BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

ik denk dat ik weet waarom er een dip zit in het midden van de geleidingen; het materiaal werd warm tijdens het slijpen (of is warm geslepen). wanneer het materiaal vervolgens afkoelt krimpt trekt het een beetje krom. k heb 't overigens nog een keer gemeten want ik heb 0.01 mm fühlerband gekocht. de dip is kleiner dan 0.01 mm (probably in de orde van 0.005 mm) dus ik hoef daar nu zeker weten geen moeite in steken

anyway niet echt veel voortgang geboekt de laatste tijd

ik heb gaten gemaakt voor de y-axis extension angle brackets en ze tijdelijk gemonteerd. 't was een ramp om voor elkaar te krijgen want ik heb geen machine waarmee ik de gaten netjes kan boren dus ik probeerde het met de accutol. 20 mm dik ijzer. kutidee. ja ja haal je hand maar uit je gezicht. ik wilde M6 schroeven gebruiken maar 't ging allemaal zo scheef dat ik nu doorlopende gaten heb voor M5 schroeven en moeten aan de achterkant, in ieder geval in de rechter bracket. bij de linker bracket lukte het wel om de gaten goed uit te lijnen en daar kan ik wel M6 gebruiken. komt vast wel goed lol

ik had ook een clearance hole gemaakt voor een FK15 lager pack in de voorkant; k had 'm wat groter gemaakt omdat ik bang was dat de moer van m'n kogelomloopspindel niet ging passen tussen de bovenkant van het gietstuk en de braces (ik heb < 1 mm speling boven en onder). bij nader inzien ook misschien geen fantastisch plan geweest, want ik heb nu niet zoveel vlees meer rondom het lagerpack om de schroeven erin te doen. natuurlijk probeerde ik, vol moed na de succesvolle 2e poging met de angle brackets, de gaten weer met de accutol te maken. lukte voor geen meter en ik heb nu 4 scheve gaten waar ik geen zak aan heb

m'n plan B was om weer de opspanning te maken in de goeie ouwe BF20 cnc machine; dezelfde opspanning die ik gebruikt heb voor het maken van het gat voor 't FK15 lager pack. toen bleek de Y-as moer van de BF20 aan het einde van z'n leven te zijn (dankzij mij; goh. dat ding heeft 't echt voor z'n kiezen gekregen. zijn ook nog eens 2.5 mm spoed kogelomloopspindels met 2 mm balletjes), dus om te voorkomen dat ik straks weer gaten heb waar ik geen zak aan heb, dacht ik laat maar ff

toen vroeg m'n baas "hee hoe gaat 't met je cnc machine" en toen zei ik rampzalig want ik moet gaten maken en ik heb er geen goede manier voor; ik heb er vrij weinig vertrouwen in dat ik de gaten voor de geleidingen netjes ga kunnen boren dus ik weet niet wat ik ermee moet. toen stelde hij voor ff langs de werkplaats te gaan bij TU delft lucht en ruimtevaart. samengevat; de man wilt me wel helpen met m'n problemen. probably gewoon tegen betaling, maar ik ken verder niemand die zich wilt wagen aan een beunproject zoals dit, zelfs tegen betaling, dus ik ben blij dat er 1 persoon in nederland is die 't aandurft. de moed zit er nu wel weer een beetje in

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


k heb ook de kogelomloopspindels intussen ontvangen, zien er wel netjes uit. moet nog meten of ze binnen c5 vallen, of de lagerpassingen binnen tolerantie zijn, en of ze krom zijn of niet

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ikbendusan op 14 sep 2022 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door Kars-cnc »

Ziet er goed uit!

De X-Y tussenplaat moet je nog maken zo te zien? in je tekening staan de wagentjes van X en Y precies boven elkaar. Bij standaard wagentjes kan dat niet omdat je ze dan niet meer kunt vastschroeven. Maar misschien heb je er iets slims voor bedacht?

