PrintNC bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PrintNC bouw

Bericht door Kjelt »

Kijk eens bij Teunissen metaalhandel op de hurksestraat.
Geen garantie dat ze het hebben maar ze hebben vrij veel en goede prijzen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PrintNC bouw

Bericht door serum »

Wel een eigenschap van iedere CNC portaal machine; je hebt altijd verschil in stijfheid van de onderlinge assen. De vraag is of je er qua verspaning mee 'wegkomt' zonder dat er nare resonanties optreden. Mijn grote machine heeft een ~300x200 8mm koker voor de brug over een niet ondersteund deel van 1700mm. Onder de lineaire geleiders zitten weer 50x15mm stalen strips gelast/uitgegloeid/nabewerkt. Bij die machine heb ik de resonantie (gelukkig) nog niet teruggevonden. (alleen chatter door gebrek aan stijfheid in de ziel van een lange frees)

Gezien de constructie lijkt mij dat de x beam graag wil torderen als de spindel onderin het werkbereik zwaarder moet verspanen.

De locatie van de lineaire geleiders helpt ook niet mee voor de stijfheid van de as.

Keurig dat je het allemaal zo nameet en test. Grote leerschool voor je. Ik voorspel dat dit niet de enige machine zal zijn die je gaat bouwen. Volgende machine ontwerp je zelf naar eigen inzicht gok ik.

Geen idee waar je woont, maar v/d most heeft hier in de buurt geloof ik wel staal voor redelijke prijzen.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Nog bij teunnissen geweest. Wel een leuke plek! Ga ik zeker nog eens een keer terug voor alu of staal freesdelen. Helaas niet mijn koker.

Rails locatie op de x as pas ik mogelijk nog aan. Eerst even koker vinden.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Ondertussen wel een leuke 125x125x5 koker kunnen scoren. Maar deze moet ik eerst vlakfrezen voordat ik hem kan gebruiken.
Ondertussen ook atc spindeltje binnen 3.5kw , 8polig , 1200hz max. Dat lijkt allemaal te werken naar behoren.

tijdelijke opstelling:
Afbeelding

Wel heb ik last van resonanties in het frame :cry:

Spindel nog lager gemonteerd in de houder en dat hielp al heel wat. (metingen hieronder zijn na deze aanpassing gedaan)
Afbeelding

ook nog even servo's uitgeschakeld aangezien ik dacht dat deze mogelijk mee gingen resoneren.

Wat (geluid) metingen gedaan:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Resonanties lijken vooral op ~105hz , 211hz en ~383hz te zitten. Dan hoor en voel je een soort lopende brom op en neer.
Waar je met de spindel bent t.o.v home heeft ook invloed. Bij toeren <10k zit dat nu wel vrij goed. voel je vibratie in de gantry tube maar geen brom die wat op en neer gaat. rest van frame is dan stil. Bij 12-18k toeren heb je meer een lopende brom die even sterker wordt, dan weer wat zachter. Als ik de (audio) metingen kan geloven dan zit dat op ~105hz , 211hz en ~383hz .

Ik dacht eerst dat er wat met de spindel/houder aan de hand zou zijn. Maar verkoper liet filmpje zien van houder in de spindel met mitutoyo metertje en dat zou (in taper van houder) 4um max. Ik ga dat morgen even checken maar dat lijkt dus wel goed te zijn. Even vergeleken met makita rt0700c maakt de cnc spindel een stuk minder vibraties.

Wat ik wel merk is dat als ik de makita (in alu frees houder) tegen mijn bed duw dat het toch wel echt een klankkast wordt. Tegen de muur b.v. is dit stil.

Ik moet eerst die resonanties oplossen voordat ik echt verder kan. Ik heb nog steeds die zak durfill liggen. Mogelijk moet ik die stap gewoon nemen om zo tot een goed beginpunt te kunnen komen. Dan zou de gantry van ~12 naar 24kg moeten gaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PrintNC bouw

Bericht door serum »

Wat voor houder zit erin? en gebruik je de houder met of zonder spantangmoer? Mijn ervaring met ISO30 houders is dat de houders vaak in orde zijn qua balans, maar de moeren zijn meestal het probleem. Volgens mij is deze spindel BT30. Die houders zijn doorgaans niet al te best gebalanceerd.

