Lagers vervangen draaibank

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

gebakdoos
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2020 10:49

Lagers vervangen draaibank

Bericht door gebakdoos »

I wil de hoofdlagers van een draaibank vervangen type 32010 en 32011 voor SKF
heeft het nut om een type P5 lagers te gaan gebruiken bv SKF 32010 X/P5, SKF 32011 X/P5
of is type X/Q ook goed er zit nog wel een prijs verschil op.
Alvast bedankt
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door staandeklok »

Het is te doen gebruikelijk hoog precisie lagers te gebruiken voor een spindel van een draaibank. Afhankelijk van de kwaliteit van de draaibank in zijn geheel kun je daar natuurlijk een bepaalde toegift op doen, maar dan moet je achteraf niet klagen, dat bijvoorbeeld het afsteken van staal minder goed gaat.
Conclusie is dus de duurdere soort te nemen i.p.v. het goedkopere alternatief ( hetgeen voor een spindel dus geen alternatief is)
Rondloop nauwkeurigheid moet nu eenmaal betaald worden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik denk niet dat de rondloopnauwkeurigheid van de lagers invloed heeft op het afsteken.

Ik heb mijn kleine draaibank ooit voorzien van een standaard kwaliteit hoekcontactlagers i.p.v. de oude kogellagers. Afsteken ging op de oude kogellagers net zo goed als op de nieuwe hoekcontact lagers. Nu waren de oude lagers ook niet versleten, ik was alleen nieuwsgierig naar het resultaat.

Of een P5 lager wat toevoegt is maar net wat je van de draaibank verwacht en hoe goed de staat van de rest is. Als geld geen rol speelt, kun je uiteraard voor het allerbeste gaan. Als je met een hoge precisie moet draaien, heb je het echt wel nodig.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door FreesKever »

't ligt er ook aan wat voor draaibank het is en wat voor dingen je er mee wilt doen.
... en ook wat de reden is dat je er aan begon te denken om ze te willen vervangen.

Een paar jaar terug heb ik een HBM draaibank gekocht 320x600 met MK5 in de hoofspindel.
Zoals gebruikelijk 't een en 't ander gelijk verbeterd voordat die *&^%$#@! chinese onderdelen ook andere onderdelen kapot maken, en nu is het een vrij leuk hobby draaibankje.

Een van de onderdelen die ik gemaakt heb was een as met een ring er omheen, en die ring moest gemakkelijk verstelbaar zijn en in elke posite goed te klemmen. Na het draaiwerk paste het voor geen meter. Op sommige posites klemde hij, op andere zat hij los. Dus ik heb die twee op elkaar gelept (heel simpel met wat dunne olie en korrels uit de straalkabine) en tijdens het leppen was goed te zien dat de onderdelen niet rond waren. Een kwartiertje later was ong. 80% van de omtrek rond en dat was goed genoeg voor die toepassing :)
gebakdoos
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2020 10:49

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door gebakdoos »

Gaat om een HBM 320 x 900 DRO Professionele Variabele, Hoofd lagers van deze ligt niet in olie bad. Maar eens gemeerd vanuit fabriek. ook niet na te smeren.spanning op de lagers al strakker en losser gezet, dan nog erger en nog slechter. 450 Toeren dan kan ik beter stopen met draaien.
draaiwerk is, conisch draaien, wals profielen, fiets onderdelen, en draadwerk.
draaibank bij aankoop helemaal schoongemaakt en alles nagelopen. alleen de de hoofdlager niet. en elk half jaar een klein beurtje gegeven buiten het nodige smeerwerk toe.
Het is een hele fijne draaibank ook voor lange draaistukken.
Nu even dus niet :cry:

Het loont om een P5 lager te nemen, ook omdat de lagers slecht smeerbaar zijn. :!:

Gelukkig kan ik nu uitwijken op een oude Ferm draaibank van de buurman.

Alvast bedankt voor het mee denken
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door DaBit »

De P4/P5 lagers kunnen vanwege de gegarandeerde hogere nauwkeurigheid een tikje hogere toerentallen aan en zijn wat stijver.
Bekijk het zo: stel dat 1 deel van het lager net een tikje ovaal is. Dan draagt het lager op minder rollers en is de belasting op de rollers niet gelijk verdeeld. Dat geeft verminderde stijfheid, meer warmteontwikkeling, en een kortere levensduur.

Voor de rondloopnauwkeurigheid, mjah. Meestal is de bijdrage aan de onnauwkeurigheid van andere delen van de hobbydraaibank een orde van grootte hoger dan die van dat lager.

Als je geen P4/P5 centjes hebt dan is de kans heel groot dat je ook best blij bent met de gewone lagers.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
gebakdoos
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2020 10:49

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door gebakdoos »

IK heb net een stukje gekeken op de lagers staan
FAG 32010/P6X
FAG 32011/P6X
Goedkope lagers zijn dit niet
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door FreesKever »

gebakdoos schreef: 27 mei 2022 08:52 draaiwerk is, conisch draaien, wals profielen, fiets onderdelen, en draadwerk.
Als ik dit zo zie dan lijkt het me niet zinvol om er echt nauwkeurige lagers in te zetten.
Mijn eerste reactie was om te adviseren er "standaard" SKF lagers in te zetten , want die ze vermoedelijk al een heel stuk beter dan de "orignele" chinese lagers. Maar mu lees ik dat er nu al FAG in zit. (Of tenminste, dat staat op de lagers. CE betekent daar ook "China Export" en er staat een fabriek die "Germany" heet :)

Wat weet je van de geschiedenis van deze draaibank? Heb je hem zelf nieuw of 2e hands gekocht?
De kegellagers in een draaibank moeten zo groot zijn vanwege holle as waar ze omheen moeten.
Mijn "Koyo_PopularSizes.pdf" geeft een draaggetal van 65kN voor een 32010, dus dan breekt ongeveer de draaibank door voordat het lager kapot gaat. Wat dus overblijft zijn montage fouten, beschadiging tijdens montage, productie fout waardoor lagerschalen niet uitgeleind zijn, vervuiling, enz.

