Värnamo R150 retrofitting (project)

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

DaBit schreef: 13 mei 2022 23:36 Niet zozeer return-lijn. Voordeel van differentieel is dat er twee signalen rondom een virtueel nulpunt bewegen. Eentje eronder, eentje erboven is een '1', andersom een '0' , en de rest van de combinaties ongedefinieerd.

Als er eentje +1V doet en de ander +3V, dan zit met virtuele nulpunt op 2V. Doet de ene 5V en de andere 0V dan zit het virtuele nulpunt op 2.5V en werkt alles voor de rest precies hetzelfde.

Een beetje meer of minder signaal is dan dus niet zo belangrijk meer, het gaat er alleen nog om welke groter is dan de andere. En een stoorpuls die allebei de draden een Volt optilt ook niet, want het punt tussen de signalen verschuift mee en de ene blijft groter dan de andere. Er zijn in de EIA422 standaard wel grenzen en limieten gesteld, maar als gebruiker is dat allemaal niet spannend.

Je kunt dus gewoon het A/A* paartje op de dezelfde Mesa aansluiting zetten, idem voor B en eventueel Z. Die bij die lineaal overigens R heet
Verder heb je nog een 5V en GND nodig voor de voeding.
Duidelijk!

Ook had ik ineens een helder moment waarop de OV 0(nul)V is, en niet O(letter o)V is wat ik steeds dacht :roll:

Ik zal nog eens door de mesa handleiding heen gaan om te zien of er een isolated pin voor is, of dat ik deze ook gewoon aan de GND moet hangen

EDIT: Nog een helder moment... Mn eerdere screenshot met die W nummers waren de jumper settings, niet de pin nummers. Heerlijk dit leer process :mrgreen:
Maar ik ga er dan even vanuit dat de 0V pin van de linialen niet in gebruik zullen zijn? Of is dit toch een extra functie nog wat ik ergens aan kan koppelen?
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Tussen het herstel van mn knie operatie door heb ik wat tijd gevonden om een eerste bedradings schema op te stellen. Dat bracht uiteraard weer enkele vragen met zich me.. (de * kabels moet ik nog even dubbel checken met de 3trm2 handleiding omdat die wel eens ongedraaid kunnen zijn geweest op de eerder geposte "leesbare pinout")

Afbeelding

De grootste vraag voor nu zijnde, dat deze 4 kabels ook echt genoeg zijn om een as aan te sturen? Ik zie namelijk nog dingen als tacho en synchronisation op de TRM zitten per as (de tacho komt van de motor af uiteraard, de synchro durf ik nog even niet te zeggen). Heeft LCNC daar verder niks mee te maken dan? Het lijkt me dat door het gebrek aan communicatie tussen de 7i77 en de TRM er nooit 100% zekerheid is dat een as precies doet wat LCNC in gedachte had. De afstand zal hij natuurlijk wel in de gaten kunnen houden via de liniare encoders, maar ik noem even een voorbeeld:

LCNC verwacht nu dat er met x hoeveelheid afgeremd gaat worden en doet dat door de velocity input naar de as te verlagen, maar de TRM zal hierdoor niet precies genoeg gaan afremmen, en dan zien we pas nadat hij zijn target voorbij is geschoten.

Wat mis ik hier?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Dat afremmen en optrekken word 1000x per seconde bijgestuurd. Meestal gaat dat goed, maar jouw specifieke configuratie kan ik weinig zinnigs over zeggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Na wederom een shitload aan medische tegenslagen toch nog wat kunnen doen de afgelopen week. Zal een beter verslag maken met foto's zodra ik tegang heb tot mn laptop.

Voor nu zou ik graag willen weten hoe deze stekkers heten? En waar ik evt vrouwelijke varianten kan vinden. Het idee is de bestaande kabels van de linialen te behouden.

Afbeelding

EDIT: nu valt me meteen het kwartje dat dze stekker te weinig aderen heeft, dus dat idee gaat al van tafel...

