesde kant

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

Ik heb oldham koppelingen gehad en gebruik nu plum koppelingen. De plum koppelingen hebben een hard rubberen inleg die spelings vrij is. De oldham koppelingen vertoonde na een jaar gebruik fractionele speling. Die heb ik nu ingeruild voor fractionele elastiek!
De oldham koppelingen kunnen wel de uitlijningsfouten beter opvangen.

Ik weet niet wat voor pakket hij gebruikt (hij had er meerdere geprobeerd), maar de geposte gcode is OK. De kant wordt met één regel gcode gefreesd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door serum »

Dit soort koppeling heeft mijn voorkeur;

https://nl.aliexpress.com/item/32923775926.html
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

Die heb ik nog niet geprobeerd, wordt eens tijd :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
silva
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door silva »

als ik het goed zie zie ik 2 verschillende frees technieken?
de eerste 2 gefreesd met de onderkant van de frees en de laatste 2 met de zijkant van de frees. misschien tegen de draairichting in frezen.
frees slijt meer maar dan krijg je geen meeloop tekening.
zo zou ik het proberen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

Het probleem doet zich voor bij conventioneel en meelopend frezen. Ook is een van de twee y-as motoren losgekoppeld en zijn de 1200 mm 1610 C5 KO spindels en spindel lagers vervangen. Het patroon veranderd niet als de voeding (450..1800 mm/min) en RPM (3000..12000) in dezelfde verhouding worden gewijzigd. Ook wijzigen van de steps/mm van 80..640 heeft geen invloed. De clearpath servo's zijn opnieuw getuned. De positie van het werkstuk op het bed heeft geen invloed.

Het is blijkbaar een grote zware machine, het portaal weegt alleen al 85 kg. Alles loopt op HG20 rails. Dat portaal is natuurlijk een hoog gewicht dat zou best kunnen resoneren. Maar dan zou ik verwachten dat het probleem op "lage" snelheden minder zou zijn!
Volgens zijn opgave is flex van het portaal maar moeilijk te meten zo gering is het!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het probleem opgelost. De oorzaak was de "dead band with" van de servo die in deze zone de fout niet meer probeert te reduceren (normaal gedrag, doen alle servo's). De bandbreedte was te groot voor de spindels met 10 mm spoed. Zij support afdeling heeft de servo's opnieuw/beter getuned en nu zijn de problemen opgelost. Deze bandbreedte is nu 5 stappen, het minimale van deze servo is 4 (als ik het mij goed herinner.
Het lag dus niet aan het gebruik van 2 servo's op één as. Inmiddels heeft deze persoon een behoorlijk bedrag uitgegeven aan het vervangen van spindels en geleidingen. Ik vindt het knap dat hij is doorgegaan totdat het opgelost was.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 24 okt 2022 23:15 Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het probleem opgelost. De oorzaak was de "dead band with" van de servo die in deze zone de fout niet meer probeert te reduceren (normaal gedrag, doen alle servo's). De bandbreedte was te groot voor de spindels met 10 mm spoed.
Puur uit interesse, zou dit bij een stappenmotor dan niet zijn opgetreden ?
Die heeft geen idee van zijn positie doet alleen (sub)stapjes.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door spikee »

hfjbuis schreef: 24 okt 2022 23:15 Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het probleem opgelost. De oorzaak was de "dead band with" van de servo die in deze zone de fout niet meer probeert te reduceren (normaal gedrag, doen alle servo's). De bandbreedte was te groot voor de spindels met 10 mm spoed. Zij support afdeling heeft de servo's opnieuw/beter getuned en nu zijn de problemen opgelost. Deze bandbreedte is nu 5 stappen, het minimale van deze servo is 4 (als ik het mij goed herinner.
Bandbreedte te klein lijkt me dan?
Delta heeft een leuk gratis diaselect tool voor hun spul. Rolt inertiawaarde e.d. uit. Houden ook rekening met bandbreedte voor hun drives.

Als ik het goed herinner kunnen de betere servo drives een factor 50-200 inertia mismatching aan. De goedkopere JMC's e.d. vaak maar een veel kleinere factor. Wat de directe wiskunde daarachter is dat is voor mij niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp zie je bij te weinig bandbreedte, je niet genoeg gain aan de PI(D) loop kan geven om de target positie bij te benen.

Wel zie je dat er flinke stappen zijn gezet afgelopen jaren. Delta B2 500Khz -> delta B3 3100Khz bandbreedte
Om te zorgen dat bij een gantry de spul goed loopt is niet zo makkelijk. De wat betere CNC controllers (~3k+) kunnen dat vaak wel.

Andere opties is iets als de Delta Asda-M series die multi axis synchronisation aankunnen met 16kHz loop om alles in sync te houden. Ik heb gemerkt dat er maar weinig servo drives zijn in het goedkopere segment die een dergelijke feature hebben. Delta A2 is daarin voor zover ik kan vinden nog de goedkoopste ~300 euro per as-set.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

spikee schreef: 25 okt 2022 13:39 Als ik het goed begrijp zie je bij te weinig bandbreedte, je niet genoeg gain aan de PI(D) loop kan geven om de target positie bij te benen.
Positie fouten kleiner dan de "dead band width" worden niet gecorrigeerd om overmatige bewegingen (resonantie) te voorkomen. In feite bepaalt dit de resolutie van het systeem. Zolang deze maar kleiner is dan de gewenste resolutie, is er geen probleem. Deze "dead band width" staat normaal een flink stuk hoger dan zijn minimum waarde. Bij een spoed van 10 mm kan dat tot een slechte finish leiden als de beweging in meer dan één richting is.
Wel zie je dat er flinke stappen zijn gezet afgelopen jaren. Delta B2 500Khz -> delta B3 3100Khz bandbreedte
Met deze bandbreedte wordt bedoeld hoe snel de servo kan reageren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door spikee »

Duidelijk verhaal
Plaats reactie