Ik zou ook niet uitsluiten dat er 2e hands lagers in gezet zijn, zelfs als de draaibank "nieuw" uit china komt.

Maar wat het ook is, probeer het te achterhalen als je hem uit elkaar haalt om de lagers te vervangen, om te voorkomen dat je dezelfde fout maakt.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door FreesKever »

FreesKever schreef: 29 mei 2022 21:41
gebakdoos schreef: 27 mei 2022 08:52 draaiwerk is, conisch draaien, wals profielen, fiets onderdelen, en draadwerk.
Als ik dit zo zie dan lijkt het me niet zinvol om er echt nauwkeurige lagers in te zetten.
Mijn eerste reactie was om te adviseren er "standaard" SKF lagers in te zetten , want die ze vermoedelijk al een heel stuk beter dan de "orignele" chinese lagers. Maar mu lees ik dat er nu al FAG in zit. (Of tenminste, dat staat op de lagers. CE betekent daar ook "China Export" en er staat een fabriek die "Germany" heet :)

Wat weet je van de geschiedenis van deze draaibank? Heb je hem zelf nieuw of 2e hands gekocht?
De kegellagers in een draaibank moeten zo groot zijn vanwege holle as waar ze omheen moeten.
Mijn "Koyo_PopularSizes.pdf" geeft een draaggetal van 65kN voor een 32010, dus dan breekt ongeveer de draaibank door voordat het lager kapot gaat. Wat dus overblijft zijn montage fouten, beschadiging tijdens montage, productie fout waardoor lagerschalen niet uitgeleind zijn, vervuiling, mishandeling, enz.

Ik zou ook niet uitsluiten dat er 2e hands lagers in gezet zijn, zelfs als de draaibank "nieuw" uit china komt.

Maar wat het ook is, probeer het te achterhalen als je hem uit elkaar haalt om de lagers te vervangen, om te voorkomen dat je dezelfde fout maakt.
gebakdoos
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2020 10:49

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door gebakdoos »

Lagers er uitgehaald dat ging goed met een rubber hamer rammen. een lager merkte ik gelijk dat het niet helemaal helemaal lekker draaide.
Dus dat is 2000% de oorzaak. ik ga toch voor de Fag of de SKF 32011 X/P5 .

Nu nog lagers vinden met een goede korting.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door keesijp60 »

Mijn bank ligt uit elkaar, hij maakte geluid in de lagers, er zitten hoekkontakt lagers in van type 7008AC.

Aan de 3 klauwplaat kant voel je ook met de hand dat ze niet meer goed zijn, de andere kant is nog wel goed zo op gevoel.

ER zitten 2 verschillende in een van 62 mm x 35 x 15 dik. en de andere 68 x 40 x 15mm dik.

ze moeten worden vervangen ik heb de as er uit ook omdat de flens er af moet en die zit nogal vast.

Ben de gehele bank aan het overhaulen. Nu nog ergens iets vinden welke het bed kunnen slijpen.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door Oscar f1 »

gebakdoos schreef: 07 jun 2022 18:56 Lagers er uitgehaald dat ging goed met een rubber hamer rammen. een lager merkte ik gelijk dat het niet helemaal helemaal lekker draaide.
Dus dat is 2000% de oorzaak. ik ga toch voor de Fag of de SKF 32011 X/P5 .

Nu nog lagers vinden met een goede korting.
Ik ben wel benieuwd hoe de ervaring is met nieuwe lagers......
gebakdoos
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2020 10:49

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door gebakdoos »

Oscar f1 schreef: 14 jan 2024 17:09
gebakdoos schreef: 07 jun 2022 18:56 Lagers er uitgehaald dat ging goed met een rubber hamer rammen. een lager merkte ik gelijk dat het niet helemaal helemaal lekker draaide.
Dus dat is 2000% de oorzaak. ik ga toch voor de Fag of de SKF 32011 X/P5 .

Nu nog lagers vinden met een goede korting.
Ik ben wel benieuwd hoe de ervaring is met nieuwe lagers......
Merkte het meteen, geluid was ook totaal anders, op de as zelf meet ik 0,001verscheel.
ruim 180 draaiuren plezier van gehad.
Alleen heb ik deze weer gesloopt mijn fout, doordat ik het werkstuk moest verwarmen. nadeel van deze draaibank is dat hoofd as/lagers niet meer in olie bak ligt. wat bij mijn oude draaibank wel was. dus sparen voor betere draaibank, of me oude draaibank terug kopen.
Ga eerst een meetpunt voor de temperatuur meter maken zodat ik de lagers kan monitoren.
Nieuwe lagers besteld gelijk maar 2 x ,uit Italie, dit was goedkoper.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Lagers vervangen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Nieuw lagers moet je laten inlopen. Draai onbelast op een laag toerental en verhoog dit stapsgewijs zodat je na een uurtje op het max toerental van de bank zit. Ondertussen voelen of de lagers niet te warm worden en eventueel het toerental terugschroeven.
Bij gebruik zullen nieuwe lagers warm (niet heet) worden. Na verloop van tijd wordt dit minder. Als de lagers helemaal ingelopen zijn, worden ze minder heet en maken ze ook het minste geluid.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie