PrintNC bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Ik heb een een "echte" vibrometer besteld op amazon. Dan kunnen we eens kijken wat die aangeeft. Neem aan dat er wel e.o.a. gemiddelde berekening in zit o.i.d.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PrintNC bouw

Bericht door serum »

Vind dat je het jezelf moeilijk maakt. Begin eens met een andere houder.

Lastig op deze manier; Kan zijn dat de cilinder nog iets op de drawbar stond (is het een dubbelwerkende cilinder of keert de cilinder automatisch terug)? dat dat het 'schurende lagergeluid' veroorzaakte? Vind dat je het moreel verplicht bent richting de verkoper te melden voordat het hele dispuut/paypal/cc in werking wordt gesteld op onterechte conclusies.

Zonder tool kan het zijn dat je drawbar niet goed centreert; hij heeft toch iets van speling nodig om te kunnen bewegen. Mijn HSD is met een gebalanceerde houder trillingsarmer dan zonder houder.

Ik heb zo op het oog geen vertrouwen in die houder. Dat is nogal een lomp stuk staal.

Aangezien je je prima redt met sensoren en een arduino; knoop er eens een index sensor op en kijk eens of de resonantie verdraait als je de spindel een halve slag tav de houder draait?

Ik heb het idee dat je test hangt op 1 model houder en daar conclusies aan verbindt die potentieel onjuist zijn.

Ik zie een meting met een resonantie op 27hz? dat heeft toch niets meer met het toerental te maken? Je zou een resonantiepiek op de frequentie van het toerental verwachten. Dus op 24000rpm op 400hz.

Onbalans keert elke cycli terug of in een hogere/lagere harmonische ervan, 1:1 gerelateerd aan het toerental. Ook als er een onevenredige loop in een lager zit.

Kijk; hier heb je iets;
Resonanties lijken vooral op ~105hz , 211hz en ~383hz te zitten. Dan hoor en voel je een soort lopende brom op en neer.
Waar je met de spindel bent t.o.v home heeft ook invloed. Bij toeren <10k zit dat nu wel vrij goed. voel je vibratie in de gantry tube maar geen brom die wat op en neer gaat. rest van frame is dan stil. Bij 12-18k toeren heb je meer een lopende brom die even sterker wordt, dan weer wat zachter. Als ik de (audio) metingen kan geloven dan zit dat op ~105hz , 211hz en ~383hz .
Dat is keurig een resonantie en een harmonische. Ik verdenk ECHT als eerste die toolhouder. (heb ik al eerder een tig keer gezegd). Ik heb oneerlijk veel ervaring met verschillende toolhouders en een kritisch oor voor resonanties.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Hoi de cylinder keert vanzelf terug. Verkoper/fabriek heeft zelf ook metingen gedaan in de zelfde opstelling als mij. Komen wel wat lagere getallen uit. Vandaar min of meer dezelfde meter bestellen om te verifieren. Verkoper is hiervan op de hoogte. We gaan het morgen zien.

Ik heb overigens alle zes houders getest. een is iets beter dan de ander. Maar allen afaik niet goed. Verkoper gaf aan dat het wel mogelijk is. en wil deze vervangen. Voor mij is het belangrijkste dat de spindel binnen spec opereert. Zo ja, prima, betere houder. Zo nee geld terug of vervangen.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Het duurt even... maar met het correcte gereedschap is het nu mogelijk geweest om e.e.a. te kwalificeren:
Motor zelf (RPM = 15*freq):
Afbeelding

Ter referentie Makita Rt0700C (geen houder,collet):

Code: Selecteer alles

Snelheid stand, vibratie mm/s
1 0.6mm/s
2 0.9mm/s
3 1.4mm/s
4 2.4 mm/s
5 3.6mm/s
6 5.0mm/s 
1 = 10k rpm
6=30k rpm afaik
Nu de individuele componenten per houder Dit is bij 1200HZ, 18000rpm:
Afbeelding

Houder vibratie bereik 0.4-2.4 mm/s - spead = 6x
Nut vibratie bereik 0.2-4.0 mm/s - spread = 20x

Houders zijn inderdaad niet bepaald super.
Ik heb ook nog wat metingen gedaan met tools er in. 3 verschillende test scenarios, voor wie geinterreseerd is zie link:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Heb deze informatie met verkoper gedeeld. Deze gaat nu een actie doen mbt houders.
Ik moet eens lokaal kijken wat beschikbaar is. Dan kan ik daar ook wat testen mee uitvoeren.

