chatter, hoog werkstuk

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Misschien is in stapjes na frezen wel zo slim. Tja, maar bij ruwfrezen denk ik ook aan best wel geweld en of die OSPF dat wel zo fijn vindt? Ik denk dat ik baat heb bij iets dat goed snijdt.
We gaan het zien. Normaal deed ik ook niet van dat dikke spul, maar ik mag nu het een en ander voor iemand frezen en die wil een brede klem.

Groeten, tom.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door DaBit »

TomAndKobus schreef: 15 jun 2022 17:39 Tja, maar bij ruwfrezen denk ik ook aan best wel geweld en of die OSPF dat wel zo fijn vindt?
Laten we het dan maar 'voorfrezen' noemen. Het heeft opzich niks te maken met 'geweld'.
Die ruwfrezen breken vanwege al die tandjes de spanen een stuk kleiner en ze beginnen minder snel beginnen te piepen en kraken. Nadeel is dat het oppervlak natuurlijk niet mooi glad is nadat je zo'n frees gebruikt hebt (2e nadeel is dat de grotere maatjes erg aan de prijs zijn).

Voor iedere klus bestaat optimaal gereedschap. In geval ruwfrees is dat geen noodzaak, maar wel handig als je weet dat er zoiets bestaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

En zo leer je weer een heleboel bij :P
Plaats reactie