retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 21 mei 2022 18:02 Zo dat is helemaal super! Ik zie alleen dat de sensoren in de link die je stuurde Unipolar zijn, volgens mij betekend dat dat die alleen op noord of zuid reageren (of praat ik nu onzin?. Het zou dus kunnen dat hij op mijn magneet niet reageert, en die is nu net niet zo eenvoudig te wisselen denk ik :roll:
Misschien maar gewoon proberen en als het niet werkt retour afzender?
Als die het niet doet, dan moet je de magneet omdraaien. Deze HAL sensoren zijn richtingsgevoelig.

Als je de print zelf maakt, dan kun je ook de hal sensor omdraaien. De gevoelige kant is de platte kant. Met een beetje geluk, kun je ook de print in zijn geheel omdraaien. Eventueel voor de zekerheid een pocket in de print maken voor de hal sensor. Dan kun je deze ook als smd monteren.
Gaatjes boren en de sensor op de platte kant buigen kan ook. Boor je dan gaatjes aan 2 kanten, dan kun je de sensor ook andersom buigen en in de andere 3 gaatjes monteren.

Ik heb type 3144, die heeft dezelfde pinout en dezelfde werking.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon even 1 aansluiten en kijken welke kant lekker reageert. Dan weet je hoe je ze op een plaatje moet plakken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Nog even wachten op de kabel om het schijfje met de hall-sensoren af te kunnen maken. Wordt vervolgt...

Ondertussen een kabeldoorvoer gemaakt dwars door het support voor de Nema17 stappenmotor. Dit support is 200mm breed en ik had een 4,5mm boor met een totale lengte van 103mm :|. Eerst ingespannen in de freesbank en vanaf 2 kanten 95mm erin kunnen boren. Vervolgens het ding in de kolomboor gezet om de laatste 5mm van beide kanten erin te boren. 3mm lengte om op te spannen is toch wel wat weinig, vandaar dat ik dat liever onder de kolomboor doe zodat ik er wat meer gevoel bij heb.
Uiteindelijk gelukt en ze zaten nog keurig netjes in lijn ook 8)
Hier een foto op de freesbank.
20220527_100120.jpg
Vervolgens het aluminium tussenstuk aangepast waar de kabel op uitkomt zodat ik hem netjes bij de rest kan voegen. (Op dit deel komt later de kabelrups).
20220527_141527.jpg
Verder had ik ondertussen ook de spindelencoder binnen gekregen.
Hiervoor heb ik een verloopflensje gemaakt om hem op de originele houder te kunnen schroeven.
20220527_095912.jpg
20220527_095917.jpg
En gemonteerd op de machine.
20220527_105011.jpg
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Zojuist nog even snel de schuur in gesneakt (met 3 kinders is dat af en toe best lekker rustig :mrgreen: ) en vast de kamer onderin de as van de tool turret gefreest. Had ook op de draaibank gekunt maar die is niet cnc en het is toch zondag dus niet te hard werken.... 8)
De veer die erin komt moet uiteindelijk het geheel wat omhoog werken. Ik denk -in tegenstelling tot wat ik eerder schreef- dat het haast ook zou lukken zonder die veer omdat de tandjes die de positie uiteindelijk vast zetten een tophoek hebben van +/-90 graden. Als er dus geen trekkracht naar beneden is schuif je die zo van elkaar. Desalniettemin is het voor de slijtage wel beter er zoveel mogelijk druk af te halen.
20220529_174044.jpg
Daarnaast dacht ik "even" de mesa kaart te bestellen.... iets met een koude kermis :evil:
Er lijkt helemaal niets leverbaar. Zowel de 7i76E als 7i76ED als de 7i96E met uitbreiding voor de IO zijn allemaal uitverkocht. Ik ga in eerste instantie maar voor het €12.95 BOB die Hugo adviseerde waarmee ik hopelijk eenvoudig de steppers van de ATC kan gaan bedienen om eea te testen voordat ik het op de machine zet. Intussen heb ik dan wat tijd om te hopen dat de Mesa kaartjes weer leverbaar worden.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Zo... een hoop herrie achter de rug, eindelijk weer even verder met de draaibank.
Allereerst een nieuwe schijf voor de gereedschappositie gemaakt, zoals eerder beschreven was de oude naar de eeuwige jachtvelden en waren de componenten niet meer te krijgen. Gelukkig voor mij had Hugo nog een ander type liggen waarmee ik een nieuwe kon maken en dat ging bijna in 1x goed! :mrgreen:

De aluminium inzetjes komen van de oude versie, het schijfje is geprint en de rest zit aan elkaar gesoldeerd.
20220616_144937.jpg
20220616_144957.jpg
Vervolgens de boel vakkundig waterdicht gemaakt :mrgreen:
20220616_192413.jpg
20220616_192842.jpg
Ondertussen heb ik tevens een oude PC voorzien van Linuxcnc om even een eenvoudige setup te maken waarmee ik de 2 steppers aan kan sturen. Eigenlijk ben ik blij verrast over hoe makkelijk dit ging, zelfs voor een computerleek! De steppers heb ik nu draaiend, ik hoop ze op korte termijn op de support te kunnen testen om eens handmatig een toolchange in te zetten. Zou leuk zijn als dat gaat werken! 8)
Wordt vervolgd....
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

De vrij avonduurtjes van afgelopen week gebruikt om het dwarsupport weer terug in elkaar te zetten.
Hieronder te zien hoe het tool-positie-detectie-schijfje gemonteerd zit bovenop het vaste "tandwiel"
WhatsApp Image 2022-06-24 at 7.39.07 PM (1).jpeg

Helaas stuitte ik in het begin op wat timing issues die ik niet direct thuis kon brengen waardoor ik het geheel wel een keer of 3 weer geheel heb moeten (de)monteren. Desalniettemin blijf ik het toch een bijzonder mooi stukje techniek vinden!
Nadat ik de timing goed had heb ik de steppers aangesloten en een hele simpele g-code geschreven om eens een toolchange te doen.
Blij verrast dat dat toch al redelijk netjes werkt! 8) 8)
WhatsApp Video 2022-06-24 at 7.34.52 PM.mp4
(3.88 MiB) 83 keer gedownload
Waar ik nu nog tegenaan loop is het "probleem" dat bij het terug roteren van de meenemer (in de video het stuk waarbij de turret niet beweegt alvorens hij naar beneden wordt gedrukt) de toolturret ook nog weleens een stukje mee terug wil draaien waardoor hij hem vervolgens in een verkeerde positie vergrendeld. Dit heb ik nu opgelost door de kleine stepper voor de vergrendelhaak nog een zetje te geven waardoor hij hem een beetje klem zet. Hierdoor blijft hij nu mooi staan maar dit lijkt me geen eindoplossing dus daar ga ik nog iets op verzinnen.

Al met al ben ik tevreden met de voortgang!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 24 jun 2022 19:51 Waar ik nu nog tegenaan loop is het "probleem" dat bij het terug roteren van de meenemer (in de video het stuk waarbij de turret niet beweegt alvorens hij naar beneden wordt gedrukt) de toolturret ook nog weleens een stukje mee terug wil draaien waardoor hij hem vervolgens in een verkeerde positie vergrendeld.
Liep het vroeger soms zo stroef dat je daar geen last van had?
Kun je dit niet mechanisch oplossen met een terugloop palletje op de "hirth koppeling"?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 24 jun 2022 20:57 Liep het vroeger soms zo stroef dat je daar geen last van had?
Nee de staat van dit geheel was best wel goed eigenlijk. Daarnaast hangt het er vanaf wat er dan stroef zou lopen. Als het de as van de turret tov het gietijzeren huis zou zijn dan kan het kloppen. Maar als diezelfde as tov de holle aangedreven as (met tandwiel) stroef zou lopen dan wordt dit effect juist nog erger.
Een terugloop palletje in de hirth-joint wordt een moeilijk verhaal aangezien daar nauwelijks ruimte is. Ik zat zelf te denken om iets dergelijks in de aangedreven aanslag te maken. Daar is iets meer ruimte en qua nauwkeurigheid komt het niet zo nauw aangezien de tandjes bij het in elkaar grijpen de boel centreren, dat zie je ook mooi in het filmpje gebeuren.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Ok bovenstaande bleek mijn eigen fout te zijn.... :oops:
De mannen van Hardinge hadden wel degelijk hetzelfde probleem (terugdraaien van de turret) als ik en hadden daar ook de oplossing al voor in de turret geïntegreerd. Echter moet je deze dan wel terug assembleren. :mrgreen:
Om de hirth koppeling zit namelijk een vaste ring op het support geschroefd waar de roterende turret vrij strak omheen draait. Hierin zitten tangentiaal 4 groefjes gefreesd met daarin een veertje met een kogeltje. Nooit beseft dat dit hiervoor zou zijn totdat ik er overna ging denken waar deze eigenlijk voor zouden zijn. Bij CCW draaien kan de kogel weg in de richting van de veer waardoor er vrij gedraaid kan worden. Bij CW draaien willen de kogels uit de baan lopen waardoor ze de diameter groter maken en de boel vast loopt. De veertjes zorgen ervoor dat dit eigenlijk vrijwel direkt gebeurt. Helaas mis ik 2 kogeltjes (zijn in bestelling) maar ik heb het met de 2 andere wel even getest en dit werkt wonderbaarlijk goed! Hier hoef ik zelf dus niks voor te verzinnen. :mrgreen:
WhatsApp Image 2022-07-05 at 7.43.04 PM.jpeg
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door Kjelt »

Mooi werk, knap gemaakt weer 8)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Weer even lekker een middagje gerommeld in de schuur. Het dwarssupport is (eindelijk) af. Althans voor zover mogelijk.
De geleidingen weer terug gemonteerd, alle sensoren getest en de kabels weg gewerkt voor zover mogelijk. Het enige wat nog openstaat is een afscherming voor de motoren maar dat zal een eenvoudig (geprint) kapje worden.
WhatsApp Image 2022-07-16 at 4.58.55 PM.jpeg
Vervolgens nog even gekeken hoe de sensoren op het langssupport nu eigenlijk uitgevoerd zijn. Hiervoor zit een "doosje" op het support met daarin 4 sensoren. 3 daarvan zitten horizontaal gemonteerd en lopen langs magneetjes aan de zijkant van het bed. 2 zullen voor de limits zijn geweest en de derde (op een iets andere hoogte) voor de home positie. Deze zit ongeveer in het midden van het bereik. Vraag me niet hoe dit werkte want m.i. weet de machine bij opstarten dan niet welke kant hij op moest.
De vierde sensor zit verticaal gemonteerd tegen het support. In het support zelf zit een veerbelast kunststof asje met daarin een magneetje (voor de oplettende lezer, iets soortgelijks zit ook in de toolturret) en axiaal een inbusbout die uitsteekt uit het support. Deze zal bedoeld zijn om een crash met het tegencenter te voorkomen. Zie onderste foto, hierop is tevens duidelijk te zien dat mijn gevecht met vliegroest nog niet afgerond is. :mrgreen:
WhatsApp Image 2022-07-16 at 5.29.03 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-16 at 4.58.54 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-16 at 5.29.37 PM.jpeg
De sensoren wil ik eigenlijk gewoon weer op dezelfde manier gaan gebruiken (m.u.v. de home sensor) alleen heeft de kabel naar dit doosje de strijd in een eerder stadium al van een zijkniptang verloren. Heeft iemand een idee of deze AMP "stekkers" iets gangbaars zijn wat ik zelf eenvoudig op een nieuwe kabel kan krimpen? Dat zou wel mijn voorkeur hebben namelijk.
Mocht dit niet zo eenvoudig zijn dan maak ik een verbinding in de aders zelf, maar dit is wel weer wat kwetsbaarder.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik heb moeten zoeken naar de gevraagde connector. Hij zit gemonteerd op het deksel van het doosje en er steekt nog een klein stukje afgeknipte kabel uit!
Als je de connector los maakt en een foto maakt van de connector en de socket, is beter te zien om welk type het gaat.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Beetje karige info van mijn kant, excuus daarvoor.
Ik bedoel de adereindjes welke in het witte AMP blokje gestoken zitten, zie hieronder een paar betere foto's.
De punt gaat van Ø1.5mm naar Ø1.75mm, de verdikking is Ø2.5mm. Volgens zit hij puur op klemming in het vrouwdeel.
Ik heb er verder nog niet echt naar gezocht hoor, maar wellicht herkend iemand ze gelijk!
WhatsApp Image 2022-07-16 at 7.44.36 PM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-07-16 at 7.44.36 PM.jpeg
En nu.. BBQ! :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door benkr »

Ja, ik herken ze wel, die hadden we op mijn werk bakjes vol liggen. Maar helaas kom ik daar eigenlijk nooit meer. Ik weet wel dat ze niet goedkoop zijn en dat je er een speciale krimptang voor nodig hebt, de tang is van het merk Daniels, die tang heeft 4 kleine bekjes die de connectorpen rondom dichtknijpen. Maar je kunt ze ook solderen, wel voorzichtig met de hoeveelheid tin alhoewel ze hier nergens in hoeven te passen, het gaat hier alleen om de pen - bus verbinding.
Ik denk dat ik in jouw geval niet moeilijk zou doen en het draadje gewoon koud op de connector zou solderen, waarom zou je het ooit nog los willen maken.
Plaats reactie