Wil wel graag nog weten hoe deze heten omdat een van de endstops deze stekker gebruikt met meer pinnen, welke er een van kapot is
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

We hebben ondertussen de liniare encoder aan de praat gekregen, dus dat is fijn. Al moet ik zeggen dat ik de verwarring soms tussen GND rn 0V (nul volt) erg eng vind. De GND pin op de dison stekker is de enige die niet in gebruik is, terwijl de afscherm mantel direct op de body van de ztekker is gesoldeerd.

Wat is nu het verschil dan tussen de 0V en de (common?)ground pin zoals ik hem kan van mijn hobby tijd van arduinos? Wanneer gebruik je wat, en is het gevaarlijk deze te verwarren met elkaar?

Mn tweede vraag is het verhaal omtrent field power.

Afbeelding

W1 staat in zijn standaard positie, dus ik kan mijn input voltage nemen zoals ik zou willen, maar wat is er zo bijzonder dat ze een jumper optie hebben gegeven, en je dan nog eens 4 losse aftap punten(denk ik) krijgt? Ik zie de toegevoegde waarde van een jumper niet hier.

En als laatste vraag, welke input voltage zou ik hier het beste kunnen gebruiken? Ik ga er even stiekem vanuit dat als de eindstops en relays gestuurd worden met 24v (ik roep even wat), ik hier het beste 24v kan gebruiken?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door Kjelt »

stefandieters schreef: 27 mei 2022 12:46 Wil wel graag nog weten hoe deze heten omdat een van de endstops deze stekker gebruikt met meer pinnen, welke er een van kapot is
Dat zijn 5 polige Din connectoren.
Origineel bedoeld voor audio zijn ze er in meerdere versies:
- schroefdraad vergrendeling of steekvergrendeling of geen vergrendeling (alleen steekbaar), jouw versie heeft schroefdraad.
- 180 of 240 graden, jouw connector is 240 graden.

De contra (vrouwelijk) is dus bv zo eentje:
https://www.tme.eu/nl/details/c091-3375 ... -3375-501/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Deze heeft wel 2 dikkere pinnen lijkt het, dan is het geen regulier DIN
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door Kjelt »

Ja dat is vreemd ?
Stefan, zijn die twee pinnen inderdaad dikker dan de andere drie of is dat een effect van licht en de camera ?
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Ik ga toevallig zometeen die kant op, dan zal ik eens kijken.
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Alle pinnen zijn dezelde diktes, dus het zullen toch standaard DIN stekkers zijn.

Vandaag het een en ander aan progressie geboekt. Beginnende met de nieuwe PC passend maken in de stuurkast. Je zou bijna zeggen dat het zo zou horen, ondanks het gat dat we nog gaan opvullen met een keyboard tray, en eventueel wat macro's?

Afbeelding

De eerste liniaal is geplaatst en zo goed als aangesloten nadat ik hem thuis op de werkbank had getest. Ik zal wat nieuwe 8 aderige kabel en DIN rails connector dingen(?) moeten bestellen, gezien de originele 5 pins linialen over een 7 aderige draad liepen.. zuur...
(idee is om de kabel die aan de liniaal door te trekken tot aan de electra kast dat het dichts bij de computer zit, en daar via een DIN rails connector de overige 3 meter te overbruggen met de nieuwe kabel)

Afbeelding

Om alles zo netjes en origineel mogelijk te houden, hebben we uiteraard de nieuwe shiney kabelhuls via de originele kabeldozen door de machine geloods. Wel her en der wat isolerende tape rondom blote eindstop conntectoren.

Afbeelding

Dus nu even op shopping spree voor de laatste paar dingetjes, en dan kunnen we alles permanent aansluiten... ish...
Ik zit namelijk nog met een paar hele grote vraagtekens. Met name over de spindle control, en alle schakel armatuur waarvan ik al een vermoede heb dat ik voor 70% eruit zal kunnen halen, maar niet zonder een second opinion...

---

Allereerst de spindle controller. Ik vermoed dat we het dan over deze collectie van losse PCBs hebben. Ik heb namelijk de tacho kunnen herleiden naar de 2e PCB in deze stack, en op de voorste PCB zit een zelfde aansluiting als die Servo input (enable pulse +, enable pulse -, set velocity, GND of 0v wat ik nogsteeds een verwarring vind...?). Ik na uren de bedradings schemas te bestuderen kom ik er maar niet wijs uit hoe die losse PCBs samenhangen. Het feit dat ik overal onbekende coderingen tegenkom helpt daar ook niet echt bij helaas...

Afbeelding

Zoals ik er nu over denk, heb ik om het werkend te krijgen alleen een analoge output nodig vanaf de 7i77, naar die eerste PCB waar ik die "servo input" combi zie. Nu zou ik graag dat ik ook feedback krijg van het toerental, dus lijkt het me verstandig om de tacho direct aan de 7i77 te hangen, en hem het rekenwerk laat doen, ipv via die stack aan PCBs. Of zeg ik hier iets vreemds/potentieel gevaarlijks?

---

ten tweede het verhaal omtrent deze mystery box, en alle relays en breakout boards die eronder hangen.

Afbeelding

Mijn huidige vermoede is dat deze mystery box, en de hele computer die onder het originele toetsenbord hing (helaas geen foto van gemaakt), nauw samenwerken als lekker ouderwetse controller. Ik vermoed dan ook dat op deze mystery box de aansluitingen heeft van de 2 traps eindstops. Tot nog toe lijken namelijk alle knoppen en schakelaars op het bedienings paneel eerst via standaard kabels naar deze myestery box te lopen, om vervolgens naar de breakout boards eronder uit te komen, en vanuit daar via een lint kabel weer terug te gaan naar de computer onder het toetsenbord.

Na mij daar even een tijd op scheel te hebben gekeken, begin ik steeds meer de neiging te krijgen dit aan te pakken zoals ik dat heb gedaan met mijn standlone motormanagement project in mn auto. Alles eruit trekken, en stap voor stap alle componenten aansluiten. Maar gezien ik hier te maken heb met een shitload aan relays, breakout board, transformatoren etc.. etc.. durf ik dit nog niet aan vanwege get protentieel grove geweld van deze machine...

Momenteel durf ik met enige zekerheid te zeggen dat de servo besturing redelijk compleet is zodra ik de linialen en eindstops heb aangesloten op de 7i77 (uiteraard het calibreren even daargelaten). Dan blijft er nog over:
- spindle control. Tacho aansluiten op 7i77, en de 4 "servo" pinnen aansluiten op de eerste PCB
- tool clamp. Pnuematische solanoid aansturen vanaf de 7i77 als de mechanische schakelaar is omgezet (en de software matige statements kloppen)

Kijk ik mij tezeer scheel op alle extra meuk die ik nog tegenkom in die kasten? Ik snap dat er geel wat schakelaars etc aanwezig zijn voor het verdelen van de stroom, maar het gaat zich mij nu even om de oude controller zooi waar ik mij op blind zou staren, terwijl ik die er nu al "blindelings" uit zou kunnen trekken zonder teveel ellende achteraf...?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door DaBit »

Een tacho direct op de 7i77 kan via een truukje, maar geeft je geen hele beste resolutie. Of bedoel je stiekum een encoder?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Om nog specifieker te zijn, het toerentalmetertje :p
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: Värnamo R150 retrofitting (project)

Bericht door stefandieters »

Helaas is de eigenaar van deze mooie machines eergisterem overleden. Het is nog maar de vraag of ik alanog de 2e zal krijgen. Dit ligt momenteel bij zijn zoon wie weet van dit technische avontuur.

Word (hopelijk) vervolgd
Plaats reactie