Eding V5 en sorotec

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 24 mei 2022 22:12 Ik ben zelf ook een muis fan, je wilt gewoon werken wat jij het prettigst vindt, niet wat anderen prettig vinden
Dat ben ik dus niet met je eens.. zoals ik eerder aanhaalde.. als ik een auto wil met het gaspedaal in het midden, dan trapt de dealer mij zijn showroom uit..

Waarom willen hobby-cnc-ers zonodig allerhande dingen veranderen aan zaken waar ze nog niet alles van begrijpen?
Kijk even voor de grap in een Cockpit van een vliegtuig.. Alles met Softkeys.. geen muizen.. Dat heeft een reden..
'k heb avonden zitten puzzelen om alles muisvrij te krijgen, en bij EdingCNC zie ik derhalve ook geen enkele reden om ooit naar een muis te grijpen.

Zoals eerder gezegd.. ik heb eigenlijk een bloedhekel aan muizen.. dat mijn muis aan de PC 9 knoppen heeft is omdat ie daarmee veel functioneler en veelzijdiger is dan een gewone 3 knops.. (en dan te bedenken dat een Apple muis maar 1 knop heeft.. )
Als ik een CNC machine moet bedienen met een muis.. dan moet ik iedere keer naar dat ding grijpen.
Zoals eerder geschreven, als ik mijn machine aanzwengel, dan is het resetten, homen, terug naar home.. freesje in de machine.. Handwiel, Joggen, raken, referentiepunten instellen.. Auto menu, programma laden. en op de grote groene knop rammen.. en dat gaat allemaal met de Softkeys.. waar heb je in 's hemelsnaam een muis voor nodig?.. Toegegeven, het laden van een programma zou makkelijker zijn, maar daar gebruik ik als ik in een luie bui ben die streeltegel voor.. en op de EMCO 5 heb ik een mepscherm..
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Goudgele »

Als ik mijn machine aanzwengel breng ik met de muis mijn frees naar het nulpunt, laad het programma in en druk op start (jazeker, met een muis!) Waarom heb ik dan een touchscreen nodig?
Ieder heeft zo zijn voorkeur, mijne gaat uit naar een muis.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mei 2022 00:31
Kjelt schreef: 24 mei 2022 22:12 Ik ben zelf ook een muis fan, je wilt gewoon werken wat jij het prettigst vindt, niet wat anderen prettig vinden
Dat ben ik dus niet met je eens.. zoals ik eerder aanhaalde.. als ik een auto wil met het gaspedaal in het midden, dan trapt de dealer mij zijn showroom uit..
Het gaat er niet om wat jij wil of wat ik wil of wie dan ook wil. Het gaat er om dat Eding moet bepalen welke markten (particulier, industrieel, OEM) en welke landen ze willen bedienen, wat zij verwachten wat het gros van die gebruikers graag wil, en dat afzetten tegen de mogelijkheden die ze hebben.

Ik ben blij dat ik niet in hun schoenen te sta ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eén ding is zeker, een schaap met 5 poten is altijd de verkeerde oplossing. Dan is het van alles een beetje en nergens gewoon goed.

Met 1 user interface en software voor draaien en frezen is eigenlijk al helemaal niet handig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mei 2022 00:31 en bij EdingCNC zie ik derhalve ook geen enkele reden om ooit naar een muis te grijpen.
waar heb je in 's hemelsnaam een muis voor nodig?..
Hoe selecteer je een file uit de tientallen in een folder, hoe roteer, tordeer en zoom je de 3D display om te zien of alles klopt.
Ik zelf heb een hekel aan softkeys althans de verstopte onder een toetsenbord.
Ik zou dan zo'n pro paneel willen hebben met veel knoppen en echte rotaries voor de assen, multi stand schakelaars voor speed en feed beperking , geen touch of softkeys kunnen dat vervangen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Is toch allemaal geen reden voor een discussie?

Iedereen mag toch he-le-maal zelf bepalen hoe die het doet?

Tientallen gcode bestanden bewaren, ik gooi persoonlijk altijd alles weg. Wordt het een stuk overzichtelijker van. Tenzij ik repeterende opdrachten heb, maar die staan keurig in een mapje en die zoek ik door te typen in de explorer.

Dat zoomen/roteren dat laat je op een gegeven moment denk ik wel? Ik gebruik die plot functie alleen in 2d, simulatie doe ik in Fusion. Nooit op de controller. Echt nog nooit gebruikt.

Mijn werkwijze is;

0 punten stel ik in met de camera; ik activeer die camera, hij springt automatisch naar jog mode X10 en met de knoppen op de vaste pendant scroll ik door de actieve as en met die pendant nul ik ook meteen de betreffende as.

Dan naar auto> laad gcode, even quick check of de gcode klopt met wat je verwacht en dan de start knop op de pendant. (mijn pendant zit in vaste opstelling)

Maar alles via het scherm en bestanden open ik met het toetsenbord. Hij opent altijd mijn gcode map.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 mei 2022 08:50 Eén ding is zeker, een schaap met 5 poten is altijd de verkeerde oplossing. Dan is het van alles een beetje en nergens gewoon goed.

Met 1 user interface en software voor draaien en frezen is eigenlijk al helemaal niet handig.
Dat ben ik met je eens.. de Frees interface met 1 as minder is nog geen draai interface.. de grootste gruwel van EdingCNC ingesteld als draaibank vind ik nog wel het gegeven dat je nog steeds een X-Offset kan toepassen..
Kjelt schreef: 25 mei 2022 09:47 Hoe selecteer je een file uit de tientallen in een folder,
Niet, je begint gewoon de bestandsnaam te typen, en Windhoos vult em wel aan voor je.. of toont een suggestie..
Hoe denk je dat dat op, laten we zeggen een Fadal, Fanuc, Ferrari, Deckel, Siemens, Heidenhain, Mazak, of Fagor besturing gaat?.. geen muis.. remember?
Wat is de vraag?
Kjelt schreef: 25 mei 2022 09:47 hoe roteer, tordeer en zoom je de 3D display om te zien of alles klopt.
Om te beginnen, F8 F5, eventueel F7 of F8 om uit of in te zoomen.. pijltjestoetsen om 'm midden op het scherm te krijgen.. en dan.. druk Ctlr eens in.. en dan een pijltjestoets, of PgUp/PgDn in combinatie met Ctrl.. die laatsen roteren om de Z-as, de pijltjestoetsen roteren om X, of Y as..
Kjelt schreef: 25 mei 2022 09:47 Ik zelf heb een hekel aan softkeys althans de verstopte onder een toetsenbord.
Softkeys zijn niet verstopt. onderaan je scherm staat wat er beschikbaar is, en welke toets wat doet..
"ShortCuts"zoals Ctrl/Shift/Alt/ nogwat.. ja.. dat vind ik ook Kødt.. maar die zitten er vooral in om middels een Keyboard Emulatortje te programmeren als je een Console hebt met knoppen voor die functies..
Kjelt schreef: 25 mei 2022 09:47 Ik zou dan zo'n pro paneel willen hebben met veel knoppen en echte rotaries voor de assen, multi stand schakelaars voor speed en feed beperking , geen touch of softkeys kunnen dat vervangen.
een Pro paneel.. eh.. wat denk je zelf?.. daar zit dus , met een beetje mazzel tegenwoordig een streeltegel in.. wat denk je hoe je op een Heidenhain je 3D weergave moet roteren?.. met Softkeys.. in en uitzoomen?.. met softkeys.
maar goed.. dat is dan Heidenhain.. , maar bij Fagor gaat het niet anders.. die Ferrari waar ik achter gestaan heb.. had niet eens grafische weergave.. bij de Fadal 88HS wel.. maar dat was heel lastig te intepreteren..

Ik heb dus een Heidenhain TE420 paneel aan mijn Freesbank hangen.. de balk met de 12 Functietoetsen heb ik zelf nog moeten maken.. Heidenhain heeft er maar 8.. maar goed.. dat kan ik wel durven.
Nou.. wat zit daar voor bijzonders aan/in er zitten 2 Potmeters op die je kunt gebruiken voor Feed en Speed override.. Feed is bij mij aangesloten.. en dat werkt geweldig, Speed nog niet.. ik heb nog geen extern geregelde spindel.. er zijn wel "Kress achtige spindels" waar dat bij kan.. maar zo eentje heb ik niet.. wil ik eigenlijk ook niet.. dan wil ik eerder naar een spindel met ER spantangen, en liefst ISO15 of HSK 25 opname en ATC.
Wat zit er verder op?.. een "gewoon "Qwerty" toetsenbord.. Ok.. ze hebben wat gesjoemeld met de indeling, maar hier weet iedereen wel zijn weg op te vinden
Heidenhain-TE-420.png
Dan hebben we een NumPad, met Asletters, een handvol pijltjestoetsen, machine modi, hulpfuncties, en contourelementen.. de rest zit onder softkeys.
Zelf zo'n paneel maken kan natuurlijk.. ik ben ook wel bezig geweest met het ontwerpen van een Printplaat..
't mooiste zou natuurlijk zijn als er een Console voor EdingCNC zou zijn.. maar dan zit je als Software engineer wel vast aan de Layout en de toetsen van die console.. bij Heidenhain is het: NIeuwe besturing?.. nieuwe Console..

En dan zit je nog met Draai of Freesbank.. een Draaibank heeft weer een ander toetsenbord nodig dan een Freesbank..

Als je zelf een Console wilt maken, dan is het makkelijkste om een gewoon toetsenbord te nemen, zo rechthoekig mogelijk (of je schroeft em uit elkaar en neemt de Printplaat, en die monteer je dan in een console.
Bouw er dan een printje bij, met liefst toetsen die lijken op die van je Toetsenbord, deel dat handig in, en knoop met een Pokeys kaartje de functies eraan.
serum schreef: 25 mei 2022 10:30 Tientallen gcode bestanden bewaren, ik gooi persoonlijk altijd alles weg. Wordt het een stuk overzichtelijker van. Tenzij ik repeterende opdrachten heb, maar die staan keurig in een mapje en die zoek ik door te typen in de explorer.
Ik heb een USB-Zetpil met de bestanden die bij een bepaald project horen.. die steek ik de Freesbank in zijn achterste en dan is het niet zo lastig om het juiste bestand te vinden.. of.. ik maak op de BesturingsPC een mapje waar ik die bestandjes in kopiëer.. dan kan ik ze ook zo oplepelen.
In een bedrijf waar ik gewerkt heb, was het zo dat in de productie er maar 1 bestand op een machine stond.. klaar?.. programma wissen..
Alles werd daar op de werkvoorbereiding geschreven, en met RS232 op de machine gezet.. dus er was altijd een origineel op de server.
serum schreef: 25 mei 2022 10:30 Dat zoomen/roteren dat laat je op een gegeven moment denk ik wel? Ik gebruik die plot functie alleen in 2d, simulatie doe ik in Fusion. Nooit op de controller. Echt nog nooit gebruikt.
Hangt ook een beetje af van wat je aan het doen bent.. geindexeerd en simultaan 4-assig werk?. dan wil je vantevoren wel even kijken of dat klopt.. maar dat doe ik dan in "simulatie" thuis op de PC.. en daar heb ik een 3D SpaceNavigator aan hangen.. en daarmee kun je ook de weergave roteren en kantelen.. ('t is dat die dingen zo duur zijn.. anders zou ik er nog een aan de Machine knopen.. :lol:
2½D werk?.. dan is F8 F5 wel genoeg 3D...
Kars-cnc schreef: 25 mei 2022 08:35 Het gaat er niet om wat jij wil of wat ik wil of wie dan ook wil. Het gaat er om dat Eding moet bepalen welke markten (particulier, industrieel, OEM) en welke landen ze willen bedienen, wat zij verwachten wat het gros van die gebruikers graag wil, en dat afzetten tegen de mogelijkheden die ze hebben.
Wat de klanten willen?.. hebben klanten de kennis ?.. waarom kopen ze dan kant en klaar?..
Google voor de grap eens op "Mach3 Screensets".. Tjee.. daar kan geen LSD tegenop.. wat je dan te zien krijgt is de trip van je leven.. maar 't gros van die screensets, gemaakt door mensen die menen dat ze het beter weten.. is gewoon.. eh.. nou.. eh.. 't bloed loopt uit mijn ogen.. :shock:

Ok..

Afbeelding

Dit begint er een beetje op te lijken.. Softkeys aan de onderkant, en aan de rechterzijkant..de Console is ook redelijk netjes ingedeeld.. Ja.. dit is iemand die't wel snapt.. maar ik vind dat er nog steeds veel te veel op het scherm staat, en dat er teveel schermtoetsen in het midden staan..

Da's Bij Eding wel anders.. (met uitzondering van de knoppen naast de DRO, waarvan ik niet eens weet wat ze doen.. omdat ik ze ook nog nooit gebruikt heb) de Softkeys Links zouden van mij naar Rechts mogen, 't gros van de mensheid is immers Rechtshandig (hoewel ik zelf links ook handig ben)
Dat heeft ook te maken met Ergonomie en Tactile Feedback.. Want, wat ik van de Heidenhain weet, is dat de meeste gebruikers een vinger op de rechterzijkant van de console laten rusten als ze Coordinaten intikken, zo'n console is vaak kaalgesleten aan die zijkant..
hetzelfde ga je dan ook krijgen als je softkeys rechts naast het scherm plaatst..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Jasper »

Gaat nog steeds over ongedierte en andere mogelijkheden qua fysieke bediening maar eigenlijk ging het topic over software en de kaart. Als iemand er een heel orgel aan wil hangen vind ik prima maar ik gebruik de muis gewoon ook al vind een ander dat niet de juiste wijze.

Die muis overlay is er en zal er zeer waarschijnlijk ook gewoon blijven. Daarbij kun je diverse interface kaarten gebruiken als knoppen of eventueel arduino als keyboard simulator weet ik veel wat nog meer.

Maar on topic, hoe is de bèta 5. Heeft iemand er al mee gespeeld?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb met de V5 gespeeld, en ik ben er nog niet tevreden over..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 23 mei 2022 19:14 Ik ben het redelijk met Kjelt eens. Als Eding door wil groeien naar een meer internationale en professionele markt zullen ze de hele directe support aan particulieren en kleine bedrijven moeten uitbesteden aan de wederverkopers. Dat zal zeker slikken zijn voor velen van ons want die gaan het vast kort door de bocht aanpakken. Ook niet zo raar want 90% van de vragen die een bedrijf als Eding krijg zijn of RTFM vragen of komen door problemen in de machine die uiteindelijk niets met de besturing van doen hebben...

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat Eding z'n beperkte capaciteit vooral in het product steekt en minder in de helpdesk.

Ik heb weet niet hoe dat er bij concurrenten uitziet maar het lijkt mij sterk dat er een helpdesk voor Mach3, GRBL of LinuxCNC bestaat. Hier moet je het gewoon van internet en forums (fora?) hebben als er een probleem is. Van PlanetCNC hoor ik ook dat de support vrijwel 0 is, UCCNC weet ik dan weer niet. Heeft Fanuc een helpdesk? Ik verwacht dat die dat ook neerleggen bij de leverancier van de machine die hun besturing toepast. Heidenhein zal vast wel een helpdesk hebben...
Even uit persoonlijke ervaringen.. de ondersteuning voor bepaalde besturingen is sterk wisselend tussen de diverse leveranciers/wederverkopers/importeurs/vertegenwoordigers.

bij THO de Ridder, de importeur van EMCO werkte tot voor kort ene Anton, en Anton was de "EMCO Goeroe" hij wist ALLES van de oude EMCO besturingen..
Ik heb zoals bekend sinds een poosje een EMCOturn 120 met EMCOtronic TM02 besturing.. ding had een paar jaar stilgestaan, en dan liggen de parameters eruit..
'k had na een poosje typen alles er wel in staan dacht ik.. maar mijn Toolchanger draaide niet.. dan bel je (nogmaals) de Ridder, je krijgt Anton aan de telefoon, en als je het probleem hebt uitgelegd klinkt het aan de andere kant.. Ok.. Druk Edit, type in "MONITOR" druk Enter, Type D-nogwat (parameter voor de ATC).. Wat staat daar?.. -eh.. dat en dat.. "Ja.. ok.. dat moet voor jouw machine, want jij hebt een EMCO wisselaar, die waarde zijn.. druk CE om de oude waarde te verwijderen, vul de nieuwe waarde in en druk enter.. ga dan naar Manual en Tik een Toolchange in.. "

en dan werkt het.. 't leek wel of ie alle parameters uit zijn hoofd kende..

Bij Heidenhain heb ik ook goede ondersteuning gehad toen ik complexere Parametrische programma's ging schrijven..

Siemens?.. 'k ben eens bij een machine geroepen met een oudere Siemens besturing.. daar wisten ze NIETS meer van.. geen documentatie, geen personen die nog wisten hoe dat werkte.. Nakko.. nada..
'k heb het ook gehad bij Doosan, dat niemand op de Serviceafdeling me kon vertellen hoe je handmatig een tool verwisseld.. ik kreeg de oude er niet uit.. en dus de nieuwe er niet in.. schiet ook niet op dus..

Kortom.. 't is bijna overal wel wat.. ik zeg altijd, wees liever blij met de ondersteuning die je krijgt, dan te balen van de ondersteuning die je niet krijgt..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mei 2022 16:05 bij THO de Ridder, de importeur van EMCO werkte tot voor kort ene Anton, en Anton was de "EMCO Goeroe" hij wist ALLES van de oude EMCO besturingen..
Kwam die toevallig uit Tirol?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. aan zijn accent te oordelen, ergens uit Brabant..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mei 2022 19:17 Nee.. aan zijn accent te oordelen, ergens uit Brabant..
Dan is het zeker goed :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mei 2022 13:52 met uitzondering van de knoppen naast de DRO, waarvan ik niet eens weet wat ze doen..
Dan zal ik je dat eens uitleggen: als je er op klikt wordt de betreffende as nul gesteld. In jou wereld is dat F3 - F2 voor de X-as, F3 -F3 voor de Y-as en F3 - F4 voor de Z-as. Maar alleen als je in het hoofd menu stond. Sta je bijvoorbeeld in het "Auto" menu dan wordt het F12 - F3 - F2 voor de X-as, F12 - F3 - F3 voor de Y-as en F12 - F3 - F4 voor de Z-as. Maar met de muis hoef ik steeds alleen maar op dat ene knopje te klikken, zo ontzettend handig :mrgreen: .

Sorry Arie, ik kon het niet laten...
Plaats reactie