Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Auto's verbieden, dat scheelt nog meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Erik »

Sven schreef: 23 mar 2022 19:51 Maximumsnelheid naar 90.
Nog een optie; Alle jongens die 90 km/h roepen het rijbewijs laten inleveren, scheelt ook zomaar 20% :mrgreen:
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door spinningwheels »

Sven schreef: 23 mar 2022 19:51 Nog een laaghangende optie:

Maximumsnelheid naar 90.
Scheelt maar zo 20%.
Of je past je auto aan voor hypermiling, scheelt nog veel meer
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Dit is weer eens een lekker zinnig topic. Dank Dabit voor de altijd waardevolle bijdragen.

Ik denk dat het pijnlijk duidelijk wordt dat we eens haast moeten maken met de transitie. Voor ons komt de stroom van eigen dak, hout van eigen land. Dat beetje diesel dat in de bus gaat kan ik ook door een alternatieve olie vervangen en aldus kan ik nog een of twee jaar rondtoeren. Met dat busje rij ik al zelden harder dan 90 km/h. Dus van mij mogen ze de kraan van Rusland dichtdraaien. Dan maar iedereen aan het Groningse gas. Is dat wat?

Onlangs de motor opgeblazen van de Vito. Leenbus 3,0l V6@!?? Installatie moest naar Aalsmeer vanuit Waalwijk, echtni met die zuipert. Trekhaak onder de Tesla, installatie derop en vertrokken. Heen en terug zonder problemen. WTF is daar zo moeilijk aan!!!!??? Geen enkele fabrikant is in staat om een E busje te leveren. En maar janken over de brandstofprijzen. Fossiel is fossiel, Musk rules. Moet ik dan een Model X kopen voor mijn werk? Moet niet gekker worden. Ben ik over de zeik? Ja! Nu voor 7000 euro een ander gebruikt blok erin laten hangen. Waarom? Ik verrek het om een andere bus van 25.000 te kopen om daar vervolgens diesel in te kiepen van 2,50. Tesla heeft heel de automotive op zijn kop gegooid, jammer dat ze niet een fatsoenlijk busje bouwen. Het kan gewoon, lamzakken.

Vanaf nu tot oktober zijn we zowat zelfvoorzienend qua electr verbruik, en dat is wat anders dan energieneutraal.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Uiteraard is het voor de meeste mannen aan aanval op hun testosteron als de maximum snelheid nog verder wordt verlaagd.

Liever rusland oorlog laten voeren en zelf hard rijden (maar niet echt eerder aankomen op de bestemming) ?....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Haha, nee. Blijven zitten en niet stoppen. Diesel moet t dan zijn. Eens een recordrit over 1775 km in 13,5 uur, inclusief tanken, douane file, aangehouden , etc. Autootje was buiten adem maar wilde steeds harder.

Met de Tesla kan ik me af en toe ook aardig uitleven, maar als je op tijd aan wilt komen kun je het beste op tijd vertrekken.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door assink »

Tja, zo'n busje moet gewoon flink laadvermogen hebben en ook nog gewicht kunnen sleuren.
En dan ook nog voor de meeste toepassingen een paar 100km per dag kunnen maken.
Knap persoon dat dat voor elkaar krijgt.
Zijn genoeg fabrikanten van elektrische bedrijfswagens, maar die krijgen bovenstaand niet voor elkaar.

Jij zegt zelfvoorzienend te zijn, dan koppel je je huis maar even af van het elektriciteitsnet, en we praten over een week weer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met elektrische busjes is het volgens mij precies hetzelfde als elektrische auto's. De mensen die willen vinden een oplossing.
DHL komt hier al best vaak met een elektrische bus. Dus die kan het wel.
Natuurlijk heeft alles z'n grenzen. Zelfs een onverslijtbare dieselmotor, wie blaast die nou op? ;-) Zeker teveel een E-auto gewend. :lol:
Je kunt die installatie ook op een geschikte pallet zetten, een transporteur bellen en op de juiste plek af laten leveren. Kost je nul diesel, maar dat past (nog) niet in je systeem. Of dacht je dat meneer Deckel vroeger die freesbanken allemaal persoonlijk bij de klant af ging leveren.
Ik ben de afgelopen maand al 2x lekker op de fiets naar een klant gereden, setje imbussleutels past wel in m'n fietstas, en ik reken de uren gewoon vanaf huis. Dat noem ik een win-win situatie. :mrgreen:

En,... Dabit bedoelt alleen auto's, geen motorfietsen. (boefje) ;-)

Maar er zijn natuurlijk 2 discussies, de een wil energie besparen om dat die vind dat we zuinig met de aarde moeten omspringen, de ander wil het omdat ie vind dat het allemaal een beetje kostbaar wordt, en dan is er nog de afweging persoonlijk of voor z'n allen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door assink »

De DHL busjes halen zo'n 240km. Menig bouwvakker die vanuit het oosten in het westen aan het werk gaat rijdt er meer. En dan ook nog op de snelweg.
En geen enkele elektrische bedrijfswagen heeft een trekhaak, tenminste die ik hier zie.
Beetje gewicht kunnen trekken is voor mij ook wel fijn.

En bij de landbouw zie ik elektrisch al helemaal niet gebeuren voorlopig.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

assink schreef: 24 mar 2022 11:32 Tja, zo'n busje moet gewoon flink laadvermogen hebben en ook nog gewicht kunnen sleuren.
En dan ook nog voor de meeste toepassingen een paar 100km per dag kunnen maken.
Knap persoon dat dat voor elkaar krijgt.
Zijn genoeg fabrikanten van elektrische bedrijfswagens, maar die krijgen bovenstaand niet voor elkaar.

Jij zegt zelfvoorzienend te zijn, dan koppel je je huis maar even af van het elektriciteitsnet, en we praten over een week weer.
Nou, dat ritje lukt dus gewoon met een Model3.

En inderdaad, afkoppelen en klaar. Lukt me zowat van maart tot oktober als het moet. Dat gaat niet vanzelf, moet je wel willen. En daar klemt het voor veel mensen. Eerlijkheidshalve moet ik daar wel bij vermelden dat de thuisbatterij van 10 kWh wat opgetrokken moet worden, maar dat is voor mij inmiddels het laaghangende fruit, sorry meloenen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door assink »

Blijven er nog wel wat maanden over?
Dieselaggregraat bij huis neer zetten?

Het klinkt allemaal wel mooi, maar ik zie nog heel veel praktische bezwaren waar nog geen oplossing voor is.
Weet nog maar weinig elektrische auto's die een aanhanger mogen trekken, en dan nog ook maar iets van een actieradius over houden.
Voor personenvervoer en pakketbezorging is elektrisch misschien een oplossing. Voor al het zwaardere werk gewoon niet.
De energie dichtheid (is dit een woord? :lol: ) is gewoon te laag, waterstof of andere alternatieve "brandstoffen" lijken me de oplossing voor alles wat zwaarder is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 mar 2022 12:56 Met elektrische busjes is het volgens mij precies hetzelfde als elektrische auto's. De mensen die willen vinden een oplossing.
DHL komt hier al best vaak met een elektrische bus. Dus die kan het wel.
Natuurlijk heeft alles z'n grenzen. Zelfs een onverslijtbare dieselmotor, wie blaast die nou op? ;-) Zeker teveel een E-auto gewend. :lol:
Je kunt die installatie ook op een geschikte pallet zetten, een transporteur bellen en op de juiste plek af laten leveren. Kost je nul diesel, maar dat past (nog) niet in je systeem. Of dacht je dat meneer Deckel vroeger die freesbanken allemaal persoonlijk bij de klant af ging leveren.
Ik ben de afgelopen maand al 2x lekker op de fiets naar een klant gereden, setje imbussleutels past wel in m'n fietstas, en ik reken de uren gewoon vanaf huis. Dat noem ik een win-win situatie. :mrgreen:

En,... Dabit bedoelt alleen auto's, geen motorfietsen. (boefje) ;-)

Maar er zijn natuurlijk 2 discussies, de een wil energie besparen om dat die vind dat we zuinig met de aarde moeten omspringen, de ander wil het omdat ie vind dat het allemaal een beetje kostbaar wordt, en dan is er nog de afweging persoonlijk of voor z'n allen.
Erzijn inmiddels busjes die wat verder komen dan de buurman. Voor mij is 300 km voldoende, lijkt me een heel redelijke afstand. Dat die range in elkaar stort als er een aanhanger achter hangt vind ik niet erg, als er 100 km over zou blijven ben ik tevree. Ik kan me nog een gesprek met Mercedes herinneren over een e-vito. 1000 kg laadvermogen, mooi, dat is eigenlijk zowat de eerste eis, volgende, range, 150 km volgens het boekje????? Welke debiel bedenkt dat? Dat is 100 km in het echt. Waar wil je die 1000 kg naartoe brengen, naar de buurman? Vervolgens trekhaak? Nee, niet mogelijk. Nou, doe mij maar een Model X, trekhaak 2 ton en range 400+

Die tweede discussie is de beste, uiteindelijk bepaalt geld toch je keuze. De eerste om de wereld te verbeteren eindigt meestal in globaal gezwam. Doe het zelf voor je zelf.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Inderdaad zoek ik nog een oplossing voor de resterende maanden. Off grid hoeft niet en loont ook niet. Daar stuur ik niet op. Mijn reis is begonnen met peakshaven en het ziet ernaar uit dat dat werkelijkheid wordt. Tesla onder de omvormers:Victron. Dit geeft behoud van comfort zoals we dat gewent zijn en schakelt auto over naar eilandbedrijf als de stroom uitvalt. Hier heb ik een DIY LiFePo4 48V 10 kWh batt pakket bij. Zou ik echt offgrid willen zonder ergens naar te hoeven kijken dan zou dit opgeschaald moet worden naar 50 a 100 kWh. PV is voldoende aanwezig, de laatste paneeltjes gaan binnenkort het dak op, ik heb er nog een plekje voor gevonden.

Actieradius is voor Tesla geen probleem, voor andere merken schijnbaar wel.
Plaats reactie