Onbalans heeft niets met rondloopnauwkeurigheid te maken. Een excentriek kan perfect in balans zijn en iets met 0,0 runout kan een flinke onbalans hebben. Als je een 3,5kw spindel gaat gebruiken op deze machine zou ik eerst na gaan denken over 4 wagentjes voor de Z as ipv 2. Je hebt weinig stabiliteit.

Je kan met een luidspreker en een scope aardig wat meten qua onbalans. (kwam Niels laatst mee aan, is ook actief op dit forum, zijn gebruikersnaam is mij ontschoten) ..

Eigenlijk is het principe logisch;

https://www.youtube.com/watch?v=hGGJYXjE5s0
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

NBT30 houder met bijbehorende moer.
Het in inderdaad het plan om meer wagens op Z , y en x as te doen. Heb ze al liggen. Gedachte is eerst de boel aan de gang te krijgen, dan alles steviger maken.

Heb hier nog wat accelerometers liggen, zou dat met een micro er op zo kunnen meten als in de video.
Als ik dit soort tools invul dan kom ik toch wel vaak rond de ~115hz die ik zie:
https://amesweb.info/Vibration/Natural- ... Fixed.aspx

Kan eens een modal analysis op fusion gooien, mogelijk komt die nog met leuke inzichten.

heb wel een aantal houders liggen, ik kan eens kijken of dat nog uitmaakt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PrintNC bouw

Bericht door serum »

Zijn die houders gebalanceerd?

Meestal gaat het tot 9krpm wel goed, daarboven wordt lastig.

Een resonantie op staal is eenvoudig te bepalen; klop erop en zet er een RTA naast. Het zal allemaal wel voor 99% zekerheid stroken met de theorie, zo is mijn ervaring met simulaties en resonanties. (o.a. uit de luidsprekerwereld). Als je het bv. voor 3/5e vult met zand, maak je het doder dan wanneer je het helemaal vult met zand. (met een vaste massa heb je weer een nieuwe resonantie, zonder vaste massa heeft het een dempende werking)

Ik weet niet of je je spindel zo hoog mag vastklemmen, (dat half verwijderde stickertje probeert je nog iets te vertellen) omdat je hem daar om de spoel klemt en je waarschijnlijk op een dun bllikje staat te klemmen. Staat meestal op de ronde spindels wel een 'clamping area'.

Probeer het anders eens zonder houder.

Ook op mijn HSD spindel merk ik soms wat resonantie; (onbalans is de som van de getallen) als je dan de houder een kwartslag of een halve slag draait is het een stuk beter. Ik gebruik alleen nog maar gebalanceerde moeren. En ik heb een leverancier gevonden voor goede ISO30 houders, maar ook duurdere houders (zoals CMT) leveren zonder gebalanceerde moeren en balanceren de houders niet. En ze vertrouwen zo op hun productieproces dat het volgens hen resonantievrij is. Volgens mij niet. Goedkope spantangen hebben trouwens ook een enorme bak onbalans. Mijn advies is om alles in het gele doosje niet te gebruiken voor iets anders dan boren op lage toerentallen. Zeker op een instabiele Z as wordt je glashard geconfronteerd met iedere vorm van resonantie. Trillen doet alles wel.

En aan de andere kant zie ik over specifiek die spindels niet al te veel goede verhalen op YT en in de reviews op Alie. Was voor mij een reden om die niet te kopen. Maar jij zult je huiswerk ook gedaan hebben neem ik aan. (ik weet niet zeker of ik de juiste voor ogen heb, dit is toch een ~900 euro kostende spindel)?
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Spindel is zo geklemd op advies van fabrikant Nu zit hij rond de bearing. is onder de lijn van "wat mag".
Ik zal straks eens kijken of ik wat kan meten.

