Portaalfrees project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

Portaalfrees project

Bericht door Jurrian1 »

Goedendag,

Na een tijdje mee te hebben gelezen op dit forum moest het er toch maar eens van komen, samen met mijn broertje heb ik een cnc portaalfrees gekocht. Deze voldeed prima aan onze wensen qua bereik en bouwkwaliteit. deze heb ik voor een zacht prijsje over kunnen nemen van een mede forummer, Lenomi. Sinds zijn laatste bericht is er niet veel veranderd/ gedaan aan de freesbank. De BF30 kop is nog steeds aanwezig. de machine is inmiddels wel voorzien van een 900mm lang bed, in combinatie met T sleuven voor het opspannen. de machine weegt aardig wat, ik schat hem op 1300kg totaal. de machine is werkend, alleen heb ik nog wat probleempjes met de x-as. deze is niet zo vloeiend in het omschakelen van draairichting bij het frezen van een cirkel als de y as. het bed stopt als het ware even lijkt het. als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag. systeem draait op een pokeycnc57 met mach3. leadshine dm856 icm 12nm nema34 stappenmotoren.
to do lijst voor de komende tijd:
frame schilderen, de verf is aardig los gelaten op verschillende plekken
monteren smeersysteem voor de kogelomloop en lineaire geleiders.
andere spindelmotor monteren 15nm 3000rpm servomotor (eventueel ook andere spindel, alleen ik weet nog niet watvoor)
behuizing maken tegen de rommel eromheen
hier even een foto hoe het er nu bij staat.
Afbeelding
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Portaalfrees project

Bericht door FreesKever »

Ik wens je veel success met deze machine.
Hij ziet er vrij degelijk uit en hij heeft een uitgebreid bouw log hier op dit forum.

Er zit wel veel te veel laswerk in, maar daar heb jij geen last van, en het staal is spanningsarm gegloeid na het lassen.

Van buitenaf is niet te zeggen wat er fout is met de X-as.
Het kan zo simpel zijn als een los getrild lagerblok of moer of een tandriemschijf waar beweging in zit.

Maar misschien een defect lager of de kogelomloopspindel zelf.

Schoonmaken zodat je overal bij kunt is een goed begin, maar met schilderen zou ik wachten tot je precies weet hoe je hem wilt gaan afbouwen. Dan kun je alles in een keer schilderen. Misschien wil je b.v. ergens wat beugels op monteren voor je koel of smeer systeem.

In elk geval niet meer lassen aan dat uitgegloeide frame.

Tip:
Maak een kopie van het bouw log, zodat je zelf foto's enzo hebt van de geschiedenis van deze machine.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 08 mei 2022 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Portaalfrees project

Bericht door keesfrees »

FreesKever schreef: 07 mei 2022 18:11 hij heeft een uitgebreid bouw log hier op dit forum
Is dat deze machine ?

== even later ==
Ja dus, deez :
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=11954
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

Re: Portaalfrees project

Bericht door Jurrian1 »

Klopt keesfrees, is inderdaad die machine. Ik ben inmiddels zo ver dat ik denk dat het probleem in de postprocessor zit. Zodra ik een standaard cirkel g code inlaad is er niks aan de hand met de assen. (Op een beetje resonantie na, die lagers moet een smeersysteem op komen zsm) daarmee kom ik tot de volgende vraag, welk vet word er gebruikt voor linieare rails en kogelomloop spindels? Kan ik daar 'normaal' smeervet voor gebruiken wat ook bij het doorsmeren van machines gebruikt wordt? Dat is lithiumhoudend smeervet
Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

Re: Portaalfrees project

Bericht door Jurrian1 »

Zo, afgelopen weekend een andere spindel opgehaald!
Afbeelding

Deze zal ik nog niet direct op de machine plaatsen, eerst er maar een beetje vertrouwd mee raken en op de definitieve locatie plaatsen (hij moet nog een kelder in :lol: ).
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Portaalfrees project

Bericht door Goudgele »

Naar beneden is gelukkig makkelijker dan naar boven :-)
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portaalfrees project

Bericht door Portje »

Ik hoop wel dat hij beter waterpas staat als de foto !!
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