[Edit] ik zie het geloof ik al, de onderste wagentjes hebben een flens bevestiging, slim :lol:
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

De tussenplaat moet ik nog maken ja. Het idee is om eerst de X-as karretjes en moerhuis te bevestigen door de tussenplaat heen, dan de boel op de Y-as karretjes te zetten en deze van onderen te bevestigen, inderdaad op de flens van de karretjes. Vervolgens wil duwplaatjes gebruiken om de karretjes tegen de tussenplaat te drukken voor uitlijning en voor iets betere stijfheid:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door Kars-cnc »

Die duwplaatjes is aan de ene kant wel mooi maar aan de andere kant hou je geen stelruimte over, tenminste als je dat aan beide kanten doet.

Zelf heb ik steeds een rail goed recht (met een rei) en haaks gemonteerd. Daarna de tweede rail parallel en op de juiste afstand aan de eerste door op beide een wagentje te zetten die met een stuk staf onderling verbonden waren. Daarna heb ik de wagentjes gewoon op de rails geschoven en vastgezet terwijl ze op de rails zaten.

Maar goed, andersom kan waarschijnlijk ook. Ik had geen zuivere aanslagen waar mijn wagentjes tegenaan konden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door DaBit »

Ik zou het ook niet doen, om dezelfde reden die Kars-cnc ook aanhaalt: met die duwplaatjes en aanslagen op de wagentjes moet je wel akelig accuraat kunnen uitlijnen. Een tiental micron afwijking leid al gauw tot knap onevenwichtige belasting van de kogelbanen.
Kwa stijfheid win je ook niet zoveel; je hebt een aardig oppervlak aan wagentje tegen een aardig oppervlak aan tussenplaat liggen die je met voldoende spanning op de bouten wel als 1 geheel kunt beschouwen; de zijkanten ook gebruiken voegt niet zoveel meer toe.

Wil je toch met aanslagen werken: officieel word je geacht de rail wel tegen een referentievlak te leggen. Dat is dan de betere plek voor een aanslag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Kars-cnc schreef: 17 sep 2022 09:05 Die duwplaatjes is aan de ene kant wel mooi maar aan de andere kant hou je geen stelruimte over, tenminste als je dat aan beide kanten doet.
Afbeelding

Was ik dus niet van plan.
DaBit schreef: 17 sep 2022 12:26 Wil je toch met aanslagen werken: officieel word je geacht de rail wel tegen een referentievlak te leggen. Dat is dan de betere plek voor een aanslag.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat een aanslag voor de rail ook wordt aangeraden, maar ik heb de ruimte niet voor een tapered gib, een needle roller, of een push screw. Voor de Y-as zou ik een push plate moeten maken die op het schuine gedeelte van het gietstuk schroeft en de boel onder een gekke hoek naar beneden en opzij duwt. Daarnaast moet ik dan een aanslag maken die zelf erg nauwkerig is en ook niet verschuift. Ik heb het om deze redenen voor de rails maar ff achterwege gelaten. Voor de karretjes is een aanslag makkelijker te verwerkelijken want de tussenplaat is mijn eigen ontwerp. Ik mag tevens hopen dat de machine waar deze op verspaand zal worden een rechte lijn kan trekken, daarmee verwacht ik dat de uitlijning tussen karretjes op dezelfde rail geen probleem zal vormen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door serum »

naar mijn inzien zijn die bevestigingsmethodes aanbevolen als je de rail en het wagentje maximaal wilt belasten, uit het hoofd is dat voor een 15mm railtje al 15kN aan dynamische belasting per wagentje. Waardes waar de machine nooit in de buurt komt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door DaBit »

Ik ben wel benieuwd wat het echt aan stijfheid-winst toevoegt. Mijn onderbuikgevoel zegt nog steeds dat het niet zoveel is.

Hoofdreden lijkt nog steeds het op de plek houden van de delen bij veel vibratie te zijn. Mjah, vele kilonewtonnen voorspankracht van de 16 boutjes, statische frictiecoefficient >0.5, ik geloof het wel voor een hobbymachine die van zichzelf al best beperkt is kwa stijfheid. Dan vind ik geen inkepingen in de tussenplaat maken zodat ik het risico op vervormen minimaliseer en iets makkelijker vlakheid/parallelheid kan evalueren/corrigeren (ding kan dan gewoon op de vlakplaat) een betere tradeoff (voor een BF30 tenminste). Maar dat is persoonlijk; jouw mening mag en zal wel afwijken.