Zijkant van "spindle clamp postition below sticker"is wat omhoog geschoven tijdens montage. Maar heeft hier altijd onder gezeten (per instructies fabrikant). Ik zie op de houders dat er een gat geboord is (op iedere houder andere plek/diepte). Op de moer zelf zie ik dat overigens niet. Is inderdaad een spindel van ~1200 euro. https://www.aliexpress.com/item/1005004000006483.html?

Spreek al een tijd met de fabrikant en via discord nog iemand die er een heeft (maar dan van rattmotor wat een reband van deze is).
Meneer had ook aardig wat filmpjes op youtube dat zag er allemaal netjes uit. Wel werkt deze met een wat steviger frame dan wat ik heb. Waar kom jij die slechte verhalen dan tegen? Ben ik wel benieuwd naar.

Fabrikant denkt dat dit aan de nbt30 houders ligt (hebben zij ook geleverd). Heb ze verteld dat ze het maar oplossen anders gaat de boel in dispute (ali/paypal/cc).
Net een andere houder gemonteerd en naar gevoel is deze beter. Maar dat feitelijk onderbouwen is lastig. Spantangen komen niet uit het "gele" doosje, deze waren toch wel een stuk duurder.

In deze situatie vind ik het ook lastig om te zeggen is dit nu een probleem van de spindel/houder of machine. En natuurlijk hoeveel vibratie is teveel vibratie? Wat ik weet is dat al velen deze machine gebouwd hebben met die goedkope 2P spindels van vevor e.d. Die hebben blijkbaar geen problemen.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Hier b.v wat filmpjes van deze spindel:

https://youtu.be/h3KKi-JqtdM
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PrintNC bouw

Bericht door serum »

Stond destijds een negatieve review over de kwaliteit van de spindel op Alie, die zie ik nu niet meer, en een filmpje op YouTube over een losgelopen drawbar.

Maar dat is op een bepaald moment wel opgelost in de productie neem ik aan.

Als de onbalans in de houder zit dan ben je de resonantie kwijt als je hem zonder houder laat draaien. Makkelijke test.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Vibraties ondertussen gemeten:
6000rpm - 400Hz en dat is nog het gebied waar hij het goed doet
Afbeelding
Ziet er niet zo goed uit. (ADXL335 + https://hackaday.io/project/12109-open- ... m-analyzer (nog hoop aan python code moeten fixen)

Spinde runout was <0.005mm dus das prima
Houders (in de spindle) ~0.026 wat toch wel wat minder is (gezien de spec <0.002 was)
Na het meten van de vibraties ineens raar geluid uit lager, meteen uitgezet. vinger in de conus en voelde dat lager (gebied) warm is/was.
Zit inmiddels in de ali dispute. Mocht dat niet werken dan Paypal en anders nog CC.

ondertussen de tubes met durfill aan het vullen. Leuk spul overigens. Komen nog wel fotos van.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PrintNC bouw

Bericht door serum »

Hoe zijn de resonanties zonder houder?

Lagers mogen best een beetje warm worden. Je weet zeker dat het lager geluid maakt en niet de trekstang oid? Die spindels draaien in de fabriek de nodige rondjes al wel na montage.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Hoi Serum, dit is zonder houder en nog zonder gebluiden van spindle.
Kan inderdaad drawbar zijn. zal die eens cyclem. Volgens millalyzer meneer zou die viberatie toch wel <1mm/s2 moeten zijn. dat is bij mij toch wel wat meer.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: PrintNC bouw

Bericht door spikee »

Na drawbar cycle is geluid weg:Afbeelding

1000Hz, met houder (geen collet,nut):
Afbeelding

1000Hz, zonder houder:
Afbeelding

meetopstelling:
Afbeelding

1000hz geen houder:
Afbeelding
mm/s = accel value in g/(2*pi*frequency)*9.81
afaik zijn die pieken wel best hoog. En moet dat kleiner zijn
Plaats reactie