Materialen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerardslokker
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2022 17:20

Materialen

Bericht door Gerardslokker »

Weet iemand waar je deze spullen kont kopen in Nederland?
https://vslot-poland.com/
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Materialen

Bericht door benkr »

Hallo, welkom op dit mooie forum.
Ik denk als binnenkomer dat 1 topic wel voldoende is, 4 keer hetzelfde werkt meer averechts denk ik.
Maak even duidelijk wat je wil, een compleet gebouwde machine óf de onderdelen om zelf zo'n machine te bouwen.
Beide zijn mogelijk, zelfs als je in Nederland blijft is er best wat te koop.
Gerardslokker
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2022 17:20

Re: Materialen

Bericht door Gerardslokker »

Sorry ik ben nieuw hier en was nog niet zo bekend hoe het plaatsen van een bericht moest.
Ja ik zoek losse onderdelen zoals wieltjes V-slot rails en andere onderdelen zoals op de link is te zien.
Ik heb na heel lang zoeken nog steeds geen bedrijf gevonden in Nederland.
heel graag suggesties.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Materialen

Bericht door benkr »

Gerard, geeft niets, je krijgt hier zo veel hulp als je wil, mits je er voor open staat en luistert.
Als ik lees dat je wieltjes en V-slot rails zoekt dan ben je denk ik verkeerd aan het denken, met wieltjes en V-slot rails kun je eigenlijk geen stabiele portaalfrees bouwen.
Lees dit topic een goed door, ik zeg niet dat je deze machine moet gaan nabouwen, die machine is best wel prijzig, maar het is wel een volledig uitgekristalliseerd ontwerp:

/viewtopic.php?f=8&t=13192

Ga eens kijken bij Teunissen metaalhandel in Eindhoven, JVE in Eindhoven, Kelders in Boxmeer, allemaal min of meer schroothandelaren die ook vaak leuke aluminium profielen hebben liggen, evenals KO spindels en meer leuke spulletjes. Het aanbod wisselt steeds er, dus het is geen garantie dat je er ook echt iets gaat vinden, maar de kans is redelijk aanwezig.
Je kunt ook op 2 juli naar de "Brabant meets Utrecht" middag komen, daar ontmoet je dan een aantal mensen die eigenlijk allemaal wel op de een of andere manier een machine zelf hebben gebouwd, ik denk dat je daar heel veel gaat leren.
Lees je vooral goed in en post hier je ideeën, je krijgt dan meer hulp en commentaar dan je lief is, maar trek je van de negatieve dingen gewoon niets aan en blijf gewoon je eigen pad volgen.

Het is ook een heel goed idee om in je profiel aan te geven waar de te bouwen machine gaat wonen, dan kunnen we eventueel nog beter in de juiste richting sturen, adressen in Eindhoven hebben weinig zin als je in Groningen of Den Helder woont.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Materialen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ben, misschien wil Gerard helemaal geen freesbank bouwen maar heeft ie een ander project waar geleidingen met V-wieltjes heel handig zijn. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Materialen

Bericht door Goudgele »

benkr schreef: 21 jun 2022 12:47 Als ik lees dat je wieltjes en V-slot rails zoekt dan ben je denk ik verkeerd aan het denken, met wieltjes en V-slot rails kun je eigenlijk geen stabiele portaalfrees bouwen.
Beetje kort door de bocht weer wat dit betreft. Ik zou eerst eens de eisen in kaart brengen
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Materialen

Bericht door serum »

Goudgele schreef: 21 jun 2022 13:10 Beetje kort door de bocht weer wat dit betreft. Ik zou eerst eens de eisen in kaart brengen
En je eigen opmerking valt in precies dezelfde 'kort door de bocht' categorie Goudgele, alleen dan op sociaal ipv technisch vlak. Niks toevoegen in een topic, alleen maar afgeven op een ander. Dat verdient ook geen schoonheidsprijs.

Ben het met beiden eens; misschien moet er helemaal geen stabiele CNC machine gemaakt worden om stevig mee te verspanen. Mijn persoonlijke mening over v slot lagers is de frictie die je hebt door verschil in omtreksnelheid op het loopvlak. Of hebben ze dat ondertussen opgelost mot geen vlak op vlak beweging van die lagers?

Of misschien moet er stevig verspaand worden, dan is vslot ook niet de eerste oplossing waar ik aan denk voor geleiding.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Materialen

Bericht door benkr »

Hij begint met een plaatje van een portaalfreesmachine, dus de kans is wat mij betreft heel groot dat hij zoiets wil gaan bouwen.
Maar inderdaad, vooraf nadenken over formaat en toepassing is wel zo handig.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Materialen

Bericht door Goudgele »

serum schreef: 21 jun 2022 13:25 En je eigen opmerking valt in precies dezelfde 'kort door de bocht' categorie Goudgele, alleen dan op sociaal ipv technisch vlak. Niks toevoegen in een topic, alleen maar afgeven op een ander. Dat verdient ook geen schoonheidsprijs.
Heb je mss wel gelijk in, Serum. Ik erger me er alleen aan dat het ALTIJD zo gaat wanneer iemand iets anders voorstelt dan lineaire geleiders. Tis maar een lulligheidje natuurlijk. Niet gemeen/persoonlijk bedoeld ofzo.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Materialen

Bericht door serum »

Aan sportiviteit en incasseringsvermogen in ieder geen gebrek. Hulde! Mooi dat je het zo opvat.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Materialen

Bericht door benkr »

Goudgele schreef: 21 jun 2022 14:30 Ik erger me er alleen aan dat het ALTIJD zo gaat wanneer iemand iets anders voorstelt dan lineaire geleiders. Tis maar een lulligheidje natuurlijk. Niet gemeen/persoonlijk bedoeld ofzo.
Als ik voor ruim minder dan 100 Euro (86 Euro om precies te zijn) 2 stuks 20mm geleiders kan kopen incl. 4 wagentjes, en daar ook nog 1 stuks 1605 KO spindel plus 2 los- en 2 vast einde lagerblokken plus 2 askoppelingen en afdekdopjes voor de geleidingen bij, alles met een lengte van 1000 mm. En dat ook nog allemaal netjes verpakt en thuisbezorgd binnen een paar dagen. Gekocht via Amazon, maar ook via Ali zijn deze setjes voor ongeveer het zelfde geld te koop van Vevor.
Waarom zou ik dan nog iets anders willen?
Ja, de kwaliteit zal minder zijn dan een set van 4 keer zo veel geld, maar is het niet goed genoeg voor de meeste toepassingen en niet zeker beter dan de gebruikelijke alternatieven?

Hier de link naar een 800 mm setje:

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B08XK3V47 ... r=8-9&th=1
Plaats reactie