Bij het gebruiken van een dergelijke spindel moet mijn machine nogal wat steviger worden.
Huidige constructie kan eenmaal niet omgaan met de trillingen e.d. wat deze/een dergelijke spindel voortbrengt.
het begin is al gemaakt...

Zal zoiets worden:
Bed = 10mm dik staal,65 hoog als bekisting, daarin diy UHPC ~180kg
Gantry 125x125x5, gevuld met durfill, rails diagonaal, iets minder formaat dan voorheen ~70kg
Risers gemaakt uit staal/durfill combinatie
Z-as gemaakt uit 20-30mm staal, mogelijk eerst een "printnc z-as" er op bouten en dan later volledig custom.
Moet nog bedenken of ik meteen de risers maak of dat ik de Y as van de printnc er op zet (gevuld met durfill) om daarna de cnc te gebruiken om dat verder te upgraden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door spikee op 29 jun 2022 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PrintNC bouw

Bericht door serum »

Heb je 1 houder al eens 90 of 180 graden gedraaid om nogmaals te testen? Ik verdacht die houders sowieso vanaf het eerste uur. De moer: heb je deze getest met een spantang en iets in de spantang?

Anders kan je nog niets testen. Een moer centreert zichzelf namelijk niet zonder voorspanning.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PrintNC bouw

Bericht door Sven »

Met die rails in een diagonale opstelling win je bijna niks maar je voegt een hele hoop gedoe toe. De constructie van de z-as wordt heel complex en Uitlijnen wordt heel, heeeeel ingewikkeld/onmogelijke
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Sven schreef: 30 jun 2022 06:49 Met die rails in een diagonale opstelling win je bijna niks maar je voegt een hele hoop gedoe toe. De constructie van de z-as wordt heel complex en Uitlijnen wordt heel, heeeeel ingewikkeld/onmogelijke
Heb me daar inderdaad op bedacht. een op de voorkant en een op bovenkant (L) is makkelijker.

Net nog een meting gedaan met 90graden draaien van houder (incl tool).

0 graden = 3.2mm/s
~90 graden = 5.2mm/s
~180 graden = 4.7mm/s

vorige keer ook metingen gedaan met tool. Daaruit is te zien dat houder + nut die leeg niet goed balanced is, die doet het ook slecht wanneer er een tool in zit. Tool lijkt niet veel te doen. Dit zijn geen constante hoek o.i.d. (zie eerdere google sheets).

Heb een andere leverancier gevonden die doe houder + nut samen balancen aan G2.5 30000rpm. Incl. testrapport

Andere opties zijn relatief goedkope Iso30 houders met "no wind resistance" design. Piotr heeft daar goede ervaringen mee:
https://www.youtube.com/watch?v=g_tNYUH ... FoxWysocki

Ik moet wel even kijken mbt NBT 30 pullstud en ISO 30 pullstud. Voor zover ik mij kan inlezen zou dat met de juiste pull-stud compatible moeten zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PrintNC bouw

Bericht door serum »

Iso30 houders heb je niet in die uitvoering. Dat zijn iso20 houders. Er staat een aanbieder op Alie die een verkeerde foto gebruikt. Ze zijn minder stabiel dan de reguliere ERxxUM moeren. Je hebt een vingersleutel nodig om de moer los te trekken uit de houder. De moeren zijn relatief iel, er32 is aanbevolen om op 110Nm aan te trekken, van er20 weet ik het zo niet, maar het ligt hoger dan je zou verwachten.

Ik gebruik iso30 er32, er20, sk10 en sk20. (Voor de laatste heb je een spantang nodig met blokkerend naaldlager). Meest praktische en voordelige zijn de iso30 er32's, maar dan met los aangeschafte gebalanceerde moer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PrintNC bouw

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 03 jul 2022 18:27 er32 is aanbevolen om op 110Nm aan te trekken, van er20 weet ik het zo niet, maar het ligt hoger dan je zou verwachten.
Hangt van het type ER en vd diameter van je spantang (dus frees) af.
ER20 varieert tussen de 12 en 80Nm zie tabel.
Ik zet mijn ER20MS met 18Nm vast volgens de tabel. Het is handig om een momentsleutel te gebruiken want zelf zit je er vaak een factor twee a drie naast.

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PrintNC bouw

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 03 jul 2022 22:43
serum schreef: 03 jul 2022 18:27 er32 is aanbevolen om op 110Nm aan te trekken, van er20 weet ik het zo niet, maar het ligt hoger dan je zou verwachten.
Hangt van het type ER en vd diameter van je spantang (dus frees) af.
ER20 varieert tussen de 12 en 80Nm zie tabel.
Ik zet mijn ER20MS met 18Nm vast volgens de tabel. Het is handig om een momentsleutel te gebruiken want zelf zit je er vaak een factor twee a drie naast.

Afbeelding
En het hangt ook flink van het type moer af Wicher.

De draad in de verschillende ER20 moeren varieert ook in pitch en diameter. (ooit in een opwelling van enthousiastme een paar moeren besteld die er 'zo mooi uitzagen').. Ook niet de meest wakkere actie.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Dit is een iso30 met moer die ook gebalanceerd is:
https://a.aliexpress.com/_vtVusG
Incl. Rapport

Dit is z'n no wind design. Zijn maar 2 sellers die dat verkopen in iso30. Deze zouden verkeerde foto gebruiken voor iso30?
https://a.aliexpress.com/_vEj0Uk

Mocht jij een iso30 houder/nut aanbevelen dan hoor ik dat graag!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: PrintNC bouw

Bericht door P1-Engineering »

Voor dat geld kan je er bijna gewoon 1 van Garant bestellen:

https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 93&tId=112

Weet je in ieder geval dat het niet daaraan ligt. Zou niet zoveel tijd steken in no-wind design opname. Dat verschil ga je in de praktijk niet merken.

Denk eerlijk gezegd ook dat de spindel niet echt een goede match is voor de machine, spindel is veel te zwaar voor de stabiliteit van de machine.

Kan je aanraden om dit topic door te nemen betreffende opbouw, uitlijning van een portaal machine:

https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... lit=portal

Betreft de bouw door Stefan Gotteswinter van een Sorotec machine.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: PrintNC bouw

Bericht door diepchess »

Handige tabel Kjelt, ik heb 'm gesaved hier!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: PrintNC bouw

Bericht door diepchess »

spikee schreef: 22 apr 2022 12:22 Als je hem breder maakt dan past een houten plaat er net in de breedte in. Met pinnen zou je dus een volledig plaat formaat kunnen frezen binnen deze machine. Vooralsnog zijn de resultaten er wel ongeacht de minder stabiele constructie d.m.v. de brede X.

Jaar of 6 geleden een FS4MG machine gehad. Op zich prima ding. Wat ik daar vooral tegen kwam is het kleine werkoppervlakte. Toen ik langer in het buitenland zat deze ook verkocht.
Ja daar zit ik ook mee maar dan voor aluminiumbewerking. Vooral mijn huidige cnc's zijn TE TRAAG om aluminium te frezen. Ben hier ook met iets bezig. had recentelijk oud partijtje aluminium (vooral dunne profieletjes) overgenomen. Allemaal zo krom als banaan, maar wel paar honderd kilo ervan. Ook die oudep rofielen van destijds niks is dezefde maat. Ik heb hoekaluminium van 23 x 20 x 2mm en 25 x 22 x 2mm en 23 x 19 x 2 en en en diktes van 2.3, 2.5, 3.2, 4.3mm en alles zo krom als banaan. Tja. Probeer er nu iets in elkaar te prutsen. Zodra iets hier werkt post ik het wel keertje maar zet er geen fortuin op in, want na het vastbouten van vanalles aan elkaar als je dan dag later meet, dan moet het nog steeds recht zijn natuurlijk :)

Ik ga het met er-11 doen overigens.

De runout van fiks wat van die spantangen ben ik niet kapot van, maar die kwamen dan ook bij Ye vandaan. De bezweringen hoe goed ze zouden moeten wezen kunnen dus doorgespoeld worden. Iemand adresje voor betere er-11 collets?
Dus de runout gemeten op de frees (of als je er stukje gladde as instopt). Ik meet standaard de 6mm freesjes want daar doe ik het meeste mee.

Om beetje redelijke doorbuiging te hebben in spikee's gantry CAD is handig niet alleen eigengewicht mee te nemen naast freeskrachten. Een beetje stalen koker zelf is ook al snel 80 kilo op zo'n afstand. Dan kilo of 30 erbij voor huis wat over de Y-as heenbeweegt waar de Z-as inzit. Als je met staal bouwt dan knallen die gewichten omhoog. Zo kwam ik al snel uit op vierkante kokers van aanzienlijke groottes.

Torsie is er simpel uit te halen met 2 plaatjes aan zijkant bouten. Demping - misschien is idee wat dempend materiaal te gebruiken wat ook in huizen gebruikt wordt en die koker er goed mee volstoppen? Weegt niet zoveel en dempt goed en tast sterkte koker niet aan.

Koker vullen met epoxy is dat wel zo'n handig idee? Wordt het ding loodzwaar van (en na afloop mag je 'm weer vlakken).
Plaats reactie