Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door DaBit »

Ik bouw ook eerder om naar CNC dan goed voor me is, om de doodsimpele reden dat ik van oorsprong een computernerd ben en geen metaalbewerker; de edele kunst van het handwieltjes-draaien wil niet echt landen bij mij. Al doe ik op de draaibank nog aardig veel met de elektronische handwieltjes, macro's en in het MDI-venster in plaats van 'echt CNC', want draaidelen zijn meestal best simpel.

Maar tenzij je nog een 2e draaibank hebt staan dan is het apparaat even met handwieltjes in bedrijf stellen wel zo praktisch; je kunt kijken hoe alles werkt en aanvoelt, voor de eerste stapjes is het handig als er geen onverwachte dingen gebeuren, en je hebt 'm nodig om onderdelen te maken. Een stukje rondstaf afdraaien om die veerpen eruit te tikken, bijvoorbeeld.

Verder zijn draaibanken in vergelijking met freesmachines knap gevaarlijke apparaten, en de computer die eraan hangt heeft nog steeds nul medelijden met de gebruiker. Binnen 2x knipperen met de ogen vlamt die kabouter je beitel in de op 2000rpm draaiende klauwplaat en is de ellende niet te overzien. Even leren lopen voor je gaat rennen is wel zo handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Papaatje »

Ik schrok ook al even van de snelheid van ontmantelen. :shock:
En dit terwijl je, wat ik uit het verslag haal, nog geen ervaring hebt met conventioneel draaien.

Speel eerst even met de draaibank, zodat je er gevoel voor krijgt. ;-)

Ik ben ook al een beetje aan het rondkijken voor een goedkoop draaibankje. Niet om er een cnc-bank van te maken, hoewel je natuurlijk nooit in de toekomst kunt kijken, maar heerlijk mijn hobby wat breder te maken.

Maar, zoals ik al eerder aangaf, ik blijf jaloers op jou. :P
Je laat alles ook goed volgen met de foto's, bedankt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Zo... Ik word weer goed terug op mijn laats gezet :lol:
We gaan aan de slag om er een mooie conventionele bank van te maken 8)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb dus een Huvema L-560-M. Hier kon ik niet van vinden op internet, maar wat blijkt, de draaibank wordt onder verschillende namen verkocht. Het is een Taiwanese draaibank. Als ik toek op lathe 1124 (11=swing over bed 24 distance between centers), dan kom je veel gelijksoortige draaibanken tegen. Maar ook als je zoekt op "Taiwanese Lathe." Op de volgende link is ook het een en ander uitgelegd: http://www.lathes.co.uk/taiwan/
Ik heb nu ook 2 manuals erbij gevonden, via "the hobby-machinist." Een van JET en een van LAM.
Het schijn zelfs zo te zijn dat een leverancier van de fabrikant een enveloppe erbij kreeg met wel 20 verschillende merknaam plaatjes, dan kon de leverancier zelf bepalen welk merk hij verkocht.
Dit ter info. 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, Huvema was ver voor op HBM. En zo zijn er nog een stuk of wat meer.
Ik heb een Huvema kolomboor uit 1977.
Ik denk dat je bij zo'n beetje alles uit China er van uit moet gaan dat het niet het fabricaat is wat op het type plaatje staat.
En volgens mij is dat eigenlijk ook helemaal niet erg.

Die Europese importeur is vervolgens wel weer verantwoordelijk, toch?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, dit is de binnenkant van mijn 3 klauw. Ik heb niet het idee dat hier ooit vet in heeft gezeten. Is dat ook de bedoeling? Mij lijkt het dat tandwielen ed. altijd gesmeerd moeten zijn.
IMG_20220524_140740117.jpg
Ander vraagje. Mijn spindelneus heeft schroefdraad. Op deze schroefdraad wordt nu een back plate geschroefd en daarop de 3 klauw. Moet de schroefdraad op de spindel gesmeerd zijn? Dat was het wel. Maar, wat gebeurt er als je de draaibank de andere kant op laat draaien. Je wil dan niet dat je 3 klauw de afkomt. Lijkt mij namelijk wel spannend als dat gebeurt. Of hoef ik hier helemaal niet bang voor te zijn?

Alvast bedankt. Tom.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik maak de 3 klauw één keer per jaar schoon. Dan komt er ook nieuw kogellager vet in.
De bekken en de rond draaiende ring smeer ik met grafiet omdat olie er uit spat op hoge toeren (slecht voor de ogen) en spanen plakken aan olie en vet. Mogelijk dat de klauwplaat wel sneller slijt.

Als de klauwplaat met schroefdraad wordt geborgd, dan moet je maar in één richting draaien. Soms heeft de klauwplaat dan een borging tegen losdraaien. Dan kun je wel in 2 richtingen draaien.
Onbelast in de andere richting draaien bij b.v. schroefdraad snijden zonder draadklok is geen probleem als de motor maar langzaam start!!!
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 24 mei 2022 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hier 2 filmpjes over de afwijking van de hoofdas en als de backplate is gemonteerd. De backplate is een stukje afgedraaid, zodat deze netjes in de klauwplaat past. Slingering hoofdas is ruim binnen 0.01 mm, maar de slingering van het afgedraaide deel van de backplate is 0.03 mm. Klaarblijkelijk is dit niet heel netjes gedaan want de klauwplaat zal dus minstens de zelfde slingering hebben. Is een slingering van 0.03 mm goed genoeg?
IMG_20220524_144143562.jpg
IMG_20220524_144150845.jpg
VID_20220524_144956021.mp4
(11.35 MiB) 26 keer gedownload
VID_20220524_145723954.mp4
(12.76 MiB) 29 keer gedownload
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Dus kogellagervet erin. De andere delen smeer ik wel licht in. Ik kan volgens mij linkse schroefdraad maken door de richting van de langsslede andrijving om te draaien. Ik weet eigenlijk niet waarom een draaibank ook de andere kant om moet zou kunnen bewegen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik heb bij mij de pasplaat vlak gedraaid na de montage. Dan maakt de "scheefheid" van de spindel zelf niet meer uit. Een markering op de spindel en pasplaat zorgt dat ik deze ook in dezelfde positie kan terug zetten.

De passing voor de klauwplaat heb ik wat dunner gedraaid. Dit maakt het mogelijk om de runout van de klauwplaat te stellen. Dat hoeft maar één keer te gebeuren omdat de pasplaat bij de klauwplaat hoort.

Van een runout van 0.01 mm op de klauwplaat zouden de meesten hier erg blij van worden. Na 3 jaar zit mijn 160 mm 3 klauw op 0.03 mm (slechtste van 4 metingen) nieuw was dat beter dan 0.01 mm.

Om tussen de centers te kunnen draaien heeft de spindel een konus. Bij jou zal dat een MT5 zijn. Je kunt de runout van de spindel meten op de binnenkant van deze conus. Mijn beide draaibanken zitten binnen 0.01 mm.

Je kunt het beste de runout van de klauwplaat meten als alles gemonteerd zit. Klem dan een zuivere as (achterkant van een frees) in de klauwplaat en meet de runout. Herhaal dit een aantal keren waarbij je de as een stukje draait.

Bewaar de meetresultaten zodat je t.z.t. kunt zien of er wat veranderd is.

Mocht de runout hinderlijk worden, dan kun je, als je wat meer ervaring hebt, overwegen om die te corrigeren.

N.B. voor het tussen de centers draaien laat ik de klauwplaat zitten. Ik stop er dan een stuk staal in en draai daar een centerpunt aan. Dat gaat sneller (CNC) dan ombouwen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hmm, met de Klauwplaat erop, is het veel slechter geworden. Nu ik dit schrijf, ik zou natuurlijk kunnen proberen om de klauwplaat uitterichten, want klaarblijkelijk is de passing niet een hele nauwe passing..... Wordt vervolgt.
VID_20220524_152023639.mp4
(8.82 MiB) 41 keer gedownload
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Je moet niet op de klauwplaat meten, zie vorige bericht!!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb je vorige bericht begrepen. Mooie pen (frees inspannen). En dan de klauwplaat stellen en bij de backplate houden. Ok, bedankt voor de hulp :P
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Zie filmpje, ik heb een frees ingespannen en gemeten. De frees is 6mm rond en heeft een lange schacht. De bekken van de 3 klauw hebben over de gehele lengte van de bekken de frees vast. Ook als ik de frees eruit haal en er weer in zet, dat is dat behoorlijk reproduceerbaar. De 3 Klauw lijkt mij ook vrij ongebruikt. De bekken zijn nog niet versleten en ook binnen in leek de 3 klauw wel nieuw. Maar goed... De 3 klauw heeft een afwijking van zo'n 0.4 mm. Heel veel dus en dit is niet te corrigeren met hoe de 3 klauw nu vast zit. Dan moet ik de back plate verder afdraaien en dan zou het moeten kunnen. Maar ik vraag mij af, is dit de juiste manier van het bevestigen van een 3 klauw? Worden alle 3 klauwen die op een spindel met schroefdraad zitten, op deze manier bevestigd?
VID_20220524_160321418.mp4
(7.55 MiB) 41 keer gedownload
Plaats reactie