Machine violation 😬

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Machine violation 😬

Bericht door b1078 »

Misschien niet duidelijk te zien, maar ik krijg een STOP bij het laden van een file omdat er op L250 een Z-138.0423 staat en daarbij duidt eding ook in de gcode rechts L250 in het blauw aan die een Z-23.468 toont en niet dat hoge getal. Iemand die raad weet?
20220620_181233.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door b1078 op 20 jun 2022 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Machine violation 🙄

Bericht door Mcgyver »

Het zouden ook machine coordinaten kunnen zijn waar de foutmelding op gegeven word ;-)

Bij de instellingen staan de max travel waardes t.o.v. de home switch, als daar iets niet goed staat, dan denkt de machine dat hij buiten zijn limieten moet gaan treden en dat wil hij niet :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Machine violation 🙄

Bericht door b1078 »

Mcgyver schreef: 20 jun 2022 19:12 Het zouden ook machine coordinaten kunnen zijn waar de foutmelding op gegeven word ;-)

Bij de instellingen staan de max travel waardes t.o.v. de home switch, als daar iets niet goed staat, dan denkt de machine dat hij buiten zijn limieten moet gaan treden en dat wil hij niet :mrgreen:
Had ik ook aan gedacht, maar de eerste file van dit stuk ging tor -25.35 en dan geen foutmelding.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machine violation 😬

Bericht door Kars-cnc »

-25.35 is wel minder diep dan -138.0423. Ik ga er tenminste van uit dat Z- naar beneden is?

Als je de simulatie 3D zet en inzoomt kun je normaal gesproken zien waar de limiet overschreden wordt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine violation 😬

Bericht door Arie Kabaalstra »

b1078 schreef: 20 jun 2022 18:26 Misschien niet duidelijk te zien, maar ik krijg een STOP bij het laden van een file omdat er op L250 een Z-138.0423 staat en daarbij duidt eding ook in de gcode rechts L250 in het blauw aan die een Z-23.468 toont en niet dat hoge getal. Iemand die raad weet?
Een machine LIMIT violation dus...en Ja.. dat zijn MachineCoordinaten. je Werkstukcoordinaten zijn voor de besturing niet belangrijk..
Kars-cnc schreef: 20 jun 2022 22:11 Als je de simulatie 3D zet en inzoomt kun je normaal gesproken zien waar de limiet overschreden wordt.
Als je weet waar je machinenulpunt zit, dan zie je aan de getoonde coordinaten precies waar het misgaat..
Kars-cnc schreef: 20 jun 2022 22:11 Ik ga er tenminste van uit dat Z- naar beneden is?
daar hoef je niet aan te twijfelen.. probeer het maar andersom in te stellen.. succes om er dan een onderdeel uit te halen..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machine violation 😬

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 21 jun 2022 11:08 daar hoef je niet aan te twijfelen.. probeer het maar andersom in te stellen.. succes om er dan een onderdeel uit te halen..
Als je output uit CAD komt wordt dat lastig inderdaad. Maar goed, ik heb hier al een 3D printer voorbij zien komen die op de kop printte dus wie weet wat met een CNC frees nog mogelijk is :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine violation 😬

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 21 jun 2022 13:34 Als je output uit CAD komt wordt dat lastig inderdaad. Maar goed, ik heb hier al een 3D printer voorbij zien komen die op de kop printte dus wie weet wat met een CNC frees nog mogelijk is
in wezen is er van alles mogelijk.. wat ik onlangs wel ontdekte is dat heel veel mensen met een A-as deze wel verkeerd om hebben ingesteld.. dat je dus A+ programmeert, maar de machine A- doet.. omdat ze niet weten hoe die as georienteerd is..
X, Y en Z die zijn wel duidelijk.. Maar de A?...(en dan hebben we het nog niet over een B-as gehad..
in EdingCNC staat het in elk geval wel goed ingesteld..
't idiote is weer wel.. in Alibre Design staat het assenstelsel op zijn kant, als je de boel in vooraanzicht bekijkt.. is X wel normaal.. Y+ is omhoog en Z+ is naar je toe.. eigenlijk moet ik ze eens opbeltelefoneren en ze duidelijk maken dat ze het boelveel fout gedaan hebben.. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine violation 😬

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 21 jun 2022 13:58 't idiote is weer wel.. in Alibre Design staat het assenstelsel op zijn kant, als je de boel in vooraanzicht bekijkt.. is X wel normaal.. Y+ is omhoog en Z+ is naar je toe.. eigenlijk moet ik ze eens opbeltelefoneren en ze duidelijk maken dat ze het boelveel fout gedaan hebben.. :lol:
Dat is omdat je 'tekenvel' vlak voor je licht op het scherm, en dat is XY, moet je je scherm ook maar plat op tafel leggen, is het weer net als papier :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie