Carbide boren

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Carbide boren

Bericht door FreesKever »

Volgens mij is aluminium ook metaal.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Carbide boren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FreesKever schreef: 24 mei 2022 09:27 Volgens mij is aluminium ook metaal.
Daar heb je wel een punt, maar het was vanaf het begin wel duidelijk dat het om staal ging. ;-) (al zouden bankschroefbekken best van aluminium mogen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Carbide boren

Bericht door FreesKever »

Vanaf het begin?
hugo stoutjesdijk schreef: 23 mei 2022 13:00 Maar definieer eerst : "gehard metaal" ik lees dat nergens terug, en hoe hard is het materiaal waar je in wilt boren.
Maar die bankscrhoefbekken had ik inderdaad overheen gelezen...

-------- 8<----------- 8<----------- 8<----------- 8<----------- 8<---

Voor gehard staal wil je het liefst CBN gebruiken.

Boren is altijd een bewerking die "niet echt lekker verspaant", en ik zou wat verder kijken dan alleen boren.
Ik weet niet wat voor gereedschap je nog meer tot je beschikking hebt.
Met een CNC frees (of "ouderwets" met draaitafel) kan je het gat in etappes groter frezen.

Als je een draaibank tot je beschikking hebt met vierklauw of opspanplaat kun je hem uit draaien met een CBN bijtel.

Ik weet 't, 't is geen rechtstreeks antwoord, ik heb geen ervaring met die Diager boren.

Edit:
Foutje: QBN -> CBN (Cubic Boron Nitride)
https://en.wikipedia.org/wiki/Boron_nit ... on_nitride
Laatst gewijzigd door FreesKever op 24 mei 2022 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
nico
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Carbide boren

Bericht door nico »

wat bedoel je met een QBN bijtel.
M.V.G. nico
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Carbide boren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

nico schreef: 24 mei 2022 10:46 wat bedoel je met een QBN bijtel.
M.V.G. nico
Is van na jouw tijd Nico. ;-)
Ik denk dat ie CBN bedoelt.
​Polykristallijn kubisch boronnitride, CBN, is een snijgereedschapmateriaal met uitstekende warmtehardheid welke gebruikt kan worden bij zeer hoge snijsnelheden. Het kent ook een goede taaiheid en weerstand tegen thermische schokken.
Beetje over de top voor 2 gaten misschien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Carbide boren

Bericht door tuonov4 »

ik denk dat het toch een dremeltje wordt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Carbide boren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tuonov4 schreef: 24 mei 2022 12:06 ik denk dat het toch een dremeltje wordt.
maar we hebben wel lekker weer een topic gevuld :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Carbide boren

Bericht door Grafjan »

Met die steenboor is ook een redelijk idee toch. Je zal hem misschien een paar keer moeten slijpen, maar het kost geen drol. Op mijn werk deden ze dat vroeger regelmatig. In zo’n boor is een hard metalen punt gesoldeerd die moet je dan snijdend slijpen zoals eerder gezegd. Zo’n bek zal toch niet zo heel hard zijn? Je moet de boor niet te hard laten draaien.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
polly
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2015 15:35

Re: Carbide boren

Bericht door polly »

Hallo allemaal,

Bedankt voor het meedenken, ik ga voor de HSS boor van Phantom met hardmetalen snijplaten.
Is nog enigszins te betalen, die Diager boren van marktplaats heb ik toch geen goed gevoel over.
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Carbide boren

Bericht door vox67 »

Laat je het resultaat nog zien/horen, ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Carbide boren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Grafjan schreef: 25 mei 2022 13:14 Met die steenboor is ook een redelijk idee toch. Je zal hem misschien een paar keer moeten slijpen, maar het kost geen drol. Op mijn werk deden ze dat vroeger regelmatig. In zo’n boor is een hard metalen punt gesoldeerd die moet je dan snijdend slijpen zoals eerder gezegd. Zo’n bek zal toch niet zo heel hard zijn? Je moet de boor niet te hard laten draaien.
Steenboortjes om in gehard staal te boren?.. Geen probleem.. dat heb ik ook vaak genoeg toegepast.. rustig toerental, druppie snijolie op't koppie..
Ik sleep ze eigenlijk gewoon "conventioneel", dus in de borenslijper een gewone punt eraan.. en dan.. verjongen.. niet aan de achterkant, maar aan de voorkant.. dus eigenlijk de snijkant tot 't hart wegslijpen (een 4vlakspunt als het ware.. maar dan aan de voorkant).. voor gehard staal gaat dat prima met een negatieve snijhoek..
de diameter van je gat.. dat is met een steenboortje echter wel een onbekende factor..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Carbide boren

Bericht door DaBit »

Dat lijkt me nou juist net een van de essentiele eigenschappen van een geboord gat, de diameter :lol:
Is de locatie wel redelijk strak, of wiebelt zo'n geslepen steenboor een beetje om de locatie heen voordat-ie pakt?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Carbide boren

Bericht door serum »

Dat is het nadeel van zo'n slappe ziel. Lijkt mij sterk afhankelijk van de geometrie. Bij de metaalboren zit er geen punt aan, maar een vlak waarmee hij moet centreren (eigenlijk een garantie waarom ze zoeken) Ik gebruik houtboren met een carbide punt, die dingen hebben een uitstekende centreerpunt/doorn en negatief geslepen vleugeltjes om uitbreken in melamine/hpl te voorkomen. In staal houdt zo'n punt geen stand.
Plaats reactie