Re: Portaalfrees project

Bericht door Jurrian1 »

Zo, even stil geweest. De freesbank staat inmiddels in de kelder! Dat paste echt net, de helling af. Nu hij op de plek staat gaat het project echt beginnen. Zojuist het bed gedemonteert, omdat de vorige eigenaar geen smeersysteem op de loopwagens en kogelomloopmoer gemaakt heeft. Hierbij direct een minder mooie verrassing.... De kogeloploopmoer heeft voelbare speling op de spindel. Het gaat om een 20mm spindel met 5mm spoed. Wat is wijsheid, een losse moer opzoeken of de volledige spindel met moer vervangen? Het gaat om een spindel van 1400mm lang.... De speling is echt wel meer dan 0.5mm in de lengterichting...

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees project

Bericht door benkr »

Ik zou proberen een nieuwe KO moer te bestellen, die zijn best wel betaalbaar en je hebt een redelijke kans dat het past.
Dat passen wordt vooral bepaald door het merk, is het een Ali spindel dan past een Ali moer redelijk zeker, is het een moer van een echt Europees merk dan past het vrijwel zeker niet.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees project

Bericht door Kars-cnc »

Ik zou eerst nog eens beter kijken of het wel echt 0.5mm is en het echt in de kogelomloopmoer zit.

0.5mm op een kogelomloop kan geen slijtage o.i.d. zijn. Of er zit gewoon iets los of er is echt iets dramatisch met die moer gebeurd...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees project

Bericht door Kjelt »

Eerst kijken of het een echt merk dure spindel is of niet.

Mocht het een echt merk zijn wat Kars zegt spindel heel goed visueel inspecteren op beschadigingen daarna de moer, evt uit elkaar nemen en reinigen.
Als de spindel nog ok is maar de moer niet dan op zoek naar een vervangende moer.

Als het standaard spindel is dan zou ik hem helemaal vervangen:

Bij Sorotec zie ik hem alleen in de Blue serie, rond de 120.- voor 2meter dan moet je hem zelf nog ergens laten afdraaien op lengte en juiste eindafwerking. Of vragen of ze dat voor je kunnen doen.

https://www.sorotec.de/shop/CNC-Mechani ... -5-mm-934/

Bij Damen hebben ze HiWin
84 ex per meter + 100 ex voor de afwerking en 125 ex voor de KO moer

https://www.damencnc.com/nl/mechanica/h ... ndles-20mm

Voor beiden geldt dannog dat je het blokje om de KO moer zelf op maat moet maken en kijken of het zowiezo past.
Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

Re: Portaalfrees project

Bericht door Jurrian1 »

Ik heb de meetklok er even op gezet, zie onderstaande foto's. Ik kan geen merk of logo vinden op de spindel, dus ik ga er van uit dat het geen europese spindel is.
De speling is 'iets' minder dan de geschatte halve mm, maargoed, 27 honderdste is nog veel te veel.
Afbeelding
Afbeelding

Ik zal de moer eens demonteren, en de spindel nalopen op beschadigingen.
Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

Re: Portaalfrees project

Bericht door Jurrian1 »

Na verdere inspectie tot de volgende conclusie gekomen:
Spindel is ok, geen beschadiging en geen noemenswaardige slijtage te zien. De moer daarentegen is afgeschreven denk ik:
Afbeelding

Ik zie verschillende c codering voorbijkomen (ik ben bekend met de toepassing hiervan c3, c4 etc), alleen hoe bepaal ik nu welke ik moet hebben?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees project

Bericht door benkr »

Ik heb ook wel eens gedacht dat een KO moer die los op een spindel zat speling had, dat bleek later alleen maar kantelen te zijn en was vrijwel helemaal verdwenen toen de moerhouder weer stabiel tegen de machine was bevestigd. Ik zou de moer eerst eens goed schoonmaken en voorzien van nieuw vet en deze dan weer op de spindel draaien en dan eens gaan meten als de moerhouder weer stabiel tegen de machine is bevestigd, desnoods met wat hulpstrips of zoiets. Als er geen beschadigingen te zien zijn is de kans groot dat er helemaal niets aan de hand is.
Plaats reactie