Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door hainjedaf »

Persoonlijk vind ik Eleshop aan de dure kant.
Vooral hun meetapparatuur kan (vb Batronix) goedkoper.

Qua solderen... ik ben heel gelukkig met mijn Pace setje... Is niet echt portable. Maar ik kan er echt alles mee.

Die USB bout TS120 is ook goed op aliexpress te bestellen. Heb er een keer op hacker event mee gesoldeerd. Zeker een aanrader.

Ik kwam laatst een webpagina tegen over een TS120-achtige die met de standaard elementen van Weller/Pace zou moeten kunnen
werken ipv de speciale TS120 punt met 3,5mm stereo jack.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door DaBit »

Mjah, die usb dingen... Ik vind een 50-80W toch wel prettig, dat lukt meestal niet met die usb-dingen. Zelfs al kan de usb-pd voeding het wel. En niks simpelers dan gewoon een barreljack met plus en min
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door hfjbuis »

P1-Engineering schreef: 16 jun 2022 11:07 Gebruik zelf al jaren met grote tevredenheid onderstaande:
https://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation.html
Soldeer er alles mee, van pcb/smd werk tot aan 2.5mm kabels.
Die heb ik ook al een aantal jaren (van eleshop) en ik ben er tevreden over. Als ik naar de prijs kijk, was die toen een flink stuk duurder dan nu.

Ik denk dat de T12 punt sneller opwarmt dan die van het aoyue 936 station, die is toch beduidend korter. De aoyue 936 is ook ESD veilig, die met de T12 punten niet. Dat is toch wel een must als je componenten soldeert.

Als tin gebruik ik 60/40 loodhoudende, die soldeert op een iets lagere temperatuur als de lood vrije. Daar heb ik een tijdje terug een aantal rolletjes van besteld voor het geval ze uitverkocht raken. N.B. SMD gaat met pasta en meestal met het hete lucht soldeer ding.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie