Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

HD13, ik denk dat ik nog wel een spatscherm meer zet :lol:
Heb je een reden om lithium vet te gebruiken? Ik geloof dat mijn kogellagers wel continue gesmeerd worden. Ik heb twee van die kijkglaasjes waar je de olie in kan zien.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Vraagje: Op dit tandwiel zit speling. De spie is smaller dan de spiebaan in zowel de as als het tandwiel. Hoort dit? Is dit nodig voor de automatische aandrijving van de slede. zodat hij beter in de langsaandrijving past??? Of is dit verkeerd en moet ik een andere spie er in zetten?
VID_20220519_110422263.mp4
(16.4 MiB) 33 keer gedownload
IMG_20220519_110335223.jpg
Screenshot 2022-05-19 110851.png
Screenshot 2022-05-19 110851.png (74.7 KiB) 421 keer bekeken
Alvast bedankt, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Het tandwiel heet worm gear. Ik heb het nu per ongeluk verkeerdom erop gezet, maar de vraag blijft, moet deze speling hebben?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door benkr »

Op zich kan dit niet direct kwaad, maar als je de bank CNC wil gaan maken dan maakt deze speling het een stuk lastiger.
Spiebanen en spie-en horen normaal gesproken gewoon strak te passen.
Je hebt denk ik 2 mogelijkheden, een strakke spiebaan en spie maken of, en daar zou ik voor kiezen, het tandwiel vastlijmen met LockTite 608, 638 of 648. Ik heb echt goede ervaringen met dit vastlijmen, en als het los moet is even verwarmen voldoende.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Oke, bedankt ben.

Een ander punt, is het CNC maken. Doe ik dat met de huidige trapezium spindels, of ga ik kogelomloop spindels gebruiken. Als ik de trapezium spindels gebruik, dan moet ik net als conventioneel draaien, altijd van 1 kant komen. Gebruik ik kogelomloopspindels, dan kan ik van 2 kanten aanzetten (dacht ik?) Tapeziumdraad is zelfremmend, zoals je mij al had verteld, maar als de machine CNC is, dan lijkt mij dit niet meer een noodzaak.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb het filmpje nog een paar keer bekeken en denk eigenlijk dat alleen de spie niet past, die lijkt veel te klein. Als dat zo is dan is een nieuwe spie maken eigenlijk een klusje van niks en natuurlijk de beste oplossing, lijmen kan dan altijd nog.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door benkr »

Ik zelf zou kiezen voor een KO spindel en de originele trapezium spindel conserveren en bewaren.
Als je dit met alle delen doet dan is terugbouwen naar volledig manueel altijd nog mogelijk, wat je inruilwaarde verhoogt denk ik.

Overigens denk ik dat je voor echt nauwkeurig werk je altijd je werkstuk vanaf 1 kant benadert.
Speling komt niet alleen van de KO of trapezium spindel, het is een optelsom van heel veel dingen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Dan moet ik daar maar eens over na gaan denken hoe ik dat ga doen. Voor nu wil ik eerst de machine helemaal weer in zijn originele staat brengen en kijken of alles het doet, zoals hoort. Dan ga ik beginnen aan de ombouw.
Bedankt Ben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik maak me ook een beetje zorgen over die slotmoer (2 halve) is dat vettigheid, of rafels ? Hoe ziet ie er schoon uit.
Die nylon? halve moeren hebben het zwaar te verduren met meedraaiende lintspanen en dergelijke.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 19 mei 2022 11:19 Op zich kan dit niet direct kwaad, maar als je de bank CNC wil gaan maken dan maakt deze speling het een stuk lastiger.
't kan aan mij liggen.. maar ik zie het verband even niet.. wat heeft de originele leischroef van doen met de ombouw naar CNC?.. behalve dan dat dat zo'n beetje het eerste is dat je eraf sleutelt?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hugo, Dat nylon ding is van messing oid. En ziet er zo al een stuk schoner en beter uit. Moet nog schoner, maar volgens mij is er niets mis mee.
IMG_20220519_115345040.jpg
Arie, Ja, ik denk dat het tandwiel niet meer nodig is, maar eerst wil ik de machine weer werkend hebben. Voor mij is dit mijn eerste draaibank en ik denk dat het leerzaam is (en kost niet veel tijd) om de draaibank eerst in elkaar te zetten, zoals het hoort.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 19 mei 2022 11:24 Een ander punt, is het CNC maken. Doe ik dat met de huidige trapezium spindels, of ga ik kogelomloop spindels gebruiken. Als ik de trapezium spindels gebruik, dan moet ik net als conventioneel draaien, altijd van 1 kant komen. Gebruik ik kogelomloopspindels, dan kan ik van 2 kanten aanzetten (dacht ik?) Tapeziumdraad is zelfremmend, zoals je mij al had verteld, maar als de machine CNC is, dan lijkt mij dit niet meer een noodzaak.
Ik heb beide draaibanken CNC gemaakt met de originele spindels. Voor nauwkeurig werk moet je dan van één kant benaderen, net als dat je conventioneel doet. Alleen chamfers doe ik van 2 kanten benaderen maar dat is "art work".
Door het gebruik van de originele spindels, kan ik de bank nog steeds volledig handmatig gebruiken en dat vindt ik wel zo gemakkelijk. De ombouw is ook een stuk eenvoudiger en goedkoper.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 19 mei 2022 11:59 Hugo, Dat nylon ding is van messing oid. En ziet er zo al een stuk schoner en beter uit. Moet nog schoner, maar volgens mij is er niets mis mee.
Ja, zo ziet het er stukken beter uit, dan zal het ook wel brons zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 19 mei 2022 12:02 Door het gebruik van de originele spindels, kan ik de bank nog steeds volledig handmatig gebruiken en dat vindt ik wel zo gemakkelijk.
en dat is dus iets wat ik nooit begrepen hebt.. net als CNC Freesbanken met de handwielen er nog aan..
heb jij ook nog handwielen aan je machine?..

je gaat of CNC, of je doet er verder niets aan.. maakt em schoon.. geeft em een likkie verf..
Plaats reactie