Een al dan niet tijdelijke aanslag voor de rails vind ik wel belangrijk; die dingen zijn namelijk niet echt kaarsrecht. Althans, mijn Rexroth en THK geleidingen waren dat destijds niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

serum schreef: 18 sep 2022 10:03 naar mijn inzien zijn die bevestigingsmethodes aanbevolen als je de rail en het wagentje maximaal wilt belasten
Handleiding zegt er niets over, alleen "Three installation methods are recommended based on the required running accuracy and the degree of impacts and vibrations." I guess dat "impact and vibrations" onder dynamische last begrepen kunnen worden.
DaBit schreef: 18 sep 2022 10:14 Ik ben wel benieuwd wat het echt aan stijfheid-winst toevoegt. Mijn onderbuikgevoel zegt nog steeds dat het niet zoveel is.
Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Ik kan een experiment doen, ze zijn tenslotte optioneel; ik hoef de push plates niet te installeren en ik heb wel een beetje speling met de schroefgaten. De zwakte bij deze machines zit (zoals denk ik eerder al besproken) in de torsionele stijfheid van de Z-as dus misschien dat het inderdaad niks oplevert in deze context.

Maarja die inkepingen... Zoals ik het heb getekend is het een plaat van 29 mm, totale dikte inclusief aanslagen 44 mm. Die aanslagen van creëren wel nog vrij brede ribben van 35 mm over de hele lengte in beide assen. Misschien dat ik het mezelf inderdaad gewoon makkelijk moet maken met meten of de boel vlak is.

Ik heb ook een static load simulatie gedaan (belasting van 1000 N, fixed aan de zijkant van de X-as, belasting op het vlak waar de blokken aan vast zitten) en zie een maximale vervorming van iets minder dan 0.02 mm, en dan vooral door de uitsparing van de moer van de kogelomloopspindeldie een beetje als een banaan krom trekt. Dus de plaat is wel dik genoeg denk ik:

Afbeelding
Afbeelding

Probably een nietszeggende simulatie. Komt vast wel goed joh lol. Er zijn ook wel andere manieren om te bepalen of twee planes coplanair zijn.
DaBit schreef: 18 sep 2022 10:14 Een al dan niet tijdelijke aanslag voor de rails vind ik wel belangrijk; die dingen zijn namelijk niet echt kaarsrecht. Althans, mijn Rexroth en THK geleidingen waren dat destijds niet.
Ik zal het meten, ik kom er later op terug.
Laatst gewijzigd door ikbendusan op 18 sep 2022 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door serum »

Ja, die tijdelijke aanslag heb je inderdaad nodig. Lineaire geleiders zijn nooit 100% recht van zichzelf, dat is ook mijn ervaring met de thk's/hiwins etc
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

serum schreef: 18 sep 2022 13:16 Ja, die tijdelijke aanslag heb je inderdaad nodig. Lineaire geleiders zijn nooit 100% recht van zichzelf, dat is ook mijn ervaring met de thk's/hiwins etc
Oke maar wat moet ik me daarbij voorstellen dan? Ik heb niet iets wat kaarsrecht is en precies tussen de rail en het gietstuk past. Daarnaast is het gietstuk zelf probably ook niet kaarsrecht over de hele lengte (ook al heb ik het wel in 1 pass gefreest).

Ik heb een straight edge die ik als referentie kan gebruiken; die gebruiken om te bepalen hoe recht het gietstuk is en dan met gage blocks+latoenkoper ofzo een stapeltje maken die precies de juiste maat is voor het desbetreffende deel, die ertussen wrikken en de rail er tegenaan drukken?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door serum »

Aanslag is een groot woord, een referentie heb je nodig, een straight edge met een meetklok oid.
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

serum schreef: 18 sep 2022 13:33 Aanslag is een groot woord, een referentie heb je nodig, een straight edge met een meetklok oid.
Op die fiets. Dat komt wel goed.
Plaats reactie