Aluminium tips

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Aluminium tips

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Voor het eerst aluminium gefreesd en opzich ging het best goed alleen bleven de spannen in de groef hangen. En die zaten heel erg vast.
Wat voor aluminium is weet ik niet, ik heb een plaatje van 3mm gekregen om daar een 1b huisnummer uit te frezen (contour).
Het zal wel een standaard bouwmarkt aluminium plaatje zijn.

3,175mm upcut 1 snijder
24000 RPM
3 DOC
800mm/min
Geen koeling (dat heb ik niet)

Daarna met wat WD40 geprobeerd en de stofzuiger er bij en dat ging iets beter, maar nog niet prefect.

Iemand tips?
Laatst gewijzigd door remon_v op 19 jun 2022 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium tips

Bericht door Tonybryden »

Hier ook veel proberen en leren.
Welke aluminium soort je gebruikt is wel belangrijk om te weten.
Scherp freesje is een must.
Werkstuk goed opspannen.
Er zijn zoveel zaken wie bepalen of het lekker te frezen is, door veel te oefenen leer je het meeste van.
Zo heb ik altijd met hss frezen gewerkt en nu met vhm, wat een verschil is dat zeg.
1snijder 2snijder 3snijder en ga zo maar door.
Als beginneling zie je door het bos de bomen niet meer😀
Dus mijn tip is veel frezen en lezen hier op het forum , zul je zien dat het steeds een stapje beter gaat.
En soms als je denkt het gaat beter kun je ook zomaar weer een stapje achteruit gaan.
Oefenen baart kunst.
Veel plezier gewenst in deze mooie hobby
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Aluminium tips

Bericht door remon_v »

Tonybryden schreef: 19 jun 2022 11:47 Welke aluminium soort je gebruikt is wel belangrijk om te weten.
Ja dat is zeker handig om te weten ;-) , maar ik heb het niet zelf gekocht en weet niet waar het vandaan komt.
Tonybryden schreef: 19 jun 2022 11:47 Scherp freesje is een must.
Ik heb een nieuw freesje hiervoor gebruikt van Dreanique (van Ali). Dat zijn zo te lezen VHM freesjes
Tonybryden schreef: 19 jun 2022 11:47 Werkstuk goed opspannen.
Dat heb ik gemerkt, de eerste keer ging fout omdat het werkstuk los was gekomen. Had de schilderstape / lijm methode gebruikt, dus zonder taps.
Daarna maar met taps gedaan en dat ging wel goed.
Tonybryden schreef: 19 jun 2022 11:47 Veel plezier gewenst in deze mooie hobby
Dankjewel! 8)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium tips

Bericht door serum »

Bij boteraluminium zonder enige vorm van koeling kan je de DOC prima op 0,5 a 0,7mm zetten.

'even boter kwaliteit alu frezen zonder koeling of luchtstraal' kan je vergeten. Zeker bij 3mm diepte. Kan wel, maar dan moet je ECHT gas geven qua feed. Maar de kans dat je frees dan binnen de korste keren een goed gebonden huwelijk aangaat met het aluminium is dan wel 99,9% aanwezig.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Aluminium tips

Bericht door remon_v »

serum schreef: 19 jun 2022 12:19 Bij boteraluminium zonder enige vorm van koeling kan je de DOC prima op 0,5 a 0,7mm zetten.
Ga ik dat proberen! Dankjewel voor de tip…

Wat ik nu heb gedaan is de roughing pass (0,5mm stock to leave) meerdere keren herhalen om alle chips er uit te krijgen, met veel WD40 en de stofzuiger er bij houden. En dan 0,5mm overhouden. Wanneer de groeven schoon waren daarna de finishing pass.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aluminium tips

Bericht door Kars-cnc »

Als het aluminium plaatmateriaal uit de bouwmarkt is zal het 1050 zijn, dat is echt boter aluminium zoals Serum het noemt. Als het materiaal geanodiseerd is (voor een huisnummer wel wenselijk) is het vrijwel zeker een hardere kwaliteit, maar ik weet zo niet wat het dan zal zijn.

Die Dreanique VHM eensnijders doen het wel prima in aluminium. Ze zijn mooi scherp en, last but not least, niet zo duur 8) Wat wel een zwak punt is van dit soort freesjes is de geringe vrijloop achter de snijkant. Je kunt daardoor niet zo hard gaan want dan schuurt de achterkant tegen het aluminium. Je herkent dat meteen doordat er aluminium aankoekt achter de snijkant. Bij die 800mm/min bij 24000rpm die je noemde zou dat overigens nog ruim goed moeten gaan is mijn ervaring (1/8" freesje).

Smeren met WD40 helpt wel flink is mijn ervaring, maar royaal en meteen vanaf het begin. Dus voordat je freesje al aangekoekt is. Zelf zet ik daar wel een FFP2 mondkapje bij op. WD40 slaat me nogal op de luchtwegen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Aluminium tips

Bericht door remon_v »

Kars-cnc schreef: 19 jun 2022 14:22 Als het aluminium plaatmateriaal uit de bouwmarkt is zal het 1050 zijn, dat is echt boter aluminium zoals Serum het noemt. Als het materiaal geanodiseerd is (voor een huisnummer wel wenselijk) is het vrijwel zeker een hardere kwaliteit, maar ik weet zo niet wat het dan zal zijn.
Het is gewoon 'blanke' aluminium plaat. Zwart geanodiseerd lijkt me inderdaad beter, maar waar kun je dat kopen?
Kars-cnc schreef: 19 jun 2022 14:22 Die Dreanique VHM eensnijders doen het wel prima in aluminium. Ze zijn mooi scherp en, last but not least, niet zo duur Wat wel een zwak punt is van dit soort freesjes is de geringe vrijloop achter de snijkant. Je kunt daardoor niet zo hard gaan want dan schuurt de achterkant tegen het aluminium. Je herkent dat meteen doordat er aluminium aankoekt achter de snijkant. Bij die 800mm/min bij 24000rpm die je noemde zou dat overigens nog ruim goed moeten gaan is mijn ervaring (1/8" freesje).
Dreanique freesjes zijn de enige die ik tot nu toe heb gebruikt en ben er erg tevreden over. dat van de achterkant wist ik niet, goed om te weten? Bij welke freesjes is dat niet het geval (om te vergelijken)?
Kars-cnc schreef: 19 jun 2022 14:22 Smeren met WD40 helpt wel flink is mijn ervaring, maar royaal en meteen vanaf het begin. Dus voordat je freesje al aangekoekt is. Zelf zet ik daar wel een FFP2 mondkapje bij op. WD40 slaat me nogal op de luchtwegen.
Ja dat merkte ik wel, flink veel smeren idd! 8)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Aluminium tips

Bericht door spinningwheels »

remon_v schreef: 19 jun 2022 10:39

Daarna met wat WD40 geprobeerd
WD 40 doet van alles een beetje maar niets goed.
Lampolie in een plantenspuit doet het heel lekker op alu.
In theorie kan ik praktisch alles
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Aluminium tips

Bericht door remon_v »

spinningwheels schreef: 19 jun 2022 16:51 WD 40 doet van alles een beetje maar niets goed.
Lampolie in een plantenspuit doet het heel lekker op alu.
Dankjewel voor de tip!
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Aluminium tips

Bericht door remon_v »

Net even met 0,5mm DOC geprobeerd en dat ging stukken beter! Ook zat er iets los in de Z-as waardoor de machine bij elke 90 graden hoek geen mooie transitie maakte, dat heb ik ook aangepast… best blij met het resultaat nu.

En dan nog bleven de spanen op sommige stukken hangen…
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aluminium tips

Bericht door Sven »

Ik heb gisteren voor het eerst aluminiumsnot gefreest.
Ik hoop dat niet veel vaker te hoeven doen....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Aluminium tips

Bericht door Oscar f1 »

Bij mij lukt het vrij goed,
4 of 5 mm eensnijder 24000 rpm (kress)
1,8mm DOC

De eensnijders die ik gebruik zijn wel van dat hoogglanzende type
10Pcs-3-175-4-5-6-8-10-12mm-Single-Flute-Milling-cutters-for-Aluminum-CNC.jpg_500x500.jpg_.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie