tiny House tekeningen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: tiny House tekeningen

Bericht door benkr »

Tonybryden schreef: 19 nov 2020 11:02 Op mijn frees worden het modelbouw huisjes 😂😂
Dat zijn toch ook Tiny Houses.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tiny House tekeningen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En dan moet alles nog secuur geïsoleerd worden. Lijkt me toch slimmer om iets te verzinnen met prefab geïsoleerde panelen.
Klink natuurlijk leuk, op locatie frezen, ik zie de winst niet zo, een huis bouwen is veel meer dan een frame of schil, ook bij een tiny house.
Ik ben destijds wel een keer op dat almere-oosterwold project geweest. Reuze idyllisch zo aan het eind van een niet Nederlandse (te mooi) zomer. Heb toen al gezegd, ik zou hier eigenlijk een keer in oktober november moeten gaan kijken, na 4 weken regen en storm.

En die tiny houses lenen zich bij uitstek om in de loods gebouwd te worden volgens mij.
En als ik dan zie dat ze op hetzelfde soort frame staan als een sta caravan, denk ik bij mezelf, volgens mij is het gewoon een beetje een alternatief, kreatief model sta caravan.

Dat neemt niet weg dat ik het idee wel leuk vind, maar niet alle leuke ideeën zijn even praktisch. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: tiny House tekeningen

Bericht door assink »

Vind het Avrame concept ook wel leuk.
Is alleen weinig CNC aan, maar je kunt wel gebruik maken van sandwichpanelen voor het dak, en ze hebben eigenlijk geen zijmuren.
Zou dit ook serieus overwegen, als ik niet net in een nieuwbouw huis zat.
Grond om zo'n ding neer te zetten is ook het probleem niet, maar denk dat de wetgeving het grootste probleem zal zijn.
En om iedere avond de boel om te bouwen om te kunnen slapen staat me ook nog niet helemaal aan. Dus helemaal tiny zou ik zelf niet voor gaan.
Wel een normale keuken, en een normaal bed zeg maar :lol:
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: tiny House tekeningen

Bericht door joopbos »

Tijdens een fietsvakantie kwam ik toevallig langs zo een tinyhouseproject in Den Bosch, minitopia.
Wel leuk al die verschillende kleine huisjes.
Als je hobby kleine huisjes bouwen is dan kan je je uitleven. Maar als je kleine huisje klaar is en je wilt aan een hobbt gaan beginnen (CNC bv) dan kom je een paar m2 te kort.

http://www.minitopia.eu/mediapoeldonk/
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tiny House tekeningen

Bericht door Swets »

doet me altijd wel een beetje aan mijn schuurtje denken....
is ook te klein, met veel te veel erin... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tiny House tekeningen

Bericht door keesfrees »

Over sandwichpanelen (blik-PIR-blik) die mag je volgens de voorschriften niet als constructie gebruiken, ik ben (al jaren) bezig om inrichting(en) te maken voor een tiny-house in ontwikkeling, ik heb een prototype van dat huis een keer gezien en de enorme hoeveelheid dikke balken viel me direct op. Reactie van de bouwer, dat moet zo van . . .
Nu bouw(de) ik in mijn schuur al diverse hokjes/huisjes van sandwichpanelen, ik wordt er handig in al zeg ik het zelf en met wat goed geplaatste schroeven kun je het enorm stevig krijgen.
Maar, bij grote overspanning kun en mag je niet vertrouwen op de verbinding van de PIR aan het blik, daar ben ik het zeker mee eens. Maar, daar zijn wel wat slimme dingen op te verzinnen ipv lompe balken.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: tiny House tekeningen

Bericht door assink »

Zijn al die sandwichpaneel bouwsels niet allemaal gigantische kooien van faraday?
Heb bij meerdere gebouwen uit sandwich panelen amper bereik meer met m'n telefoon. Net als woningen geisoleerd met panelen met alu bekleding.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tiny House tekeningen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 24 nov 2020 12:01 Zijn al die sandwichpaneel bouwsels niet allemaal gigantische kooien van faraday?
Heb bij meerdere gebouwen uit sandwich panelen amper bereik meer met m'n telefoon. Net als woningen geisoleerd met panelen met alu bekleding.
Ja, en als je dan ook HR++ beglazing hebt (=metaal coating) komt er nog minder binnen.
Maar tegenwoordig niet meer zo veel last van, of een betere mast in de buurt of G4?
Als ik vroeger bezoek had die geen dekking had was m'n standaard opmerking, 'o, dan zet ik het raam wel even open'. Begrepen ze niets van, maar wel gelijk volle uitslag. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: tiny House tekeningen

Bericht door mjeuring »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 nov 2020 13:49 Als ik vroeger bezoek had die geen dekking had was m'n standaard opmerking, 'o, dan zet ik het raam wel even open'. Begrepen ze niets van, maar wel gelijk volle uitslag. :P
Nadat ik een schuifpui had aangeschaft met triple glas, was de Wifi dekking achter in de tuin compleet weg. En inderdaad, schuifdeur open en het is weer terug. Maar ja, bij 30+ moet tie wel dicht, dus maar een extra AP in het schuurtje geplaatst.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tiny House tekeningen

Bericht door keesfrees »

( ik ga hier maar even op verder met ieders welnemen ? )

Zojuist gezien :
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... niers.html
Daar komt ook Wiki-House in voor : https://wikihousenl.cc
En daar kun je de bestanden zo binnenhalen, tenminste, niet op een heel logische manier, dus ik zet er een hier neer.
Zie maar eens even als je zin hebt, ik heb nog wel wat te vragen, op te merken, te verbeteren aan dit bestand, maar goed.
Wat denken jullie er van ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
anton.dorrestijn
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2021 20:08
Locatie: Steenderen

Re: tiny House tekeningen

Bericht door anton.dorrestijn »

keesfrees schreef: 18 nov 2020 11:50 Even doorgezocht :
https://lessbydesign.org/2013/08/30/pri ... elf-build/
Het WikiHouse principe is geëvolueerd naar via het "Wren" en "Blackbird" naar het "Skylark" systeem. Deze laatste begint heel veel te lijken op het bouwblokken systeem van Facit (van bovenstaande link).

Hier vind je de Skylark bouwblokken: https://www.wikihouse.cc/blocks
en het kan ook nog eens heel snel opgebouwd worden: https://www.youtube.com/shorts/DqHYIEhHCYw

Good stuff 8)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tiny House tekeningen

Bericht door serum »

Ik geloof niet in dit concept. Gepruts met kleine stukjes hout om 1 bouwelement te maken. Ieder onderdeel moet gefreesd worden, je kan prima een CNC met wisselsysteem pakken, maar dan ben je alsnog een minuut of 10 per plaat bezig, dan moet er gemonteerd worden waar je per element ook zeker 25 minuten voor uit kan trekken.

Waar ik meer in zie is een prefab geisoleerde plaat die co2 verantwoord is samengesteld en welke een cm of 25 dik is voor buitenmuren, 10cm voor binnenmuren en in 1 x (of 2 a 3x ook prima) gefreesd kan worden, gaten voor de elektra etc erin frezen en dan met zijboringen de vmvk kabels er direct in. Dan de kozijnen/deurposten erin (die meteen de hele dikte afdekken/beschermen. En dat als prefab neerzetten.

Die losse legoblokken waar je per stuk werk van hebt werken niet. Alleen voor structurele bouw, isoleren doet het al niet.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: tiny House tekeningen

Bericht door pep »

Ja, dan kom je bij SIP panelen. Heb ik m'n huis van gebouwd. OSB-PIR-OSB. Moest voor vergunning nog wel uitgaan van houtskelet voor berekeningen, maar in het buitenland mag al tot 5 verdiepingen hoog gebouwd worden zonder houtskelet met dit materiaal.
Plaats reactie